További Magyar cikkek
Ezen kívül az AKA jelöli meg, ki építheti tovább az autópályát Szegedig 97 milliárd forintért. Ezt az összeget az AKA Rt. fizetné ki hitelből a kivitelezőnek. A meghosszabbított autópálya után nagyobb rendelkezésre állási díjat fizet az állam, egyes források szerint az összeg elérheti az évi 24 milliárd forintot. A koncesszió 35 évre szól, ebből tíz év telt el. Ha az állam nem vásárolja meg a részvények maradék 60 százalékát, 25 év alatt több százmilliárd forintot fizethet ki a koncessziós társaságnak.
Többször próbálkoztak
A magas M5-ös autópályadíjak miatt a kezdetek óta folyamatos volt a lakosság és fuvarozók tiltakozása, az egymást követő kormányok és a cég többször is egyeztettek ez ügyben - eredmény nélkül. Az Orbán-kormány is tervezte az M5-ös visszavételét állami tulajdonba, azonban nem sikerült megállapodnia az AKA Rt.-vel.
|
Medgyessy Péter miniszterelnök egy december végi kormányülésen ultimátumot adott Csillag István gazdasági miniszternek az M5-össel kapcsolatban. Rendeletben szólították fel, hogy a lehető legrövidebb idő alatt írjon ki közbeszerzési eljárást a sztráda továbbépítésére, illetve állapodjon meg a koncessziós társasággal a kivásárlásról.
Az M5-ös története
Az M5-ös autópálya megépítésére és üzemeltetésére 1994. május 2-án jött létre koncessziós szerződés a nemzetközi versenytárgyaláson győztes francia Bouygues vezette konzorcium és a magyar kormány között. A szerződést Schamschula György, a rendszerváltás utáni első kormány közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztere írta alá.
A konzorcium tagjai voltak a Bouygues, a Screg építővállalat, az osztrák Bauholding és a Magyar Aszfalt Kft., e cégek alakították meg 1994. augusztus 1-jén az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t. Az azóta történt kivásárlások után jelenleg az AKA Rt. osztrák-német-francia főrészvényesei a Bau Holding AG 36,49 százalékot, a Bouygues S.A. 29,05 százalékot, a Colas S.A. 12,45 százalékot birtokol, kistulajdonosok is vannak a cégben, köztük a Strabag Építő Kft.
A szerződés - amelynek pontos tartalma egészében máig nem ismert - a Horn-kormány idején módosult. Lotz Károly, az akkori közlekedési miniszter írta alá a módosításokat, amelyek szerint az állam az alacsony forgalom miatti veszteségek után "árnyékdíjat" fizet a cégnek, ami évi több milliárd forint lehet.
A támogatás
A koncessziós társaság 1998 és 2003 júniusa között összesen 12,4 milliárd forint állami támogatást kapott - tudta meg az Index. A támogatást 2004-ben már nem vette igénybe a társaság - nyilatkozta lapunknak Garai Valéria sajtófőnök.
Az 1995-ben módosított szerződésbe az is bekerült, hogy AKA Rt. a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe, illetve az M5-ös autópályával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni.
A 35 évre szóló koncessziós szerződés szerint az AKA Rt. feladata volt megterveztetni , finanszírozni, megépíttetni, működtetni és fenntartani az M5-ös autópályát az országhatárig. Az autópálya a koncessziós időszak végével visszakerül a magyar állam tulajdonába.
A Budapesttől Kiskunfélyegyházáig tartó szakasz megépítése 70,7 milliárd forintban kerül. Ebből 12,8 milliárd forintot az AKA Rt. alapítói saját beruházásból, míg mintegy 58 milliárd forintot bankhitelekből finanszíroztak. A legfőbb hitelező a londoni székhelyű EBRD, amely viszontbiztosítja a finanszírozásban részt vevő 14 kereskedelmi bankot. A pénzügyi lebonyolítást a frankfurti Commerzbank AG végzi, és magyar bankok, a Budapest Bank vezetésével forint hitelt nyújtottak az AKA Rt.-nek. Az AKA hiteléből még mintegy 53,3 milliárd forint adóssággal rendelkezik.
Az AKA bevételei
Az AKA bevételei az autópályadíjból származnak, elsődlegesen ez fedezi a fenntartást és javítást, illetve a kölcsönök visszafizetését. Az AKA Rt. 1999-től 35,5 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Garai Valéria elmondta, amíg a hiteltörlesztés folyik, addig a bevételek és a kiadások egyensúlyban vannak egymással.
A cégnek a koncessziós szerződése szerint 2003 december 31-ig volt opciós joga az autópálya továbbépítésére Kiskunfélegyházától Szegedig, illetve a déli országhatárig, ami mintegy 60 kilométer. A sztráda azonban még mindig csak Kiskunfélegyházáig tart. A mostani megállapodással a kormány meghosszabbította ezt a jogot, hiszen az AKA Rt. jelölheti ki az kivitelezőt, aki 97 milliárd forintért építheti tovább a sztrádát.
|