További Magyar cikkek
Ezen kívül az AKA jelöli meg, ki építheti tovább az autópályát Szegedig 97 milliárd forintért. Ezt az összeget az AKA Rt. fizetné ki hitelből a kivitelezőnek. A meghosszabbított autópálya után nagyobb rendelkezésre állási díjat fizet az állam, egyes források szerint az összeg elérheti az évi 24 milliárd forintot. A koncesszió 35 évre szól, ebből tíz év telt el. Ha az állam nem vásárolja meg a részvények maradék 60 százalékát, 25 év alatt több százmilliárd forintot fizethet ki a koncessziós társaságnak.
Többször próbálkoztak
A magas M5-ös autópályadíjak miatt a kezdetek óta folyamatos volt a lakosság és fuvarozók tiltakozása, az egymást követő kormányok és a cég többször is egyeztettek ez ügyben - eredmény nélkül. Az Orbán-kormány is tervezte az M5-ös visszavételét állami tulajdonba, azonban nem sikerült megállapodnia az AKA Rt.-vel.
|
Medgyessy Péter miniszterelnök egy december végi kormányülésen ultimátumot adott Csillag István gazdasági miniszternek az M5-össel kapcsolatban. Rendeletben szólították fel, hogy a lehető legrövidebb idő alatt írjon ki közbeszerzési eljárást a sztráda továbbépítésére, illetve állapodjon meg a koncessziós társasággal a kivásárlásról.
Az M5-ös története
Az M5-ös autópálya megépítésére és üzemeltetésére 1994. május 2-án jött létre koncessziós szerződés a nemzetközi versenytárgyaláson győztes francia Bouygues vezette konzorcium és a magyar kormány között. A szerződést Schamschula György, a rendszerváltás utáni első kormány közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztere írta alá.
A konzorcium tagjai voltak a Bouygues, a Screg építővállalat, az osztrák Bauholding és a Magyar Aszfalt Kft., e cégek alakították meg 1994. augusztus 1-jén az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t. Az azóta történt kivásárlások után jelenleg az AKA Rt. osztrák-német-francia főrészvényesei a Bau Holding AG 36,49 százalékot, a Bouygues S.A. 29,05 százalékot, a Colas S.A. 12,45 százalékot birtokol, kistulajdonosok is vannak a cégben, köztük a Strabag Építő Kft.
A szerződés - amelynek pontos tartalma egészében máig nem ismert - a Horn-kormány idején módosult. Lotz Károly, az akkori közlekedési miniszter írta alá a módosításokat, amelyek szerint az állam az alacsony forgalom miatti veszteségek után "árnyékdíjat" fizet a cégnek, ami évi több milliárd forint lehet.
A támogatás
A koncessziós társaság 1998 és 2003 júniusa között összesen 12,4 milliárd forint állami támogatást kapott - tudta meg az Index. A támogatást 2004-ben már nem vette igénybe a társaság - nyilatkozta lapunknak Garai Valéria sajtófőnök.
Az 1995-ben módosított szerződésbe az is bekerült, hogy AKA Rt. a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe, illetve az M5-ös autópályával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni.
A 35 évre szóló koncessziós szerződés szerint az AKA Rt. feladata volt megterveztetni , finanszírozni, megépíttetni, működtetni és fenntartani az M5-ös autópályát az országhatárig. Az autópálya a koncessziós időszak végével visszakerül a magyar állam tulajdonába.
A Budapesttől Kiskunfélyegyházáig tartó szakasz megépítése 70,7 milliárd forintban kerül. Ebből 12,8 milliárd forintot az AKA Rt. alapítói saját beruházásból, míg mintegy 58 milliárd forintot bankhitelekből finanszíroztak. A legfőbb hitelező a londoni székhelyű EBRD, amely viszontbiztosítja a finanszírozásban részt vevő 14 kereskedelmi bankot. A pénzügyi lebonyolítást a frankfurti Commerzbank AG végzi, és magyar bankok, a Budapest Bank vezetésével forint hitelt nyújtottak az AKA Rt.-nek. Az AKA hiteléből még mintegy 53,3 milliárd forint adóssággal rendelkezik.
