További Magyar cikkek
Az Európai Jelzáloghitel Szövetség megbízásából készített kutatás eredményei szerint 2003 és 2006 között a legtöbb európai országban jelentősen csökkent a lakáshitelek összköltsége. A közgazdaságilag megalapozott tanulmány elkészítői kiemelik, nagy hiba lenne pusztán a meghirdetett kamatból kiindulni a költségszintek összehasonlításakor, ezen tétel mellett ugyanis számos más díj felmerül még a konstrukcióknál, az árazás gyakorlata pedig igencsak eltér országonként.
A számítások során a különböző országok eltérő kamatszintjével is korrigáltak, így végül eljutottak egy olyan közös nevezőként használható költségszámhoz, mellyel már lehetővé válik a korrekt területi összehasonlítás.
Éleződő verseny
Összességében elmondható, a vizsgált három év alatt Franciaországban csökkent leginkább a lakáshitelek átlagos költsége (több mint fél százalékponttal), növekedést pedig egyetlen ország esetében sem tapasztaltak. A csökkenés átlagos mértéke 0,3 százalékpontra tehető, ami forintra lefordítva egy 10 millió forintos, 20 éves futamidejű hitel esetén összesen mintegy 750 ezer forintos megtakarítást jelentene hazánkban, és akkor a küszöbön álló kamatcsökkentésekkel még nem is számoltunk (amelyek a forint alapú hitelek esetében kedveznek majd az adósoknak).
A tanulmány a költségcsökkenés legfőbb indokaként a bankok között éleződő versenyt nevezi meg, amely a lakáshitelek területén különösen intenzív, ezzel a termékkel igyekeznek ugyanis a bankok hosszú évekre magukhoz láncolni az ügyfeleket. Ha hozzávesszük, hogy a csökkenő kamatok, az emelkedő ingatlanárak és az egyre szélesedő hitelválaszték egyértelműen megnövelték a hitelkeresletet és új belépőket csalogattak a hitelezési piacra, láthatjuk, hogy az ügyfélszempontból kedvező környezetre nem lehet panasz.
Közvetítők térnyerése
A második, egyáltalán nem elhanyagolható tényező a közvetítői csatorna térnyerése, ez a réteg ugyanis a termékek összehasonlíthatóságának megkönnyítése miatt árleszorító hatással bír. Ha ezt kombináljuk azzal, hogy az internetes csatorna is egyre aktívabb szerepet kap a hitelkeresésben, láthatjuk, hogy a bankoknak ma már nyíltsisakkal kell versenyezniük, egy valóban hozzáértő közvetítő ugyanis átlátja a trükköket és megtalálja az ügyféligényekhez igazodó legjobb ajánlatot.