Január 16-án kapta meg az engedélyt a Shell Hungary a földgáz kereskedelemre és forgalmazásra. Az azóta eltelt időszakban az üzletág ténylegesen elindult, már vannak is ügyfeleik – jelentette be Varga István, a Shell Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden. A cégvezető konkrétumokat nem árult el sem jelenlegi, sem tervezett piaci részesedésükről. Azt mondta, egyelőre az üzletág elindítása és megalapozása a cél.
Ebben építenek az anyacég tapasztalataira, mivel a Shell Energy Europe Svédország és Finnország kivételével az összes nyugat-európai országban jelen van. Ahogy Európában mindenütt, Magyarországon is kizárólag a hazai, évi 14 milliárd köbméteres gázpiac forgalmának 60 százalékát biztosító üzleti fogyasztókra építenek, lakossági üzletág kialakítását nem tervezik (a kontinens más országaiban sem nyújtanak lakossági szolgáltatásokat).
Nagyrészt szabad piac
A piacralépést a magyar gázpiac liberalizációja tette lehetővé, miután a Mol kezében levő fővezetéken és a hat, korábban monopolhelyzetben levő regionális szolgáltató kezében levő hálózaton kötelező minden piacra lépő forgalmazó számára szabad hozzáférést biztosítani. Varga István szerint e tekintetben biztosított a szabad verseny a magyar piacon, ugyanakkor vannak olyan szabályzók, melyek akadályozzák az új piaci szereplőket.
Ezekről a Gazdasági Versenyhivatallal és a Magyar Energiahivatallal is egyeztetéseket folytatnak, ugyanakkor beadványt nem terveznek. Az Index kérdésére a cégvezető konkrét példaként a fogyasztók szolgáltató-váltására biztosított három hónapos határidőt emelte ki: ennyi ideje van a korábbi, monopolszolgáltatónak a fogyasztó elengedésére. Ezen időn belül azonban elképzelhető, hogy saját kereskedelmi cége ajánlatának elfogadása esetén rövidebb átállási határidőt biztosít.
A Shell előnye lehet Varga István szerint, hogy számos, Magyarországon jelen levő nemzetközi cég külföldi érdekeltségeinek is a Shell biztosítja a gázszolgáltatást, így képesek lehetnek akár kapcsolt, "páneurópai" ajánlattételre. Eddig ilyenre nem került sor – mondta az Indexnek a vezérigazgató, kiemelve ugyanakkor azt is, hogy nem erre alapozzák üzleti stratégiájukat.