További Magyar cikkek
Gaskó István nem megállapodni akar, hanem az a célja, hogy minél hosszabb időre megakadályozza több százezer utas mozgását. Nem lehet reálisnak nevezni egy olyan követelést, amely a vasútnak 30 milliárd forintjába kerülne – fogalmazott a követelésekről Kákosy. A miniszter azt mondta, ilyen pénzpazarlást ne engedhetnek meg maguknak, ennyi pénzért 30 motorvonatot lehetne venni, amivel az egész Dunántúl villamosított szakaszain ilyen járművek közlekedhetnének.
Megszakadtak a tárgyalások
Mintha a miniszter szavait akarnák alátámasztani, hétfőn délben ismét sikertelenül fejeződött be az egyeztetés a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között. A VDSZSZ azt közölte kérdésünkre, hogy mind a bérkövetelésről, mind az elégséges szolgáltatásról megszakadtak a tárgyalások. Az egyeztetést kedden 11-kor folytatják. A vasúttársaság közölte: továbbra is kitart amellett, hogy a VDSZSZ követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, mindezek miatt nem tudja teljesíteni a MÁV ZRt. a VDSZSZ követeléseit.
Keretes címe
A Fidesz arrogánsnak tartja azt, ahogyan a kormányzat a vasutas-sztrájk kapcsán reagál. Az ellenzéki párt szerint jogosak a vasutasok követelései és azokat teljesíteni kell. Kontur Pál hétfői sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy a Fidesz szolidáris a sztrájkoló vasutasokkal. A politikus elítélte a kormányzatot és azt mondta, hogy az szociálisan érzéketlen. Kontur Pál szerint a vasutasok bérkövetelése egyáltalán nem irreális, azokat teljesíteni kell. Azt is természetesnek ítélte, hogy a MÁV Cargo sikeres privatizációjából a vasutasok részesüljenek. (FH)
Gaskó István az egyeztetést megkezdése előtt azt mondta: a sztrájkolók ugyanolyan támogatottsággal állnak a követelés mögött a nappali műszakban is, mint korábban. Áll a hálózaton a vasúti közlekedés, a sztrájk hétfőn hosszabb lesz, mint pénteken volt, amit akkor délben függesztett fel a szakszervezet, mondta a szakszervezeti vezető. Gaskó a sikertelen zárult egyeztetés után azt mondta: a MÁV Startnál délután négykor kezdődő egyeztetés után ülésezik a sztrájkbizottság, és dönt a további lépésekről.
A miniszter szerint Gaskóék megmozdulásának a célja politikai zavarkeltés, politikai zsarolás. Mivel a munkabeszüntetés politikai indíttatású, felkészülhetünk arra, hogy a sztrájkok a népszavazásig folytatódni fognak, mondta a miniszter aki felhívta a figyelmet arra: a VDSZSZ még a dolgozók között is kisebbségben maradt, hiszen a tíz vasutasból kilenc nem vesz részt a sztrájkban (a MÁV adatai szerint reggel a dolgozók 86 százaléka felvette a munkát). Kákosy megjegyezte ugyanakkor: a sztrájk szervezői persze tudják, néhány vasutas is elég ahhoz, hogy a közlekedést megbénítsa.
Ígéret, az nem volt
Egy újságírói kérdésre válaszolva Kákosy Csaba kijelentette: Kóka János akkor gazdasági és közlekedés miniszter – akinek Kákosy a kabinetfőnöke volt – nem tett olyan ígéretet, hogy minden vasutas pénzhez juthat a MÁV Cargo privatizációjából. "Gaskó úr szándékosan téved ebben a kérdésben" – fogalmazott a miniszter A MÁV Cargo munkavállalói részesültek a társaság privatizációjának eredményéből, erre törvényi kötelezettség is vonatkozott, mondta a miniszter.
Kákosy kijelentésével kapcsolatban, amely szerint Kóka nem tett ígéretet a szakszervezetnek a MÁV Cargo privatizációjából való részesedésre, Gaskó István úgy vélekedett: Kákosy Csaba nem mond igazat, holott ő is jelen volt a megbeszélésen. Hozzátette: a Cargo privatizációjánál azokat a lépéseket követték, amelyekről Kóka Jánossal minden vasutas számára megállapodtak.
