Alig hét héttel azután, hogy az osztrák vasút (ÖBB) szállítmányozási cége, a Rail Cargo Austria AG (RCA) megvásárolta a MÁV Cargo Zrt.-ét, máris borús a hangulat az anya- és a leányvállalat között - írja pénteki számában a Der Standard osztrák napilap. Az ok a vételi szerzõdésnek abban a passzusában rejlik, amelyben az RCA a 102,5 milliárd forintos vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forintnyi fejlesztésre vállalt kötelezettséget.
A lap utánajárása szerint a pénzt beruházási javakra kell költeni. Úgy tudja, hogy a szerzõdéses kikötésnek megfelelõen az elsõ részlet, 8,7 milliárd forint társasági hitel formájában meg is érkezik, és a MÁV Cargo 19 mozdonyt és 50 tehervagont vásárol rajta. De nem a Siemensnél vagy más gyártócégnél, hanem az ÖBB Technisches Services-nél, amelynek 51 százalékos tulajdonosa maga az RCA. (A részvények fennmaradó része pedig az osztrák vasút személyszállító vállalatához tartozik.) "Innentõl válik igazán izgalmassá a dolog, ugyanis a MÁV Cargo az RCA-hitelbõl vásárolt mozdonyokat és vagonokat azon nyomban lízingbe adja az ÖBB-nek. Ennek fejében rendszeres lízingdíjban részesül az anyavállalattól, a pénz azonban nem marad nála, mert abból kell fedeznie a társasági kölcsön költségeit" - állítja a Der Standard, hozzáfûzve: egyáltalán nem meglepõ, hogy a magyarokból nem vált ki viharos ujjongást a pénz ilyesfajta körforgása.
A MÁV Cargo szóvivõje csak annyit erõsített meg a lapnak, hogy az RCA valóban átutalta a 8,7 milliárd forintot, és azon 19 mozdonyt és 50 vagont vásároltak. Ám adós maradt annak megválaszolásával, hogy hol szerezték be az eszközöket, és miért adták azokat lízingbe az ÖBB-nek. "A MÁV Cargo többletforgalmat generál ezzel a befektetéssel, és készülnek a tervek az új vagonállomány további optimális felhasználására" - mondják Budapesten a lap szerint.
Az ÖBB-nél és a Rail Cargo Austriánál sem nyilatkoznak a tranzakcióról, hivatalos állásfoglalást nem adtak ki. RCA-körökben mindazonáltal élesen visszautasítják azt a felvetést, amely szerint a tranzakció valójában csupán látszatügylet, és a magyar leányvállalatnak a könyvelésben feltüntetett értéken és az eszközök amortizációján túlmenõen semmi haszna nem származik belõle. A fejlesztési beruházás második részlete az idén esedékes, az elõkészítés már megkezdõdött - jegyzi meg a Der Standard.