Mint megírtuk, a behozott használt autókra kivetett magyar regisztrációs adó nincsen figyelemmel a jármű értékére, mivel forint per darab elven vetik ki. A külföldön autót vásárlók arra számíthatnak, hogy magasabb regisztrációs adót kell leróniuk, mintha pontosan ugyanazt az autót belföldről vennék meg. A cikk végén található gyakorlati példákon bemutatott aránytalanság nem tartható fent, és már a Pénzügyminisztérium (PM) is vizsgálja a lehetséges kiutat.
Bontásra jön elég
Az elmúlt egy év statisztikáiból kitűnik, hogy a rendkívüli adóterhek
miatt töredékére esett vissza a forgalomba helyezés céljából behozott
használt autók száma. Illegális bontásra, és egy fillér befizetése nélkül annál több autó jön Magyarországra (egyes becslések tízezres nagyságrendűre teszik ezt a számot), de erről más alkalommal írunk.
Lapunk a Kovács László uniós adóügyi főbiztos honlapján megtalálható, 2002-es keltezésű tájékoztató alapján készítette ezt az értékarányos regadó-számológépet. Fel kell hívnunk arra a figyelmet, hogy a nálunk kiszámított érték csupán a a szemek felnyitására alkalmas, mivel nem bír jogi relevanciával. Az adott használt autóra jogsérelem nélkül kivethető regadó pontos összegét (amely a reményeink szerint az itt kiszámítotthoz igen közel esik) bíróságnak kell kimondania.
Kreatív értelmezések
Az említett uniós tájékoztató (TAXUD/255/02) az eddig renitensnek vagy értetlennek mutatkozó országok nyelvén, illetve angolul olvasható. Az elmúlt másfél évtizedben ugyanis az EU több tagállamában volt már jogvita a regisztrációs adó külföldi használt autókat diszkrimináló kivetése miatt. Dánia, Portugália, Görögország és Finnország esetében az autók értékvesztésének kiszámításával volt probléma, illetve Finnország (illetve a legutóbbi időkig Ausztria) még áfát is felszámított.
Az ECJ minden esetben kötelezte az országokat az adótörvényük
módosítására, mivel a behozni kívánt használt autókra több adót
követeltek, mint amennyit a hasonló belföldi használt autó árában
kellett volna kifizetni.
Az ilyen tagállami félreértések (vagy ahogy 2003 novemberében az egyik magyar
országgyűlési képviselő fogalmazott "kreatív magatartás") elkerülésére
adta ki az Európai Bizottság a fenti tájékoztatót a gépjárművek
behozatalakor felmerülő adókról.
Meghatározható a plafon
A tájékoztató pontosan összefoglalja az
uniós polgárokat az autó behozatala kapcsán megillető jogokat. Amellett, hogy biztat a jogsérelem elleni fellépésre, meghatározza a módszert a használt autókra kivethető regisztrációs adó
legmagasabb lehetséges összegének kiszámítására is:
Az importált használt autóra kivethető adó legnagyobb összegének
meghatározásánál (azt feltételezve, hogy hasonló autók léteznek a
belföldi piacon) a fentiek alapján a következő módszert kell alkalmazni:
(1) Meghatározni, mennyi adót kellene kivetni, ha az autót új
állapotában hoznák be az országba
(2) Kiszámítani, hogy új kora óta mennyivel csökkent az ugyanilyen
belföldi használt autó piaci értéke az adott tagállamban. Ez annyit
tesz, hogy meg kell határozni a kérdéses modell újkori árát, amikor
behozták az országba, majd kiszámolni ugyanezen modell árát, ha
jelenlegi, használt állapotában hoznák be az országba.
(3) Az (1) pontban meghatározott adóból levonandó a (2) pontban
meghatározott értékvesztéssel arányos mennyiség.
A dokumentum emlékeztet arra, hogy a legmagasabb szint akkor is
érvényes, ha a tagállam által alkalmazott adózási kritérium nem a
használt autó árát, hanem például a lökettérfogatát veszi alapul (C-345/93).
A félreértések elkerülésére emlékeztetnek arra, hogy belföldi gépjárműnek nem csak az minősül, amelyek az adott tagállamban gyártottak, hanem minden autó, amelyet az évek során oda behoztak és ott forgalomba helyeztek.
Senkit nem érhet hátrány
A tagállamok bármely módszert alkalmazzanak is a használt autók
értékcsökkenésének megállapítására, az alkalmazott számítási eljárásnak teljesen
átláthatónak kell lennie, hangsúlyozza a Bizottság tájékoztatója. Így a nemzeti bíróságnak képesnek kell lennie
döntenie abban a kérdésben, ha egy magánszemély meglátása szerint a tagállam
hatóságai az általa behozott autóra több regadót
vetettek ki, mint amennyit a belföldi piacon vett hasonló autó árában
kellene kifizetnie.
