Az elkészült tanulmánytervek alapján az várható, hogy 2013-ra épül meg a Marosvásárhelyt Iaşi-sal összekötő autópálya, írja a Krónika. Az autópálya nyomvonalának sem az erdélyi, sem a Iaşi-közeli szakaszát még nem rögzítették, arról azonban már döntés született, hogy a pálya a Ditrói hágón szeli át a hegyeket.
Ez azt jelenti, hogy a sztráda Gyergyóditrótól az 1026 méter magas hágón át jut el Gyergyótölgyesre, majd a Kisbeszterce völgyén a Békás-tó felső végéig, ahonnan Poiana Largului és Târgu Neamţ felé halad tovább. Marosvásárhely és Ditró között még két lehetséges nyomvonal van: az északi az infrastrukturálisan elmaradottabb Máramaros régióban, Szászrégent érintve haladna – ám valamivel hosszabb lenne a másiknál –, míg a déli Szováta felé, szinte kizárólag magyar településeket érintve vezetne.
A sztráda hossza – a lehetséges nyomvonalváltozatok függvényében – 310 és 320 kilométer között lesz. Teljes hosszán mintegy nyolc kilométert tesznek majd ki az alagutak, és húsz kilométert a hidak, viaduktok. A sztrádaépítés költségeit 4,2-4,4 milliárd euróra (1050-1100, kilométerenként 3,3-3,5 milliárd forintra) becsülték, írja a Krónika. A sztrádát egyes helyein eredetileg kétsávosra tervezték, de a román Autópályák és Országutak Társasága most már azzal számol, hogy végig kétszer kétsávos lesz.
A kivitelezőket a cég tervei szerint jövőre választják ki, a tényleges útépítés 2009-ben kezdődhet, és ebben az esetben 2013-ra elkészülhet a teljes autópálya.