MÁV-ról Volánra váltana a miniszter
Kákosy azt is kilátásba helyezte, hogy ha a vasúton nem normalizálódik a helyzet, akkor a tömegközlekedési közszolgáltatásért felelős miniszterként kezdeményezni fogja, hogy a vasúti feladatok egy részét a Volán-társaságoknak átadják; hogy mikortól, arról nem beszélt. Ebben az esetben az ehhez a közszolgáltatáshoz szükséges pénzt is elveszik a MÁV-tól, mondta a miniszter, hangsúlyozva: a személyszállítást, mint közszolgáltatást fenn kell tartani.
A sztrájk semmilyen tekintetben nem veszi figyelembe az utasok érdekeit, esélyt sem adnak arra, hogy ebben a helyzetben más utazási megoldást találjanak – fogalmazott a miniszter. Kákosy szerint felháborító, hogy a sztrájkoló szakszervezet a munkabeszüntetések időpontjának késői jelzésével, a sztrájkfenyegetés folyamatos fenntartásával azt sem teszi lehetővé, hogy az utasok felkészüljenek a munkabeszüntetések okozta nehézségekre.
Az utasok már váltottak
A Volán-társaságok már most is profitálnak a sztrájkból. A Fejér megyei Alba Volán forgalma a vasutassztrájk miatt mintegy duplájára nőtt hétfőn reggel és délelőtt. A menetrendszerint közlekedő buszok mellé a Budapest- Székesfehérvár útvonalon, a 70-es főúton közlekedő járatok mellé két kisegítő buszt is be kellett állítani. A Volánbusz tapasztalatai szerint jelentős mértékben megnőtt Pest megyében is az autóbusszal utazók száma. Kiemelten több utas volt a Vác, Nagykáta és Monor térségéből érkező járatokon. A társaság összesen 38 pótbuszt állított üzembe.
Ez részben azzal is magyarázható, hogy öt Volán-társaság (a Volánbusz mellett a Csongrád megyei Tisza Volán, valamint a Veszprém megyei Bakony, Balaton és Somló Volán) besegít sztrájkkal sújtott vasúttársaságnak: hétfőn a vasutas bérlettel rendelkezőket ingyenesen szállítják. A Volánbusz hétfő délután közölte: a sztrájk ideje alatt továbbra is ingyenesen szállítják a vasúti bérleteseket azon a viszonylaton, amelyre a bérlet érvényes.
Mit akar a VDSZSZ?
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek hajnalban kezdett általános, határozatlan idejű munkabeszüntetést. A VDSZSZ két követelést fogalmazott meg, amelyek teljesítésétől elzárkózott a vasút. Egyfelől tíz százalékos béremelést követelnek minden, a MÁV-tól leányvállalatokba kiszervezett dolgozó részére – egyebek mellett a romló munkabiztonságra hivatkozva –, másfelől azt, hogy a 102,5 milliárd forintért privatizált MÁV Cargo vételárából minden nem Cargo-alkalmazott vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot. Ez utóbbit Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter egy 2005. májusában tett ígéretére alapozták.
A MÁV vezérigazgatója, Heinczinger István csütörtökön azt mondta, a két követelés több mint 50 milliárd forintos pluszköltséggel járna – Gaskóék szerint a cargós követelés csak nyolcmilliárdot venne ki a vasút kasszájából –, később irreálisnak nevezte a VDSZSZ igényét. A bértárgyalásokon nem született megállapodás, ezt követően kezdődött a péntek déli felfüggesztésig tartó sztrájk. Miután a hétvégi tárgyalásokon sem tudtak megállapodni a munkáltató MÁV-val, és annak személyszállítást végző leányvállalatával, a MÁV Starttal, hétfő hajnali háromkor a sztrájk újraindult.
Mivel a munkabeszüntetés idején nyújtandó elégséges szolgáltatásokról sem született megállapodás, a vasúton pénteken és hétfőn is káosz alakult ki. Hétfő délelőtt Budapest főpályaudvarain és a főváros északi-északkeleti agglomerációjában, valamint néhány vonalat leszámítva egész Kelet-Magyarországon megbénult a vasút. A Dunántúlon kiszámíthatatlanul közlekednek, sokszor csak elindulnak, de a célállomásig nem jutnak el a vonatok.
Budapesten sztrájkolnak a legtöbben
A nappali forgalmi szolgálatra jelentkező 2592 vasutasból 271 sztrájkol – közölte a MÁV. A cég közleménye rámutat, a munkabeszüntetés támogatottsága területenként eltérő: a MÁV-Startnál a budapesti területen 469 főből (utazó, személypénztáros) 146 fő sztrájkol. Győrött a 72 főből csak 7-en nyilatkoztak úgy, hogy sztrájkolnak. A legtöbben a Nyugati pályaudvaron nem vették fel a munkát 131 jelentkezett dolgozóból 47-en.
