További Magyar cikkek
Továbbra is lassan halad az 1700 milliárd forintos támogatással a 2007-2013-as fejlesztési terv legnagyobb szeletét jelentő közlekedésfejlesztési programok előkészítése. A kormány már egy tavaly augusztusi határozatában (a határozat melléklete a dokumentum 28. oldalán) nevesítette, hogy mely 72 beruházás kerül a Közlekedési operatív program, a Közop 2007-2008-as kiemelt projektjeinek listájára.
Sok mindent tervezünk
A már elkezdett beruházások – négyes metró és az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakasza – mellett szerepel a határozatban többek között a Budapest-Lökösháza, a Szolnok-Debrecen és a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalak korszerűsítése, az M4-es szolnoki északi elkerülője és a tiszapüspöki híd megépítése, a 4-es főút debreceni és kisújszállási, az 5-ös főút szegedi, a 71-es főút keszthelyi, a 76-os főút hévízi, valamint Miskolc északi elkerülője, a 8-as főút Márkó-Ajka-megyehatár közötti szakaszai, a 8-as és a 72-es főút kereszteződésében kétszintes csomópontjának kialakítása, a debreceni, miskolci és szegedi villamoshálózat, valamint a budapesti 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztése.
Annak ellenére, hogy a kormánydöntés – amely felülvizsgálatáról idén februárban újabb, a lényegi kérdéseket nem módosító kormányhatározat született – több mint háromnegyed éve megszületett, a közopos projektek előkészítése érdemben azóta alig haladt előre. Április közepéig az akcióterv 72 kiemelt projektjéből – amelyből 17-nek az értéke éri el az 50 millió eurót, miáltal brüsszeli jóváhagyást igénylő nagyprojektnek minősül – még csak 28-at nyújtottak be az úgynevezett közreműködő szervezethez (igaz, március végén még csak 19-et).
Egyet bíráltak el
A benyújtott 28 kiemelt projektből 9 tartozik az uniós jóváhagyást igénylő nagyberuházások közé, míg a további 19 a csak presztízsértékűnek számító kiemelt projekt kategóriába tartozik. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől kapott válasz szerint az áprilisban megalakult bírálóbizottság a benyújtott 28-ból eddig 11 projektről döntött, ezek közül egyetlen egy volt nagyprojekt, míg a többi tíz kiemelt. Arra a kérdésre, hogy melyik ez az egy, az NFÜ-től nem kaptunk választ, mondván: "benyújtott pályázatok most vannak döntési szakaszban, így arról egyelőre információk nem adhatóak ki".
A projktek benyújtásának és elbírálásának elhúzódása egyre valószínűbbé teszi, hogy a 2007-2008-as akciótervek nagyprojektjeinek többségéről csak 2009-re születik meg a brüsszeli döntés. A bírálóbizottság döntése ugyanis csak az első fázisa egy soklépcsős döntési folyamatnak. A brüsszeli jóváhagyást nem igénylő kiemelt projektekről 1 milliárd forintos támogatási összegig a végső döntést a fejlesztési ügynökség illetékes irányító hatósága hozza meg – közölte az NFÜ.
Egymilliárd forint feletti, de 5 milliárd forintot meg nem haladó támogatási igényű pályázatoknál a döntéshez az adott ágazatért felelős szakminiszter egyetértése is szükséges. Ha az érintett miniszter nem ért egyet a bíráló bizottság javaslatával, úgy a pályázat támogatásáról a kormány dönt. Az ötmilliárd forintot meghaladó támogatási igényű pályázatok támogatásáról a fejlesztési ügynökségnek a bírálóbizottság javaslatát tartalmazó előterjesztése alapján a kormány hoz döntést.
A nagyprojektek, ha a bírálóbizottság támogatja azokat, a kormány elé kerülnek, majd a kormány jóváhagyását követően hazánk elküldi a támogatási szerződés tervezetét, valamint a támogatási kérelmet Brüsszelbe, és majd az Európai Bizottság hozza meg a beruházásról és annak támogatásáról a végső döntést egy bizottsági határozat formájában.
Brüsszel nem siet
Ennek a procedúrának a minimális határideje három hónap, de az unió adminisztrációs gyakorlatát ismerve a döntéselőkészítésben résztvevő szakemberek is úgy számolnak, hogy projektenként 5-7 hónap lesz az átfutási idő. Az NFÜ azt közölte lapunkkal, hogy a 2007-2008-as 17 közlekedési nagyprojektből idén 11 benyújtását tervezi hazánk. A fejlesztési ügynökség szerint "ha a minimális átfutási időtartammal (3 hónappal) számolnánk, hat esetben rendelkeznénk bizottsági határozattal, ez azonban nem a magyar félen múlik".
Az Index úgy tudja, hogy az áprilisban jóváhagyott egyetlen nagyprojekt támogatási kérelmét sem nyújtotta még be hazánk a brüsszeli bizottságnak. Várhatóan ez legkorábban júniusban történik meg, de – részben a kormányszerkezet mostani átalakítása miatt is – elképzelhető, hogy az első támogatási kérelem benyújtása a második félévre csúszik.
Elindul, de mi?
Ebben az esetben elképzelhető, hogy a brüsszeli döntés csak ez év végén vagy csak 2009 elején születik meg. És ami szinte biztos: mivel a pénzeket legkésőbb november végéig le kell hívni az EU-tól, ha a döntési folyamat egy kicsit csúszik, akkor idén egyetlen fillért sem kapunk a nagyprojektek támogatására.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél kérdésünkre, hogy hány közlekedési nagyprojekt indulhat el idén, azt válaszolták: "28-30 projekt építési-kivitelezési munkálatai indulhatnak el az idei esztendőben" – ezt a beruházó már a támogatási szerződés aláírása előtt elkezdheti, ám vállalnia kell annak kockázatát, hogy esetleg nem kapja meg a támogatást. Arra az NFÜ a kérdésünk ellenére sem tért ki, hogy a 28-30 beruházásból hány tartozik a nagyprojektek közé.