Értékarányos regadó-kalkulátor

2005.04.29. 11:00
Magyarországon a belföldi autókhoz képest diszkriminatív regisztrációs adó sújtja az uniós területről hozott használt gépkocsikat. A hivatalos uniós útmutatók alapján az Index arra vállalkozott, hogy segítsen meghatározni a használt autókra kérhető adó legmagasabb összegét. Aki ennél többet fizet, az uniós alapszerződésből közvetlenül származó jogait érezheti sérülni.
Sokan még ma is azt hiszik, hogy a magas regisztrációs adóval azért szorítják ki a külföldi használt autókat, mert valamelyik újautó márkát akarja a kormány helyzetbe hozni. Ezzel szemben az unióból hozott használt autóknak csakis a hasonló belföldi használt autókkal szabadna versenyezniük. Az Európai Unió Bíróságának (ECJ) magyar jogalkotóra is érvényes döntései megadják az uniós alapszerződés 90. cikkelyének ezen kérdéskörrel kapcsolatos egyetlen helyes értelmezését. Ha egy ország erre fittyet hány, vagy a helyzetét különlegesnek gondolja, akkor annak következményeit vállalnia kell, nyilatkozta korábban lapunknak több uniós illetékes.

Mint megírtuk, a behozott használt autókra kivetett magyar regisztrációs adó nincsen figyelemmel a jármű értékére, mivel forint per darab elven vetik ki. A külföldön autót vásárlók arra számíthatnak, hogy magasabb regisztrációs adót kell leróniuk, mintha pontosan ugyanazt az autót belföldről vennék meg. A cikk végén található gyakorlati példákon bemutatott aránytalanság nem tartható fent, és már a Pénzügyminisztérium (PM) is vizsgálja a lehetséges kiutat.

Bontásra jön elég

Az elmúlt egy év statisztikáiból kitűnik, hogy a rendkívüli adóterhek miatt töredékére esett vissza a forgalomba helyezés céljából behozott használt autók száma. Illegális bontásra, és egy fillér befizetése nélkül annál több autó jön Magyarországra (egyes becslések tízezres nagyságrendűre teszik ezt a számot), de erről más alkalommal írunk.

Számoljon regadót!
Melyik év táblázatával számolunk?
Belföldi piaci érték a behozatal után
(EUR árfolyam: )
Használt autó környezetvédelmi besorolása: Euro
Adókategória cm3 szerint:
A pont ugyanolyan, vagy típusában és felszereltségben erősen hasonló új autó szalonára (áfás, regadós bruttó ár)
Ugyanilyen zsírúj autó regadója (HUF avagy EUR):
A használt magánbehozatalnál a fent kijelölt évben követelt összeg(1)
A használtra jogosan kérhető legmagasabb összeg:
A mostani rendszerben túlfizetés forintban/euróban:
A belföldi azonos autóhoz képest hányszoros adó sújtja a behozatalt:
Illetve a legnagyobb kérhető összeg hány százaléka a törvény által követeltnek: %
1 Beleszámítva 2005-ben a regadó tv. 8.§(1) bekezdése szerinti plusz 25 százalékot.


Lapunk a Kovács László uniós adóügyi főbiztos honlapján megtalálható, 2002-es keltezésű tájékoztató alapján készítette ezt az értékarányos regadó-számológépet. Fel kell hívnunk arra a figyelmet, hogy a nálunk kiszámított érték csupán a a szemek felnyitására alkalmas, mivel nem bír jogi relevanciával. Az adott használt autóra jogsérelem nélkül kivethető regadó pontos összegét (amely a reményeink szerint az itt kiszámítotthoz igen közel esik) bíróságnak kell kimondania.

Kreatív értelmezések

Az említett uniós tájékoztató (TAXUD/255/02) az eddig renitensnek vagy értetlennek mutatkozó országok nyelvén, illetve angolul olvasható. Az elmúlt másfél évtizedben ugyanis az EU több tagállamában volt már jogvita a regisztrációs adó külföldi használt autókat diszkrimináló kivetése miatt. Dánia, Portugália, Görögország és Finnország esetében az autók értékvesztésének kiszámításával volt probléma, illetve Finnország (illetve a legutóbbi időkig Ausztria) még áfát is felszámított.

Az ECJ minden esetben kötelezte az országokat az adótörvényük módosítására, mivel a behozni kívánt használt autókra több adót követeltek, mint amennyit a hasonló belföldi használt autó árában kellett volna kifizetni.

Az ilyen tagállami félreértések (vagy ahogy 2003 novemberében az egyik magyar országgyűlési képviselő fogalmazott "kreatív magatartás") elkerülésére adta ki az Európai Bizottság a fenti tájékoztatót a gépjárművek behozatalakor felmerülő adókról.

Meghatározható a plafon

A tájékoztató pontosan összefoglalja az uniós polgárokat az autó behozatala kapcsán megillető jogokat. Amellett, hogy biztat a jogsérelem elleni fellépésre, meghatározza a módszert a használt autókra kivethető regisztrációs adó legmagasabb lehetséges összegének kiszámítására is:

Az importált használt autóra kivethető adó legnagyobb összegének meghatározásánál (azt feltételezve, hogy hasonló autók léteznek a belföldi piacon) a fentiek alapján a következő módszert kell alkalmazni:
(1) Meghatározni, mennyi adót kellene kivetni, ha az autót új állapotában hoznák be az országba
(2) Kiszámítani, hogy új kora óta mennyivel csökkent az ugyanilyen belföldi használt autó piaci értéke az adott tagállamban. Ez annyit tesz, hogy meg kell határozni a kérdéses modell újkori árát, amikor behozták az országba, majd kiszámolni ugyanezen modell árát, ha jelenlegi, használt állapotában hoznák be az országba.
(3) Az (1) pontban meghatározott adóból levonandó a (2) pontban meghatározott értékvesztéssel arányos mennyiség.

