További Magyar cikkek
Partizánszerződést kötött az Európai Néppárt véleménye szerint Magyarország az oroszországi Gazprommal a Déli Áramlat gázvezeték építéséről, és ez nem szolgálja az európai uniós közös energiapolitika kiépítésének célját. A konzervatív-kereszténydemokrata pártokat tömörítő szervezet európai parlamenti frakcióvezetője, Joseph Daul csütörtökön Brüsszelben közleményt adott ki véleményéről, jelezve egyet nem értését a szerződéssel.
Meggyőződését fejezte ki, hogy az energiaellátás biztonsága és a versenyképesség terén az jelenthet előrelépést, ha a tagországok együttműködnek egymással. A kétoldalú szerződésekre épülő Déli Áramlat tervezete azonban meglátása szerint nélkülözi az átláthatóságot, és gyengíti az uniós szolidaritást. Emellett a szerződés nincs összhangban a hatályos uniós szabályozással, elsősorban azokkal a rendelkezésekkel, amelyek az unión kívüli országok energiapiaci hozzáférését szabályozzák - emelte ki Daul. A magyar szerződés gyengíti az Európai Unió támogatta Nabucco gázvezetékterv megvalósulását - vélte a Fideszt, a KDNP-t és az MDF-et is tagjai között tudó Európai Néppárt frakcióvezetője. A megállapodás tovább növeli a függőséget egy forrástól - több vezeték egy forrásból a párt szerint nem tekinthető diverzifikációnak.
Nincs összhangban a szerződés Daul szerint az Európai Parlament érvényes jelentésének tartalmával sem, mert az a tagországokat olyan stratégiára szólítja, amely az EU számára diverzifikált gázbeszerzést tesz lehetővé. A Nabucco hozzáadott érték az európai integrációhoz is, és egyértelmű prioritásnak kell lennie - szögezte le Daul. A Déli Áramlatról kötött kétoldalú megállapodások (a magyar mellett a bolgár is) nem ebbe az irányba mutatnak, és veszélyeztetik azt az uniós törekvést, hogy energiaügyekben az EU közös hangon tudjon megszólalni - tette hozzá a francia politikus.
Miközben a marasztalás abból a szempontból érthető, hogy a meghiúsulásához visszafordíthatatlanul közeledni látszó Nabucco-projekt számára alighanem az egyik utolsó cseppet jelentette a magyar-orosz megállapodás, a múlt heti, moszkvai megállapodással Magyarország a hatodik EU, illetve a harmadik Nabucco-országként csatlakozott a Gazprom kezdeményezte Déli Áramlat vezetékhez. Az uniós összefogás az energiapolitika területén eddig minimális mértékben érvényesült: ezt nem csak a Nabucco egyéb okoknak is köszönhető kudarca, de a Gyurcsány-Putyin megállapodást követő, és természetesen a magyar kormány által kellően hangsúlyosan itthon közvetített első hivatalos brüsszeli reakciók is mutatták: az Európai Bizottság nem kifogásolta, sőt, az uniós politika diverzifikációs céljai közül az egyiket teljesítőnek minősítette a Déli Áramlatról született megállapodást, azt hangsúlyozva, hogy ez nem akadálya a Nabucco megépítésének.
A szakértők többsége azonban úgy vélekedik: a Déli Áramlat kiütötte az egyébként is finanszírozási és beszerzési problémákkal is küzdő Nabuccot, ráadásul annak megépítésével Moszkva egyértelműsíti eddigi előnyét a közép-ázsiai országok energiahordozó-készleteinek megszerzésére.
A románoknak fáj
A Nabuccoban érdekelt Ausztria, Bulgária és Magyarország átállása után az európai vezeték tervezésében résztvevő Románia bukhat a legnagyobbat, területén ugyanis a jelenlegi állás szerint a Déli Áramlat nem haladna át. Valószínűleg ennek fényében kell értelmezni az osztrák kancellár Bukarestben tett nyilatkozatát. Eszerint a Nabucco gázvezeték megépítése stratégiai fontosságú az energiaforrások változatossá tétele szempontjából, és az egyedüli lehetőséget jelenti az orosz gázfüggőség csökkentésére. Alfred Gusenbauer a román fővárosban Calin Popescu Tariceanu miniszterelnökkel találkozott, s a megbeszélést követően kijelentette: nincs alternatívája a Nabucco gázvezetéknek, ha azt akarjuk, hogy Európa kevésbé legyen függő az orosz gázimporttól.
A Nabucco-projekt az osztrák kancellár és a román kormányfő között folytatott megbeszélés egyik témáját képezte. A román kormányfő elmondta: Románia hosszú távú érdeke azt követeli, hogy erős regionális vállalat jöjjön létre a Nabucco-projekt körül, amely a legelőnyösebb árakon importál majd olajat és gázt. A Nabucco-konzorcium részvényesei között van az osztrák OMV és a román Transgaz is. Emellett az OMV birtokolja a román Petrom olajipari társaság részvényeinek a többségét is. Tariceanu utalva a közös részvényesi struktúrára hangsúlyozta: mindez növeli a Nabucco-projekt fontosságát Románia számára. Ausztria tavaly májusban elsőként kötelezte el magát állami szinten és az egyébként a Nabucco-konzorciumot vezető OMV által is a Gazprom, illetve a Gazprom által tervezett Déli Áramlat nevű vezeték mellett. A szakértők többsége szerint az amúgy is hátrányban levő Nabucco megépítését végleg ellehetetlenítő projekthez később Románia, legutóbb pedig Magyarország is csatlakozott.