27 ezer turistát veszít Budapest és környéke a Ryanair szerint az idei év utolsó két hónapjában, amikor az ír fapados társaság 180 budapesti járatát törli. Az ideiglenes kivonulás, Ferihegy felfüggesztése a Ryanair szerint annak köszönhető, hogy a budapesti Európa egyik legdrágább repülőtere. Márpedig, az évvégi, alacsony forgalom jellemezte időszakban a jegyárakból kisebb bevétel származik, miközben az olajár továbbra is rekordszinteken mozog, így pedig megnő a repterek által szedett használati díjak jelentősége. Michael Cawley vezérigazgató szerint jobban megéri a földön parkoltatni a repülőiket, mintsem, hogy Budapestre járjanak velük.
A Ryanair szerint ők megkeresték a problémával a Budapest Airport Zrt.-t, ám kérésüket visszautasították. Becslésük szerint kivonulásukkal a régió turizmusból származó bevételei 6 millió euróval, mostani árfolyamon mintegy 1,4 milliárd forinttal csökkennek.
Minden reptér Európa (egyik) legdrágábbika?
A Ryanair eddig lényegében nem fizetett semmit a repülőtér használatáért, mivel a Ferihegyen működő ösztönzőrendszer egyik lényegi eleme, hogy az új járatot indítóknak meghatározott ideig elengedik a leszállási díjat – mondta az Indexnek Szollár Domokos. A repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. szóvivője szerint így mintegy fél millió eurót takarított meg Budapesten az ír cég, mely nem egészen egy évvel indította első járatait náluk.
Máshonnan is kivonul
A Ryanair nem csak Budapestről vonul ki az említett időszakban. A BBC Online közlése szerint november 4. és december 19. között nem repül a Baselba, Krakkóba, Rzeszovba, Palma de Valenciába és Salzburgba.
Szollár Domokos megerősítette: kaptak egy levelet az ír fapadostól, amiben a cég voltaképpen ingyenességet követelt magának. De nem csak Budapesten, a szóvivő szerint lényegében az összes Ryanair által használt reptér megkapta ugyanazt a levelet, köztük a londoni Stansted is, mely forgalmának 60 százalékát adja az ír cég. Ennek fényében értelmezendő a szóvivő szerint az európa egyik legdrágább reptere kitétel is. Szollár Domokos hangsúlyozta: Ferihegy árai 40 százalékkal kedvezőbbek, mint a bécsi reptéré, 8 százalékkal maradnak Varsó, és egy százalékkal Prága alatt.
Tervezik egy újabb ösztönzőrendszer bevezetését is: ennek lényege az, hogy azon társaságok, melyek nem csúcsidőben szállnak le, az utasilletékből is kedvezményt kapnak. Ezt ugyan az utasokkal fizettik meg a cégek, de a repülőjegy teljes költségéből így kedvezményt tudnak adni.