Ha az osztrák OMV olaj- és gáztársaság felvásárolná a Molt, az komolyan korlátozná a piaci versenyt, és magasabb árakhoz vezetne, állapítja meg az Európai Bizottság egyelõre bizalmas dokumentumában, amelyrõl a Reuters hírügynökség közölt részleteket. A két cég kölcsönösen egymás legfontosabb "fékentartója" a térségben, az összeolvadással ez megszûnne, olvasható az uniós versenyügyi szakértõk 134 oldalas jelentésében.
Az OMV várhatóan ellenvéleményében igyekszik majd meggyõzni a bizottságot, illetve javaslatokat tenni a bizottság által jelzett problémák orvoslására, írja a Reuters.
Túl sok a finomító
Az esetleges egyesülés révén az OMV, amelyé a schwechati finomító, megszerezné a Mol százhalombattai finomítóját, illetve a pozsonyi Slovnaft finomítót is. Mivel mindhárom finomító képes kerozinnal ellátni a bécsi repülõteret, egyetlen tulajdonos esetén megszûnne közöttük a verseny, a bizottsági dokumentum szerint. Ez a bírálat fölveti annak lehetõségét, hogy az OMV-nek adott esetben meg kellene válnia az egyik finomítótól, hogy az üzletet Brüsszel jóváhagyja, jegyzi meg a hírügynökség.
Az unió ellenvetésében az egyes termékeket és az egyes országokat érintõen részletesen értékeli a helyzetet. Ezek szerint az OMV által javasolt egyesülés következtében Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában korlátozottá válna a verseny a benzin, a dízelolaj, a fûtõolaj és a kerozin piacán. A versennyel kapcsolatban komoly gondok merülnének fel a magyar és a szlovák aszfaltpiacon, és a benzin valamint a dízelolaj magyarországi, szlovákiai és romániai forgalmazásakor, állítja a bizottság. A bizottsági dokumentum csak egy ízben említi a földgázpiacot, állítja a Reuters.
Az OMV arra kérte a bizottságot, hogy a piacot egészében tekintse át, a német-dán határtól és a Benelux-térségtõl a Fekete-tengerig terjedõen, az OMV szerint ugyanis az egész Európára kiterjedõ termelés korlátot szab az OMV és a Mol áremelésének. A bizottság elvetette ezt az érvet, mondván, hogy Európában 10 százalékos árkülönbségek vannak. Ezért a bizottság nemzeti piacokra bontva végezte el vizsgálatát. A bizottság szerint "ez az árkülönbség nemcsak az európai méretû piac hiányát bizonyítja", szemben az OMV állításával, hanem a nyugat-európai termelõk közép-európai piacok iránti érdeklõdésnek hiányát is.
A bizottság elemezve a két cég versenyhelyzetét, a Mol érvelését fogadja el, amely szerint a két társaság csaknem egymás tükörképe.
A két olajtársaság tavaly óta, azóta vitázik egymással, hogy az OMV nyilvánosságra hozta vételi szándékát. Az OMV - mint a Reuters írja - azért szeretné egyesíteni erejét a Mol-lal, hogy ellenálljon az orosz és a nyugat-európai olajmultik nyomásának. A Mol szerint viszont az üzlet rontaná a részvényesek tulajdonának értékét.