További Magyar cikkek
Folytatódnak az ártárgyalások
A MÁV tudomásul vette a döntőbizottság határozatát, és folytatja a tárgyalásokat a pályázókkal.
A Stadler is tudomásul veszi a döntőbizottság döntését, és az új helyzet tükrében várják a MÁV lépéseit. A cég felhívja arra a figyelmet, hogy a döntőbizottság azt állapította meg, hogy a MÁV vétett eljárási hibát, és a Bombardier valamennyi Stadler ellen irányuló jogorvoslati kérelmeit elutasította. A cég arra is felszólítja a Bombardier-t, hogy fejezze be a sajtóban folytatott rágalomhadjáratát, amely szerintük nem csak a svájci cég jó hírnevét sérti, hanem hátráltatja a vasúti közlekedés megújulását és az elővárosi közlekedésben utazók jobb kiszolgálását.
A Bombardier bízik abban, hogy a folytatódó ártárgyalásaok után, a társaságot hozzák ki győztesnek. A cég "örömmel és megnyugvással" vette tudomásul az eredményt.
Éles verseny
A MÁV március közepén zárta lesz azt a tendert, amelynek tétje az volt, melyik cég szállítja az elővárosi közlekedésben hadrendbe állítandó hatvan korszerű motorvonatot. A közbeszerzés legújabb botrányát az Index robbantotta ki, amikor megírta, hogy a MÁV által nyertesnek nyilvánított Stadler Bussnang AG olyan módon kívánta teljesíteni a 40 milliárd forintról - egyébként az ő kérésére - 20 milliárdra leszállított árbevételi követelményt, hogy anyacége, a Stadler Rail AG adatait adta be ajánlatként. A Bombardier, amely végül csak néhány ponttal maradt le a svájci cég mögött, többek között ezért támadta meg az eredményt. Ha a Stadler nem így tesz, a Bombardier szerint nem tudott volna eleget tenni a pályázati feltételeknek. A svájciak országuk jogrendszerének adottságaival magyarázták a szabálytalannak minősíthető adatszolgáltatást, és az adatokat a MÁV elfogadta. Ez megfigyelők szerint azt jelenti, hogy a svájciak az állami vasúttársaságot teszik felelőssé, ha kiderül, baj van a pályázatukkal.
A Stadler saját kockázatára a döntőbizottság eljárásának végét meg sem várva néhány hete már elkezdte gyártani a vonatokat, és az előkészületek a mostani döntés ellenére folytatódnak. Ha a Bombardier kerül ki győztesként, két motorvonat már jövő januárban magyar sínre kerülhet, a cég ugyanis az Ausztriába szánt szerelvények közül kettőt átirányítana a MÁV-nak.
A MÁV vezetése eddig mereven ragaszkodott álláspontjához, hogy a pályázat kiírásával és értékelésével kapcsolatban minden rendben volt. Gaál Gyula elnök-vezérigazgató például többször is hangsúlyozta, hogy a számításokat ötször ellenőrizték. Sőt, amikor Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes az Indexnek nyilatkozva bírálta a közbeszerzés eredményének megállapítását, először fölfüggesztették állásából, majd később megszüntették munkaviszonyát. Pedig Ökrös többek között éppen azt javasolta (hiába) a menedzsmentnek, hogy az eredmény kihirdetése előtt újra át kellene nézni a pályázatokban minden adatot, számot, nehogy hiba csússzon az értékelésbe.