További Magyar cikkek
A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól az Index megtudta, az Ipolynál készülő beruházások helyszíne a nógrádi város, Szécsény és a szlovákai Petőpuszta (Petov), valamint a magyarországi Ráróspuszta és a szlovákiai Rárós (Ráros) települések között lesz.
A szécsényieknek nem kell kerülniük
Az üggyel kapcsolatban felhívtuk a szécsényi polgármesteri hivatalt, ahol megtudtuk, Szécsény és Petőpuszta között eddig mindössze turisztikai céllal létesítettek úgynevezett csónakhidat, ezen gyalog, illetve kerékpárral lehetett átkelni.
Serfőző András, az Észak-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal főtanácsadója az Ipoly-hidakról elmondta, a két miniszterelnök által kijelölt két helyszín egy nagyon régi útvonal, a Budapest és Kassa közti út újjáélesztését eredményezheti.
A tervezett hidak – a nagyobb mérethez kattintson !
A két hídberuházást műszakilag teljesen előkészítették, bár az engedélyezéshez még szükséges némi idő. A főtanácsos felhívta a figyelmet arra, hogy az új hidak nem a régi átkelőhelyek mintájára, hanem szélesebb nyomvonalon készülnek. Így teherforgalom is bonyolódhat majd a kétsávos hidakon.
Az illetékesek tanultak a párkányi híd újjáépítéséből: akkor ragaszkodtak a régi szerkezethez, de azóta kiderült, a megnövekedett forgalom szélesebb hidat igényelne a Dunán a két ország között. Az Ipolyon ezt a hibát nem ismétlik meg.
Szlovák és magyar lobbi
A Ráróspuszta és Rárós közti hidat Serfőző szerint a szlovák fél kérésére vették előbbre a többinél. Az alsósztregovaiak (Madách Imre szülőhelyének szlovák neve Dolna Strehova) régóta javasolták ennek az átkelőhelynek a megépítését. A Petőpuszta és Szécsény közti híd viszont a magyar település kérésére valósulhat meg.
Szécsény a legnagyobb település az Ipoly mentén, ahol még nincs közforgalmi híd a túloldalra, és eddig Balassagyarmat vagy Ipolytarnóc felé 50 kilométert, egy órát kellett utazni ahhoz, hogy a négy kilométerre lévő túlsó partra átjussanak a városból.
Egy harmadik hidat is megterveztek
Serfőző elmondta, további Ipoly-hidak is épülhetnek a jövőben. Műszakilag a kormányfők által jóváhagyott átkelőhelyekhez hasonlóan van előkészítve egy harmadik beruházás, a Hugyag és a szlovákiai Szécsénykovácsi (Kovácocve) közti híd. Ez nagyon közel esik a Petőpuszta és Szécsény közti átkelőhelyhez.
A távolabbi jövőben készülhetnek el a Bussa (Busince) és Nógrádszakál, az Őrhalom és Ipolyvarbó (Vrbovka), a Kóvár (Koláre) és Újkóvár közti hidak, valamint a Drégelypalánk és Ipolyhídvég (Ipelské Predmostie) közti átkelőhelyek. Ez utóbbi csak gyalogosoknak és kerékpárosoknak épül, mert a Duna-Ipoly Nemzeti Park területét a környezetvédelmi hatóságok nem akarják további autóforgalommal terhelni.
A Kóvár és Újkóvár közti híd Balassagyarmatot tehermentesítené (Újkóvár e település része a magyar oldalon).
Pest megyében két új híd lesz
Az eddig felsorolt hidak Nógrád megye közlekedésén javítanának. A tervek szerint Pest megyében is létesülne két új híd. Az egyik a szlovákiai Helembát (Chlaba) kötné össze Ipolydamásddal, a másik Vámosmikolát Ipolypásztóval (Pastovce). A Helemba és Ipolydamásd közti híd a Szob és Párkány (Stúrovo) közti útvonalat rövidítené le. A két város között jelenleg Letkés és Ipolyszalka között lehet átjárni közúton, ami viszonylag nagy kerülőt jelent, miközben a vasút a Duna mentén halad egyenesen, Szob, Helemba, Párkány nyomvonalon.
Serfőző szerint a szakma már kész lenne arra, hogy évente egy Ipoly-hidat átadjon, azonban az építőiparon és a tervezőkön kívül az állami forrásokat is figyelembe kell venni. A 2007-2013-as időszakban ezért a főtanácsos arra számít, hogy egy-két évente készül majd el egy-egy új híd az Ipolyon.