További Magyar cikkek
Minőség, anyag- és energiatakarékosság, innováció és kiváló logisztika – ezek a Daimler legfontosabb elvárásai a Mercedes-gyár beszállítóival szemben, derült ki Eberhard Gloger beszerzési vezető szavaiból az ITD Hungary által szervezett autóipari beszállítói konferencián. A tanácskozás 750 részvevője több mint 500 céget képviselt.
Beszállítók a 3-as modellhez
A magyar autóbeszállítói ipart 630 cég adja, amelyek múlt évi termelése 15,9 milliárd eurót tett ki, alkalmazottaik száma pedig 110 ezer. Az export aránya ebben az iparágban 90 százalék, így ez adja a teljes magyar export 20 százalékát. Az ágazatot a gazdasági válság már eddig is súlyosan érintette, autóipari cégek és beszállítóik – az Index elbocsátásszámlálójának adatai szerint – november végéig 4442, részben kölcsönzött munkások által betöltött álláshely megszüntetéséről döntöttek.
A piaci szereplők így nagyon várják a Daimler kecskeméti megjelenését. A német cég hazánkban a jelenlegi A és B osztályú Mercedes kocsik utódait fogja gyártani. A két osztályból négyet hoznak létre, amelyek közül Kecskemét kizárólagosan gyártja a 3. számú modellt, de az 1-esből is készít. Főleg a 3. számú modellhez kezdik meg a beszállítók kiválasztását - az ITDH közreműködésével - jövő tavasszal.
Elég a szintentartás
A konferencián Bajnai Gordon beszélt az ágazatnak szánt, jövő év elején életbe lépő támogatásról. Ennek célja a képzett alkalmazottak megtartása, a válság után ugyan is e nélkül nehéz lenne felfuttatni a termelést. Újabb hitel-lehetőségeket, illetve a klaszterek támogatását is kilátásba helyezte a miniszter.
Az állam a válságkezelés során a pénzre, a piacra és a munkahelyekre koncentrál - mondta Bajnai Gordon, hozzáfűzve, hogy összesen 1400 milliárd forintos támogatási csomagot állított össze a kormány. A beszállítók speciális támogatáshoz juthatnak, például ha technológiát kell váltaniuk, a költségek felét kaphatják meg. A szakmai összefogás terepei, a klaszterek is támogatást kapnak. Az az ötezer - nem csak beszállító - cég, amely az elmúlt két évben állami támogatáshoz jutott, szerződésmódosításra számíthat: a vállalt többletmunkahely létesítése helyett elegendő lesz, ha megtartja a meglévő létszámot.
Húszból 14
Magyarországon a világ legjelentősebb 20 autóipari beszállítója közül 14 van jelen. A vevők között ott vannak azok a nagy gyártók is, amelyek egyébként nincsenek jelen az országban. Például a Mercedes 600 millió, míg a BMW 800 millió euróért vásárolt termékeket magyarországi beszállítóktól tavaly. Bajnai beszélt arról is, hogy évi 30 millió forint feletti értékben 3800 cég exportál Magyarországon, ezek közül 1500 maga intézi a kereskedelmét, de 2300-at személyesen keres fel az ITDH, hogy felajánlja segítségét.
Ez utóbbit megerősítette Süveges-Szabó László az ITDH üzletfejlesztési igazgatója is, aki a magyar autóbeszállítói ipar fejlettségét számokkal illusztrálta. A hazai beszállítói részarány 2002-ben 65 százalékot tett ki az itt gyártott autókban, a terv szerint 2015-re ennek 85 százalékra kellene emelkednie. A magyar beszállítók teljesítménye duplája a csehnek, és háromszorosa a szlovákénak.