Lesz miből költenie év végén a kormánynak
A Pénzügyminisztérium mai sajtótájékoztatóján alig 10 milliárddal csökkentette csak az éves hiányvárakozását, pedig logikusan legalább 70 milliárddal vihette volna lejjebb a deficittervét. Vagyis az év hátralevő részére hagyott egy 60 milliárdos puffert, és a kormány döntésétől függően fogja "felhasználni" ezt a tételt. Dióhéjban a mai fejlemény: a pénzügyi tárca úgy mérsékelte 26 milliárd forinttal a hat hónap alatt felhalmozódó, tehát június végéig kumulált hiányszámot, hogy közben 43 milliárdos kiadást júniusra előrehoznak. Vagyis ha nem hoznák előre ezt a 43 milliárdos tételt, úgy közel 70 milliárddal lenne alacsonyabb a június végéig felgyülemlő hiány az eddig gondoltnál. Ezt a 70 milliárdos deficitelmaradást pedig indokolt lett volna az éves számban is szerepeltetni, ám helyette csak 10 milliárddal szállították lejjebb a hiánytervet.
A PM ezen eljárása nem érhet minket váratlanul, hiszen az év eddigi részében, hónapról hónapra ez alapján a forgatókönyv alapján jártak el a prognózisok közzétételekor: a következő egy-két hónap hiánytervéből faragott valamennyit a PM, ám az éves számot lényegében helybenhagyták. Ezt óvatossággal indokolták mindannyiszor, azonban - mint írtuk - az így adódó mozgástér év vége felé nagyon jól jön a különböző manőverekhez is.
A számok nyelvén
A PM júniusra az eddig gondoltnál 17 milliárddal kisebb, 281 milliárdos hiányt vár. Az év egészében pedig 1092 helyett 1080 milliárdos deficitet valószínűsít.
Nem lehet elmenni szó nélkül amellett sem, hogy mi is az a 43 milliárd forintos kiadáselőrehozás. A kiadott közlemény szerint "szükségessé vált a MÁV számára mintegy 43 milliárd forint értékben termelési támogatás kifizetés előrehozása a második félévről" júniusra. Lapunk érdeklődésére Keller László államtitkár ezt közelebbről meg nem nevezett finanszírozási okkal indokolta, és közölte, semmiféle feltételt nem szabott a kormány a kiadáselőrehozáshoz. A vasúttársaság év közbeni megsegítése már-már menetrendszerűen következik be, az éves költségvetés alapján folyósítandó pár százmilliárdos dotáción felül valamilyen okból a büdzsé segítő kezet szokott nyújtani a MÁV-nak. Tavaly például 60 milliárdos apanázst adott a költségvetésbe betervezetten felül hitelkiváltásra, most ennél kisebb segítséget nyújt. Nem vennénk rá mérget azonban, hogy a mostani 43 milliárdos tétel csak a támogatás előrehozása lenne csak és a második féléves dotációt ennyivel visszafogják majd.