A dokumentum arra is figyelmeztet, hogy a tagállamokra az alapszerződés
90. cikkelye világos és feltételek nélküli kötelezettséget ír elő a
végeredményt illetően. A kötelességek megszegésével ér fel, ha az
importált és a hazai termékekre vonatkozó adókat eltérő eredményt hozó
eltérő módszerekkel számítják ki, még akkor is, ha csupán néhány
kivételes esetben lesz magasabb az importált terméket sújtó adó
(C-375/95).
Ilyen körülmények között kísérelte meg az Index összeállítani a használt
autók értékvesztését felbecsülő szkriptet. Mivel az adókategóriákban
érvényes adóösszegek január elsejével változtak, a 2004-es és a 2005-ös
táblázatot is feldolgoztuk. Nem kell meglepődni azon, hogy a jogszerűen
kivethető regisztrációs adó kis értékű (öregecske) használt autók esetén
rendkívül alacsony is lehet. Ha például 100 ezer forintot ér az autó, akkor típustól függően ennek harmada-ötöde volna a legnagyobb kérhető összeg. Jelenleg az ilyen idős autók után nem egy
esetben az arányosan járó összeg 30-szorosát, vagy még többet követel a
törvény.
Természetesen kikértük szakértők véleményét is a teszt üzemmódban november óta működő regadó igazságosztóval kapcsolatban. A PM illetékese az elmúlt hónapokon során, többszöri kérésünkre sem volt hajlandó reagálni. Az Igazságügyi Minisztérium (IM) érdekesnek találta a szemléltető eszközt, de arra emlékeztettek, hogy a kiszámított értéknek nincsen jogi relevanciája. A Gazdasági és Közlekedési Miniszériumban kérve kérték az Indexet, hadd ne kelljen a regadóval kapcsolatban nyilatkozniuk.
Néhány gyakorlati példa, vagyis mennyibe kerülne ilyen autókat behozni |
Toyota Camry 2.0 GLi
|
|
Évjárat: 1984(1)
Besorolása: B, 1995 cm3, Euro 0
Belföldi ára: 75 000
Újkori ára: 4 755 000(2)
Kérhető max. regadó: 14 130 Most fizetendő ehelyett: 1 063 125
|
Mercedes S500
|
|
Évjárat: 1994/9(1)
Besorolása: B, 4973 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 2 600 000
Újkori ára: 26 004 000
Kérhető max. regadó: 283 456
Most fizetendő ehelyett: 3 543 750
|
Jaguar S-Type 3.0 V6
|
|
Évjárat: 1999
Besorolása: B, 2967 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 5 590 000
Újkori ára: 13 470 000
Kérhető max. regadó: 784 343
Most fizetendő ehelyett: 2 362 500
|
Citroen c3 1.1ix
|
|
Évjárat: 2003/12
Besorolása: B, 1124 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 1 270 000
Újkori ára: 2 455 000
Kérhető max. regadó: 146 658
Most fizetendő ehelyett: 354 375
|
Renault Mégane Break 1.4 16V
|
|
Évjárat: 2003/12
Besorolása: B, 1390 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 2 300 000
Újkori ára: 3 780 000
Kérhető max. regadó: 115 000
Most fizetendő ehelyett: 236 250
|
Audi S2
|
|
Évjárat: 1992(1)
Besorolása: B, 2226 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 2 000 000
Újkori ára: 9 900 000(2)
Kérhető max. regadó: 248 182
Most fizetendő ehelyett: 1 535 625
|
Lada 2106
|
|
Évjárat: 1994(1)
Besorolása: B, 1452 cm3, Euro 1
Belföldi ára: 220 000
Újkori ára: 1 500 000(2)
Kérhető max. regadó: 55 440
Most fizetendő ehelyett: 417 060
|
Land Rover Defender 90
|
|
Évjárat: 1995(1)
Besorolása: D, 2500 cm3, Euro 2
Belföldi ára: 3 125 000
Újkori ára: 6 830 000
Kérhető max. regadó: 389 138
Most fizetendő ehelyett: 1 063 125
|
Fiat Punto 1.3 JTD Multijet 16V
|
|
Évjárat: 2004/7
Besorolása: D, 1298 cm3, Euro 3
Belföldi ára: 2 350 000
Újkori ára: 3 210 000
Kérhető max. regadó: 138 364
Most fizetendő ehelyett: 236 250
|
1
A jelenlegi magyarországi gyakorlattal ellentétben az
unióból az 1996 előtti autók behozatala sem
tagadható meg. Erről majd más alkalommal írunk. 2 Becsült érték
|
|