További Magyar cikkek
A törvény jelenleg hatályos formájában ezt nem sikerült elérni, így adódhatott, hogy több tízezer autósnak ez év első felében tévesen számították fel az áfát. Mint korábban megírtuk, az áfa újbóli bevezetéséből a PM 8-15 milliárd forintos plusz bevételre számít.
Alternatív áfa
|
Így akit eddig például a 810 ezer forintos adóteher riasztott el attól, hogy 2.0-ás motorú benzines autót hozzon magának, az jövőre 1069000 forint ablakon kidobását takaríthatja meg magának.
Átlagon felül (privát behozatalnál 37,5 és 42,4 százalékkal) emelkedtek a két legnagyobb járműkategória adótételei. A törvényjavaslat végleges változatából ugyanakkor kimaradt az első tervezet egyik új ötlete, a legnagyobb motorú autókra az értékük alapján kivetett 5 százalékos kiegészítő adó.
Motor és Wankel
A jövő évi módosítások új eleme, hogy regisztrációs adót vezetnek be a motorkerékpárokra. A cégeshez képest a magánbehozatalnál itt is 25 százalékkal magasabb adótételeket alakítottak ki.
Véget ért az eddig elfeledett Wankel motoros autók virágélete. A tervezet esetükben a kamratérfogat duplája alapján rendeli megállapítani az adókategóriát.
Az EU még nem szólt
A PM továbbra sem tervezi a használt autók valódi értékét figyelembe vevő számítási mód kialakítását. A tárca sajtóosztályán keresztül lapunkhoz eljuttatott érvelés szerint az adó tételes marad, az "értékarányos" használt autó adóztatás a tervezetben nem szerepel.
Arra kérdésünkre, hogy van-e vészforgatókönyv arra az esetre, ha az uniós hivatalok felfedezik az importautókat aránytalanul sújtó regadó okozta problémákat, azt a választ kaptuk, hogy erre vonatkozólag nincs még hivatalos EU álláspont.
Drágítva semleges
Az Index rákérdezett arra is, miért kellett eltérő tételek alkalmazásával szétválasztani az áfaköteles céges és magán, illetve az áfamentes magánbehozatalt. A PM válasza szerint a más tagállamban történő használt autó beszerzésekre más áfa szabályok vonatkoznak, mivel a másik tagállambeli adómértéket fizeti meg a vevő.
Mivel a parlamentnek benyújtott tervezet szerint a regisztrációs adó áfa alap lesz, a versenysemlegesség csak úgy biztosítható, ha a két ügylet adóterhe azonos, ehhez azonban a magánimportnál az áfa-val való emelés indokolt, érvelt a PM szokás szerint inkognitóban maradó szakértője.
Nem kavarodhat össze
Felvetettük ezzel kapcsolatban a céges és magánbehozatal, illetve utóbbinál az új és a használt behozatal szétválasztásának esetleges nehézségeit. A PM válasza szerint azonban ettől nem kell tartani, mivel a szabályok egyértelműek: az áfa alatt másként kell adózni.
|
A tárca attól sem tart hogy új autót hozó magánszemély esetén a 25 százalékkal magasabb adóra még a 25 százalékos áfa is rárakódik. Az indoklás szerint ennek elejét veszi, hogy áfát csak egyszer kell fizetni, így csak egyszer lehet a regisztrációs adó áfa alap.
Mások is próbálkoztak már
A magánbehozatal kimondva-kimondatlanul áfával sújtása nem példa nélküli az unió történetében. Ausztriát néhány hónappal ezelőtt tiltotta el attól az Európai Bíróság (ECJ), hogy az átlagfogyasztás alapján kiszámolt, az autó értékének legfeljebb 16 százalékát elérő mértékű NoVA-ra használt behozatal esetén pluszban rátegyék az áfát.
Ezt megelőzően Finnország regisztrációs adótörvényét minősítették a közösségi joggal ellentétesnek, mivel irreális értékcsökkenést és áfát alkalmazott a használt uniós autók adómértékének megállapításánál.
A magyar jogszabály a tervezett formájában továbbra sem felel meg a diszkriminációt tiltó uniós elvárásoknak. A belföldi használt autóknak ugyanis nyilvánvaló versenyelőnyt jelent, hogy a vételárukban egyre zsugorodik az újként megfizetett regadó maradványértéke, míg a külföldi ugyanolyan autókra kortól függetlenül az adó teljes összegét kiszabják, immár kvázi áfával megtoldva.