További Magyar cikkek
Öt év múlva Kína letaszítja a világ tetejéről az Egyesült Államokat, legalábbis 2013-ra a távol-keleti ország lesz a legkedveltebb befektetési célpont. A KPMG tanácsadó cég által készített nemzetközi felmérés eredménye azt mutatja, hogy most még magasan az USA vezet, minden negyedik vállalat tervez befektetni a tengerentúlon, miközben Kínában csak minden hatodik cég kíván invesztíciót végrehajtani.
Öt év múlva azonban fordul a kocka és bár kicsivel, de a világ legnépesebb országa megelőzi az Egyesült Államokat: a megkérdezett vállalatok 24 százaléka gondolja úgy, hogy 2013-ig Kínában befektetne, és 23 százalékuk nevezete meg az Egyesült Államokat mint befektetési célországot.
A mai rangsorral összevetve az öv év múlva várható helyzetet elmondható, hogy a BRIC-országok, vagyis Brazília, Oroszország, India és Kína lépnek előre, az Egyesült Államok tehát a második helyre csúszik vissza, és teret veszítenek a nagyobb európai országok, Németország, Nagy-Britannia és Franciaország. Öv év múlva a felmérés tanúsága szerint Kína lesz a legnagyobb befogadó ország a külföldi befektetések szempontjából, az Egyesült Államok és Oroszország foglal majd helyet a képzeletbeli dobogón.
Ha szektorokra bontjuk a gazdaságot, azt láthatjuk, Kína nemcsak összességében lesz a befektetők kedvence, hanem az informatikai és telekommunikációs, ipari termelési és bányászati területen is a legbefolyásosabb országgá lép elő. Az Egyesült Államok inkább a nagy hozzáadott értékű területeken tudja megőrizni vezető pozícióját. Így például az üzleti szolgáltatásoknál, vagy a pénzügyi szolgáltatásoknál még mindig az USA-ba tervez befektetni a cégek legnagyobb hányada.
A már itt levők új cégeket vonzhatnak
A felmérés más érdekességgel is szolgált. A válaszokból kiderült, hogy az új befektetők csalogatása helyett talán még fontosabb, hogy a meglevőket megtartsa az adott ország. Tízből hét vállalat ugyanis abban az államban akar befektetni, ahol már jelen van, legalább egy invesztíciót már végrehajtott. Ha már megy az üzlet, a tulajdonos tudja, mire számíthat. És ha a már ott levőknek megy a bolt, a többi vállalat könnyebben dönt amellett, hogy ő is befektet az érintett országban – kommentálta a Magyarország számára is tanulsággal szolgáló eredményt László Csaba, a KPMG partnere.
Állami alapok
Az új befektetések tekintetében egyre nagyobb szerepre tesznek szert az állami pénzalapok.
Az ázsiai befektetőkre különösen jellemző, hogy adott országból érkező céget annak sikere esetén több vállalat is követheti. Ha a gumiiparban érdekelt Hankook és az Apollo Tyres itteni befektetése beváltja a tulajdonosok reményeit, akkor még több távol-keleti cég telepedhet meg nálunk – mondta.
Néha 6. legfontosabb tényező az adórendszer, néha az 1.
László Csaba szerint a közép-kelet európai régió némileg visszaszorulhat a globális befektetési versenyben. Ennek jórészt régión kívüli okai vannak. A BRIC országok növekedési lehetőségeivel nehezen lehet versenyezni és még a legfejlettebb országok aránya is csökkenni fog. Emellett a régióban az elmúlt 10-15 évben olyan egyszeri, nem megismétlődő befektetési lehetőségek voltak, amelyekkel még egyszer már nem lehet számolni, mint például az EU csatlakozáshoz köthető piacnyitás, a tömeges privatizáció. A gazdasági növekedés üteme is némileg lassulni fog. Ezek a tényezők Magyarországon is érvényesek, ezért a versenyképességünk javítását kell szem előtt tartani - húzta alá a volt pénzügyminiszter.
A több mint 300 nagy multinacionális vállalat befektetési stratégiáira kiterjedő felmérés megmutatja azt is, melyek a legfontosabb tényezők akkor, amikor egy cég invesztíciót fontolgat. Egyértelműen a legjelentősebb faktor az új piacokhoz való hozzáférés, ezt követi a politikai stabilitás, a jogbiztonság, az infrastruktúra állapota, a szabályozási környezet és csak a hatodik az adórendszer milyensége. Első blikkre talán meglepőnek tűnhet, hogy a munkaerő minősége csak a 7. legfontosabb tényező, az olcsó munkaerő pedig csak a 12.
Nincs szükség extrára
Az adórendszer mégiscsak fontos szerepet játszik a befektetéseknél, emelte ki László Csaba. Amikor egy cég eldönti, hogy mely térséget kívánja megcélozni, vagyis melyik piacokra kíván betörni, ezt követően a tényezők között igenis fontossá válik az adórendszer. Amikor a közép-európai régió mellett teszi le a voksát egy cég, ott a listában az adórendszert megelőző faktorokban lényegében nincs különbség a csehek, szlovákok, lengyelek, szlovénok vagy mi közöttünk, ezért az adózási feltételekben és az állami támogatások tekintetében folyik a verseny a térség országai között.
Nem kell valami újat kitalálni, olyant, amit más ország még nem csinált ahhoz, hogy vonzó üzleti környezetet biztosítsunk az idetelepülni vágyó cégek számára; elég lenne a lista első hat tényezőjét tekintve jól csinálni a dolgokat – vélte a KPMG partnere. Amíg például a korrupció visszaszorításában a valódi áttörésre néhány évet várni kellene azt követően, hogy széles körű elhatározás születne, addig az adórendszerben a legkönnyebb lenne áttörést elérni, nagyon hamar jönnének az eredmények.
Magyarország profitálhat még a tartósan magas olajárból: a szállítási költségek előtérbe kerülése miatt, kedvező elhelyezkedése miatt kedvezőbb pozícióba kerülhet a külföldi befektetésekért folyó versenyben.