Az AKA bevételei
Az AKA bevételei az autópályadíjból származnak, elsődlegesen ez fedezi a fenntartást és javítást, illetve a kölcsönök visszafizetését. Az AKA Rt. 1999-től 35,5 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Garai Valéria elmondta, amíg a hiteltörlesztés folyik, addig a bevételek és a kiadások egyensúlyban vannak egymással.
A cégnek a koncessziós szerződése szerint 2003 december 31-ig volt opciós joga az autópálya továbbépítésére Kiskunfélegyházától Szegedig, illetve a déli országhatárig, ami mintegy 60 kilométer. A sztráda azonban még mindig csak Kiskunfélegyházáig tart. A mostani megállapodással a kormány meghosszabbította ezt a jogot, hiszen az AKA Rt. jelölheti ki az kivitelezőt, aki 97 milliárd forintért építheti tovább a sztrádát.
|

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Itt a KSH elkeserítő jelentése: nagyon gyorsan fogy a magyar
És házasságot is kevesebben kötnek.
április 25., 10:12
- Gazdaság
Nagy István: Még mindig nem tudjuk, hogyan került a száj- és körömfájás vírusa hozzánk
Viszonossági alapon intézkedéseket vezetett be a kormány más országok ellen.
április 25., 12:40
- Gazdaság
A kormány módosította a külföldi vendégmunkásokra vonatkozó rendeletét
Könnyítés és nehezítés is van változtatások között.
április 25., 13:45
- Mindeközben
Ben Affleck szakmát váltott, mert túl nehéz színésznek lenni Hollywoodban: „Senki nem akar munkát adni”
1 órája
- Gazdaság
Kalifornia megelőzte Japánt, már a világ negyedik legnagyobb gazdaságának számít
Már csak az Egyesült Államok, Kína és Németország áll előtte.
április 25., 11:58
- Gazdaság
Orbán Viktor megjelent az OTP közgyűlésén, a tűzjelző szakította félbe beszédét
Mindenki meglepődött a miniszterelnök részvételén.
április 25., 11:30
- Gazdaság
Pénzosztásba kezd az OTP Bank – Csányi Sándor nem lesz többé vezérigazgató
Átalakítják a vezetést a hitelintézetnél.
április 25., 10:58
- Címlapon
Megtörtént, amit mindenki várt, Ukrajna és az Egyesült Államok aláírta a megállapodást
A Trump-kormányzat kijelentette, hogy elkötelezett egy szabad, szuverén és virágzó Ukrajna mellett.
4 órája
- Címlapon
Donald Trump a felesége helyett egy idegen nővel vett részt Ferenc pápa temetésén?
Egy dublőr helyettesíthette a first ladyt, akinek egyesek szerint megromlott a kapcsolata az elnökkel.
3 órája
- Mindeközben
Pachmann Pétert zavarja, hogy hétvégi apukaként van jelen a gyermekei életében
tegnap, 19:50
- Mindeközben
Kucsera Gábor és Tápai Szabina: „Igyekszünk nem hagyni, hogy a gyerekek túljárjanak az eszünkön”
tegnap, 18:45
- Mindeközben
Joshi Bharat a szerelméről: Soha nem tudatosan választottam társat, így voltam Virággal is
tegnap, 17:50
- Gazdaság
Közel 500 ezer fát ültettek eddig, még 9,5 milliót szeretnének
Csak tavaly 100 ezer fát ültettek.
tegnap, 19:58
- Gazdaság
Ötpontos intézkedési csomagot dolgozott ki a kormány a gazdák megsegítésére
Pénzügyi és gazdasági segítséget nyújt az érintetteknek.
április 25., 12:18
- Gazdaság
Több ponton is hozzányúlt a kormány az alkalmi és idénymunkák szabályaihoz
Mindent a mezőgazdaságért.
április 25., 09:39
- Gazdaság
Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint itt az ideje kivezetni az árrésstopot
A további veszteségek elkerülése érdekében van erre szükség.
április 25., 07:29
- Címlapon
A Liverpool legendája csúnyán beszólt Szoboszlai Dominiknak
A futballista ügynöke cserébe letorkolta a kritikust.