A MÁV-Gépészetnél éjszaka 213 fő dolgozott, ebből 27 fő sztrájkolt (12 százalékuk), hétfőn reggel munkába jelentkezett 1045 fő, 154 fő sztrájkol (14,7 százalék) Ez azt jelenti, hogy a mozdonyok és a személykocsik napi karbantartása teljes körűen, rendben megtörténik. Püspökladányban a forgalomirányítóknál 70-en jelentkeztek szolgálatra, ebből 3 fő sztrájkol. Itt sem közlekednek a vonatok, a jegyvizsgálók és kocsivizsgálók sztrájkban való részvétele miatt. Ez a példa mutatja, hogy a vasúti munkarendszer, a munkafolyamatok egymásra épülése miatt – néhány ember is meggátolhatja a többség munkáját, olvasható a közleményben.
Ritkán, és a főváros széléig járnak vonatok
A Budapest-Hatvan-Miskolc vasútvonalon közlekednek a vonatok, ezek többnyire Rákosig jönnek, a tervek szerint óránként járnak. A Déli pályaudvarra is érkeznek, illetve indulhatnak vonatok, de a vonatok 80 százaléka Kelenföldről indul. A pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonalon óránként járnak a vonatok. A ceglédi és az újszászi vonalon másfél óránként várható közlekedés. A Nyugati pályaudvarról elindult egy vonat Vácra, s onnan is érkezett egy szerelvény, a Dunakanyar irányába kétóránkénti indulásra lehet számítani.
A budapesti elővárosban a Budapest-Esztergom, a Budapest-Lajosmizse, a Budapest-Veresegyház vasútvonalon bizonytalan a vonatközlekedés. Pécsről elindult egy IC, de minden állomáson megáll az utasok eljutása érdekében. A Keleti pályaudvarról Pécsre és Nagykanizsára indult vonat.
Szombathely állomáson a munkára vezényelt 28 fő-ből 6 fő sztrájkol (2 fő váltókezelő, 2 fő kocsirendező, 2 fő tolatásvezető). Ölbő-Alsó Szeleste állomáson 1 fő forgalmi szolgálattevő munkavállaló sztrájkolt, akit az állomásfőnök helyettesített, így biztosítva a vonatközlekedést. A csomóponton így 46 fő szolgálatra jelentkezett munkavállalóból 7 fő sztrájkol. Nagykanizsa és Szentgotthárd irányba vonatpótló autóbuszokat állítottak be, amelyek Püspökmolnári állomásig viszik az utasokat, onnét lehet vonattal tovább közlekedni.
Celldömölk, Csorna, Budapest irányba is vonatpótló buszokat állítottak be, amelyek Vép állomásig szállítják az utasokat, onnét tovább vonat jár. Celldömölkön viszont sztrájkolnak a munkavállalók, így onnét kérdéses a továbbközlekedés.
Akadozik a közlekedés keleten
Debrecenben és Nyíregyházán akadozik a közlekedés, a kocsivizsgálók és a jegyvizsgálók nagy arányban vesznek részt a sztrájkban. Néhány tehervonat közlekedik, személyvonatok nem. Nyíregyházáról elindul egy vonat Szerencsre, egy Csenger felé, s érkezett egy IC Mátészalka felől.
Kelebia és Ferencváros között közlekednek a vonatok, Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja között is lehet utazni. A Szeged-Cegléd-Budapest vonatok Kiskundorozsmára érkeznek és onnan is indulnak. Kiskundorozsma és Szeged között vonatpótló buszok szállítják az utasokat. A mai 6 óra 42 perckor indult vonat minden állomáson megáll.
A Tiszatenyőn nem dolgozók miatt Békéscsaba felé szünetel a vonatközlekedés. Szintén Tiszatenyő sztrájkja miatt a Makó-Hódmezővásárhely-Szentes vasútvonalon csak Martfűig közlekednek a vonatok. Az Újszeged-Makó-Mezőhegyes-Kétegyháza vonal kisebb késésekkel üzemel.
A Kecskemét – Lajosmizse – Kőbánya-Kispest vonalon Kecskemét-Alsó sztrájkja miatt nincs közlekedés. Szeged - Békéscsaba között Szeged Rókus állomástól van vonatközlekedés Békéscsabáig. Telekgerendás állomástól autóbusz közlekedik Békéscsabára és vissza. A határforgalom rendben működik.