Hiánycsökkentést aszfaltcsík helyett
A volt pénzügyminiszter elsősorban arról beszélt, hogy az építési kiadások állami elszámolásával kapcsolatban uniós korlátok vannak. Ilyennek nevezte a PPP-módszer körüli bizonytalanságokat, az államháztatási vagy nem államháztartási hiány kérdését. Mint ismeretes, az uniós statisztika hazaitól eltérően ítélte meg a részben magántőkéből épített sztrádák finanszírozásának hatását az államháztartásra, egyebek mellett ezért bukott az idei és a 2006-ra tervezett hiánycél.
Varga kiemelte másodikként, hogy egyébként is szükség van az államháztartás hiányának csökkentésének. Ennek egyik forrása az ellenzéki politikus szerint az autópálya-építés lassítása.
A harmadik érv a már említett, közutakra állapotára vonatkozó volt. Mint mondta, az elmúlt években annyira a sztrádaépítésre koncentráltuk a forrásokat, hogy közben a közutak egyre rosszabb állapotba kerültek.
Elég a trükkökből
Az euróbevezetésről is beszélt a volt pénzügyminiszter. Nem látja a realitását annak, hogy a szükséges 3 százaléka alá csökkenhetne 2008-ra a GDP-arányos államháztartási deficit, a 2006-os költségvetés nem ebbe az irányba mutat. Varga szerint jövőre a tényleges államháztartási finanszírozási igény a GDP 8-12 százalékára rúghat.
Varga erősen kétségbe vonja azt, hogy a nagymértékű állami elbocsátásokból, az önkormányzatok jelentős részének megszüntetéséből, az egészségügyi kiadások radikális csökkentéséből rövidtávon valóban komoly költségvetési egyensúly-javítást lehetne elérni. Utalt arra, hogy az egészségügyre a GDP arányában Magyarország az EU-átlag alatt költ.
Az állami kiadások lefaragását és a határozott adócsökkentést egyszerre meglépve lehet elérni az igazi eredményeket, mondta Varga. Kifejezetten fontosnak tartja a következő évekre azt is, hogy hitelessé váljon a makrogazdasági pálya és a fiskális fegyelem nélkülözze a költségvetési trükköket.