2 órája
- Címlapon
Donald Trump megfenyegette az egyik legnagyobb újságot, a lap reagált a vádakra
Egy 10 milliárd dolláros peres ügy miatt feszültek egymásnak a felek.
9 perce
- Mindeközben
Schobert Norbert eddig el nem mondott titkokat fedett fel anyagi helyzetéről
tegnap, 16:50
- Gazdaság
Változnak az Eximbank és az MFB működésének jogi keretei
Megjelent a törvénymódosítás az egyes állami tulajdonú részvénytársaságok szabályozásáról.
április 25., 09:35
- Gazdaság
Vis maior helyzetet hirdet ki az agrárminiszter az április fagykár miatt
A kárenyhítési kompenzáció igényléséhez a kérelem május 31-ig nyújtható be.
április 25., 17:01
- Mindeközben
Katy Perry hasonmásával találkozott koncertje közben, fel is hívta a színpadra a lányt
tegnap, 15:45
- Gazdaság
Tizenkét amerikai állam perelte be Donald Trumpot a vámháború miatt
Az elnök szeszélyei irányítják a kereskedelmi politikát – állítják a keresetben.
április 24., 10:23
- Gazdaság
Svájc exkluzív csoportba került, kedvezményes tarifákról tárgyal Washingtonnal
Meghatározó döntés született.
április 25., 16:49
- Gazdaság
Forráshiány vagy ingyenpénz? – csak úgy kapkodnak a cégek az állami támogatás után
Rekordérdeklődés a Demján Sándor Tőkeprogram iránt – már egymilliárd forintnyi támogatásról született döntés.
április 25., 15:09
- Gazdaság
Új korszak nyílik az online vásárlásban
Újrahasznosítható, visszaváltható táskákban érkeznek majd rendeléseink.
április 24., 19:05
- Mindeközben
Már csak egy nap, és érkeznek a Ki Mit Tube első produkciói – mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat
tegnap, 13:52
- Gazdaság
Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról
Európai szinten is kiemelkedő helyen vagyunk a nem túl előkelő listán.
április 24., 20:19
- Gazdaság
Így juthatnak ingatlanhoz azok, akiknek még nincs gyerekük
Lehetőségek a munkáshitelben.
április 24., 18:16
- Gazdaság
Hatalmas lehetőség a Trump-kriptovaluta tulajdonosainak, exkluzív vacsorát fogyaszthatnak el az amerikai elnökkel
A mémtoken értéke szerda este hirtelen kilőtt a piacon.
április 24., 19:25
- Címlapon
Fokozódik a feszültség a két atomhatalom között, már lezárták a légteret is egymás repülőgépei előtt
Háború törhet ki, a konfliktus az áprilisi terrortámadás után eszkalálódott, amelyben 26 turista vesztette életét.
50 perce
- Gazdaság
Hernádi Zsolt beszólt a kormánynak: sokkal kiszámíthatóbb szabályozásra van szükség
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint túl sokat fizettek már be pluszban.
április 24., 11:07
- Címlapon
Egy utas be akart jutni a pilótafülkébe, kíméletlenül a földre vitték
Az esetről videó is készült.
3 órája
- Gazdaság
Itt az újabb fordulat az MNB-botrányban: hűtlen kezelés miatt büntetőfeljelentést tesz az új vezetés
A Pallas Athéné Alapítvány pedig 400 millió forint vagyonjuttatásban részesül.
április 25., 05:53
- Mindeközben
Megérkezett a Szemfényvesztők 3. első előzetese, amelyben elcsíphetjük a budapesti forgatási helyszíneket is
tegnap, 12:41
- Gazdaság
Nagy Márton: Az árletörés következő lépése a biztosítások
A nemzetgazdasági miniszter helyteleníti, hogy a biztosítások ára 16,5 százalékkal emelkedett.
április 24., 16:21
- Gazdaság
Stratégiai megállapodást kötött a 4iG űripari leányvállalata és az Azercosmos
Az űrtechnológia fejlesztése a cél.
április 24., 17:03