További Magyar cikkek
Világszerte növekvő tendenciát mutatnak a parkolási díjak a Colliers International immár nyolcadik, évente készülő piackutatási beszámolója szerint. A gazdasági stagnálás ellenére ötödik éve folyamatosan drágul a városi parkolás. Az átlagos értékeket tekintve a legdrágábban Amerika és Kanada városaiban parkolnak az autósok. A legmagasabb parkolási díjakat azonban a vizsgált városok közül Londonban szedik (68,07 dollár/nap, 1166,87 dollár/hónap).
Az ázsiai- illetve csendes óceáni térségben Ausztrália viszi a pálmát (54,47 dollár/nap - 774,76 dollár/hónap), Latin-Amerikában pedig Santiagóban (Chile) jegyzik a legmagasabb árakat (200 dollár/hónap). A felmérés szerint Budapesten 307 dollárt (45 ezer forint) kell fizetni havonta, ezzel az összeggel majdnem a legdrágább városok között vagyunk. Európában még olyan városokat is megelőzünk, mint Berlin, Brüsszel, Madrid. Az amerikai városok közül azonban majdnem mindet megelőzünk, szinte csak New York és néhány nagyobb metropolisz drágább, Washington DC majdnem húsz százalékkal olcsóbb, mint Budapest. Olcsóbban parkolhatunk azonban, mint Párizsban, Bécsben vagy Milánóban.
A drágulás mögött az húzódhat meg, hogy bár 2008-ban – a piackutatás bázisát képező amerikai gazdaság – lassult, az irodaépületek telítettsége továbbra is magas szinten van, amely a havi parkolási díjak emelkedését eredményezte. A parkolóházak és garázstulajdonosok árképzését a gázáremelkedés és a korlátozott kínálat is befolyásolja, így lehetőségük van magasabb díjak megszabására.
Belvárosok | havi parkolási díj, forintban |
London, City | 175 050 |
London, West End | 170 400 |
Hong Kong | 111 300 |
New York City, Midtown | 87 750 |
Stockholm, Svédország | 76 350 |
Moszkva, Oroszország | 69 200 |
New York City, Downtown | 69 300 |
Budapest | 45 000 |
Az amerikai gazdaság elemzői viszont úgy vélik, hogy az elkövetkezendő hónapok lassulása már a munkaerőpiacon is megrázkódtatásokat fog okozni. Ez pedig a parkolási díjak terén is hozhat enyhe elmozdulást a közeljövőben, sőt a piacok némelyikén már most is tapasztalható árcsökkenés.
Saly Miklós, a Colliers Magyarország Kft. irodadivíziójának társigazgatója hozzátette, az irodaházakban kialakított parkolók díjszabásánál a fejlesztők külön figyelembe veszik a telek elhelyezkedését (és ebből adódóan annak értékét), a mélyépítés költségét, amely az általános dráguláshoz ugyancsak hozzájárulhat, különösen a folyóhoz közeli építkezéseknél.
Ezeknek a mélygarázsoknak nyilvánvalóan ugyanúgy meg kell térülniük, mint a felszín feletti irodaterületeknek. Előfordulhat az is, hogy egy nagy bérlő messze nem visz el annyi parkolót, amennyi neki járna, ebben az esetben a fejlesztőnek külön fejfájást okozhat, hogy az üresen maradó helyeket miként adja bérbe. Ilyenkor szokták egy-egy irodaház mélygarázsát megnyitni a nagyközönség számára, vagy a környékbeli irodák bérlői számára. Ez persze már biztonsági kérdéseket is feszeget, de általánosságban elmondható, hogy az irodaházakban a parkolóhelyek sokkal inkább hiánycikknek számítanak, mint feleslegnek.