Újraértékelik az M7-es pályázatait

2006.08.09. 15:58
Továbbra sem tudni, ki építhet autópályát Nagykanizsa és Balatonkeresztúr között. A hat pályázóból négyet kizártak, hogy melyeket, azt nem mondják meg. A miniszter új vizsgálatot kért a végleges döntés előtt. Csak az tűnik biztosnak: a 35,5 kilométeres gyorsút kilométerenként fele annyiba kerül majd, mint a most épülők.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter visszaküldte az Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-nek az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza megépítésére kiírt tender nyertesére tett javaslatot. A miniszter egyben felkérte a cég vezetését, hogy független jogi és műszaki szakértő bevonásával vizsgálja meg újra beadott pályázatokat, és ennek megfelelően hozza meg felelős, végleges döntését.

Harmadoltak

A miniszter a döntését azzal indokolta, hogy a pályázók több mint felét kizárták a versenyből, valamint felmerült, hogy bizonyos pályázók pótmunkák utólagos megrendelésének reményében kínáltak kedvező árat. Az NA Zrt. bíráló bizottsága a múlt héten 6-ból 4 pályázót - ajánlatuk érvénytelensége miatt - kizárni javasolt a versenyből. Mivel bírálat alatt lévő tenderről van szó, a GKM nem ad információt arról, hogy melyik a négy kizárt, és melyik a javasolt nyertes cég.

A kizárásokat követően a versenyben maradt két pályázó közül az olcsóbb ajánlatot tevő győzelmének kihirdetését javasolta a GKM-nek az Autópálya Zrt. Természetesen, ahogyan a kizárt cégek nevét, úgy a győztesnek javasolt pályázóét sem közölték a minisztériumban.

Feleztek

Az viszont biztosnak látszik, hogy az M7-esből még hiányzó szakaszok közül a leghosszabbat az eddigieknél jóval olcsóbban építik meg. A Betonút és Vegyépszer által alkotott Zala-Somogy Konzorcium például 41,4 milliárd forintos ajánlatot nyújtott be a tender második fordulójában.

Az első fordulóban a legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárd forinttal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer és a Betonút konzorciuma akkor 46,29 milliárdot mondott, míg a legdrágább ajánlatot 49,9 milliárddal, illetve 48,84 milliárddal a Viadom-Porr-Terrag-Asdag konzorcium és a COLAS adta be. A második ajánlati fordulóban a jelentkezők többsége csökkentette árait.

Kóka János szerint a korábbi építéseknél alkalmazott eljárással a Nagykanizsa-Balatonkeresztúr közötti 35,5 kilométeres szakasz több mint 25 milliárddal drágábban épülne meg, mint a mostani legolcsóbb ajánlat. A miniszter szerint a megtakarítás elsősorban a tiszta és fokozott versenyhelyzetnek és az indokolatlanul drága műszaki megoldások megváltoztatásának köszönhető.

Problémás tendereztetés

A közbeszerzési eljárás - az esetleges jogorvoslati procedúrákat leszámítva - akkor záródik le, ha a miniszter utasítja az NA Zrt.-t, hogy hirdesse ki a győztest. Ha ez még augusztusban megtörténik, akkor nem lesz akadálya annak, hogy már szeptemberben megkezdődjön az építés, és jövő év végére Nagykanizsáig érhet a sztráda.

Kétségessé teszi azonban a pályázat gyors lezárást, hogy már eddig is kétszer kellett a tendereztetést felfüggeszteni. A Közbeszerzési Döntőbizottság előbb áprilisban, majd - igaz, csak egy napra - júliusban is felfüggesztette az eljárást. Az utóbbi felfüggesztést az okozta, hogy az egyik pályázó, az Adria konzorcium kifogásolta: utolsó tárgyalásra alig egy nappal korábban postázták a meghívókat. Az Adria azonban másnap visszavonta jogorvoslati kérelmét.