A dokumentum emlékeztet arra, hogy a legmagasabb szint akkor is érvényes, ha a tagállam által alkalmazott adózási kritérium nem a használt autó árát, hanem például a lökettérfogatát veszi alapul (C-345/93). A félreértések elkerülésére emlékeztetnek arra, hogy belföldi gépjárműnek nem csak az minősül, amelyek az adott tagállamban gyártottak, hanem minden autó, amelyet az évek során oda behoztak és ott forgalomba helyeztek.

Senkit nem érhet hátrány

A tagállamok bármely módszert alkalmazzanak is a használt autók értékcsökkenésének megállapítására, az alkalmazott számítási eljárásnak teljesen átláthatónak kell lennie, hangsúlyozza a Bizottság tájékoztatója. Így a nemzeti bíróságnak képesnek kell lennie döntenie abban a kérdésben, ha egy magánszemély meglátása szerint a tagállam hatóságai az általa behozott autóra több regadót vetettek ki, mint amennyit a belföldi piacon vett hasonló autó árában kellene kifizetnie.

A dokumentum arra is figyelmeztet, hogy a tagállamokra az alapszerződés 90. cikkelye világos és feltételek nélküli kötelezettséget ír elő a végeredményt illetően. A kötelességek megszegésével ér fel, ha az importált és a hazai termékekre vonatkozó adókat eltérő eredményt hozó eltérő módszerekkel számítják ki, még akkor is, ha csupán néhány kivételes esetben lesz magasabb az importált terméket sújtó adó (C-375/95).

Ilyen körülmények között kísérelte meg az Index összeállítani a használt autók értékvesztését felbecsülő szkriptet. Mivel az adókategóriákban érvényes adóösszegek január elsejével változtak, a 2004-es és a 2005-ös táblázatot is feldolgoztuk. Nem kell meglepődni azon, hogy a jogszerűen kivethető regisztrációs adó kis értékű (öregecske) használt autók esetén rendkívül alacsony is lehet. Ha például 100 ezer forintot ér az autó, akkor típustól függően ennek harmada-ötöde volna a legnagyobb kérhető összeg. Jelenleg az ilyen idős autók után nem egy esetben az arányosan járó összeg 30-szorosát, vagy még többet követel a törvény.

Természetesen kikértük szakértők véleményét is a teszt üzemmódban november óta működő regadó igazságosztóval kapcsolatban. A PM illetékese az elmúlt hónapokon során, többszöri kérésünkre sem volt hajlandó reagálni. Az Igazságügyi Minisztérium (IM) érdekesnek találta a szemléltető eszközt, de arra emlékeztettek, hogy a kiszámított értéknek nincsen jogi relevanciája. A Gazdasági és Közlekedési Miniszériumban kérve kérték az Indexet, hadd ne kelljen a regadóval kapcsolatban nyilatkozniuk.

Néhány gyakorlati példa,
vagyis mennyibe kerülne ilyen autókat behozni
Toyota Camry 2.0 GLi
Évjárat: 1984(1)
Besorolása: B, 1995 cm3, Euro 0
Belföldi ára: 75 000
Újkori ára: 4 755 000(2)
Kérhető max. regadó: 14 130
Most fizetendő ehelyett: 1 063 125
Mercedes S500
Évjárat: 1994/9(1)
Besorolása: B, 4973 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 2 600 000
Újkori ára: 26 004 000
Kérhető max. regadó: 283 456
Most fizetendő ehelyett: 3 543 750
Jaguar S-Type 3.0 V6
Évjárat: 1999
Besorolása: B, 2967 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 5 590 000
Újkori ára: 13 470 000
Kérhető max. regadó: 784 343
Most fizetendő ehelyett: 2 362 500
Citroen c3 1.1ix
Évjárat: 2003/12
Besorolása: B, 1124 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 1 270 000
Újkori ára: 2 455 000
Kérhető max. regadó: 146 658
Most fizetendő ehelyett: 354 375
Renault Mégane Break 1.4 16V
Évjárat: 2003/12
Besorolása: B, 1390 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 2 300 000
Újkori ára: 3 780 000
Kérhető max. regadó: 115 000
Most fizetendő ehelyett: 236 250
Audi S2
Évjárat: 1992(1)
Besorolása: B, 2226 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 2 000 000
Újkori ára: 9 900 000(2)
Kérhető max. regadó: 248 182
Most fizetendő ehelyett: 1 535 625
Lada 2106
Évjárat: 1994(1)
Besorolása: B, 1452 cm3, Euro 1
Belföldi ára: 220 000
Újkori ára: 1 500 000(2)
Kérhető max. regadó: 55 440
Most fizetendő ehelyett: 417 060
Land Rover Defender 90
Évjárat: 1995(1)
Besorolása: D, 2500 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 3 125 000
Újkori ára: 6 830 000
Kérhető max. regadó: 389 138
Most fizetendő ehelyett: 1 063 125
Fiat Punto 1.3 JTD Multijet 16V
Évjárat: 2004/7
Besorolása: D, 1298 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 2 350 000
Újkori ára: 3 210 000
Kérhető max. regadó: 138 364
Most fizetendő ehelyett: 236 250
1 A jelenlegi magyarországi gyakorlattal ellentétben az unióból az 1996 előtti autók behozatala sem tagadható meg. Erről majd más alkalommal írunk.
2 Becsült érték