További Magyar cikkek
A válaszadók 63 százaléka tapasztalt korrupciós tevékenységet vállalatánál, 45 százaléka mondta, hogy a korrupció veszélye miatt nem lépett be egy piacra vagy nem élt az adott üzleti lehetőséggel, 34 százaléka szerint cége korrupt hivatalnokok miatt vesztett el üzleti lehetőségeket, 42 százaléka véli, hogy versenytársai csúszópénzt fizettek.
A korrupció révén a cégek nem csupán anyagi kárt szenvednek el, hanem sok esetben a cég hírneve is sérül. A válaszadók több mint fele véli úgy, hogy számára sokkal nagyobb probléma, ha veszélybe kerül a cég reputációja. Ilyenkor csökkenhet a vezetők és a dolgozók lojalitása, a fogyasztók és az üzleti partnerek is eltávolodnak a cégtől. Egy korrupció ellenes cselekvési program megléte biztonságot jelenthet a vállalkozások életében.
A 2007 év végén megjelentetett Globális Gazdasági Bűnözés Felmérés eredményei szerint Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma a korrupció és megvesztegetés, ami a tavalyi évben összesen 1,4 milliárd forintos veszteséget okozott a hazai cégeknek. A magyarországi felmérés során a válaszadók 29 százaléka állította, hogy az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, valamint 44 százalékának volt az a véleménye, hogy elképzelhető, hogy azért estek el üzleti lehetőségektől, mert a konkurens cég megvesztegetéssel élt. Az eredmények azt mutatják, hogy habár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, mégsem veszik azt elég komolyan és csupán látszatintézkedéseket hoznak.
Több olyan eszköz és intézkedés is létezik, mely gazdasági bűncselekmények feltárására és megelőzésére szolgál. Manapság például a vállalkozások többsége már rendelkezik valamilyen tervvel a korrupció elleni harccal kapcsolatban, ezt nyilatkozta a mostani felmérésben részt vevő cégek vezetőinek 80 százaléka (Magyarországon ez a szám mindössze 26 százalék). Azonban csupán 22 százalékuk biztos abban, hogy ez a program hatékonyan működik. Ezért a vezetés az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát a korrupcióval szemben, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint Kína, India, Oroszország és Dél-Amerika.
A magyarországi eredményekhez hasonlóan a mostani felmérés globálisan is igazolta, hogy bár a cégek általában számolnak korrupció lehetőségével, ennek ellenére keveset tesznek a probléma feltárása és a kockázat csökkentése érdekében. Csupán a vállalatok fele rendelkezik világos és jól működő megelőző programmal. Ráadásul csak a válaszadók 40 százaléka szerint megfelelő a jelenlegi felkészültség a kockázatos üzleti partnerek és a gyanús kifizetések kiszűrésére.
A PwC felmérése kihangsúlyozza, hogy égetően szükséges a korrupció ellenes program meglétének és részleteinek népszerűsítése a vállalatokon belül, hogy a munkatársak tisztában legyenek vele, és tudják azt is, hogy milyen szankciói lehetnek annak, ha áthágják a szabályokat. A szakértőkkel készített interjúk és a globális cégek esettanulmányai praktikus iránymutatást adnak a kihívásokkal teli üzleti környezetben való működéshez, a programok kidolgozásához.
A PricewaterhouseCoopers az Economist Intelligence Unit-ot kérte fel a vállalatvezetőkkel és korrupció-ellenes szakemberekkel készítendő globális felmérés és mélyinterjúk elkészítésére, melyben összesen 390 vállalatvezető vett részt a világ 70 országából.