Megint több sört ittunk

2007.06.05. 12:27
A közterhek, az energia- és anyagköltségek emelkedése ellenére is növekedéssel zárta a 2006-os évet a söripar. A Magyar Sörgyártók Szövetségének tagjai 5,6 százalékkal több sört adtak el, piaci részesedésüket kilencven százalékra növelték. Az értékesített 7152 hektoliter sör 68 százaléka még mindig a hagyományos kategóriából kerül ki, alkoholmentes sörből pedig egyre kevesebb kell.

Újabb nehéz évet hagyott maga mögött a söripar - foglalta össze a tavalyi eredményeket Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke. Leginkább a jövedéki adó ismételt - előbb húsz-, majd hétszázalékos - emelése, az anyagköltségek és az energiaárak növekedése okozott gondot a magyarországi sörgyártóknak. Az értékesítés üteménél jóval gyorsabban nőnek az anyag jellegű költségek, majdnem húsz százalékkal többet fordítottak csomagolásra, és több mint húsz százalék felett nőttek az energiaköltségek is. A megszorító intézkedéseket a gyártók is megérzik, így az idén valószínűleg tovább emelkednek a költségek.

Mélypont után konszolidácó

A sörgyártóknak mostanra sikerült alkalmazkodniuk a külső feltételekhez. A söriparban a 2004-es év volt a mélypont. Az uniós csatlakozás utáni piacnyitással egybeesett a német olcsó dobozos sörök beáramlása, ez visszavetette a hazai sörök eladását. A helyzet 2006-ra konszolidálódott. Bár növekedtek a költségek, a nem túl kedvező piaci tendenciák miatt nem emelhették az árakat tavaly, mert a nagy sörgyárak között éles az árverseny.

Mindezek ellenére az élelmiszeriparban is kiemelkedőnek számító, 5,6 százalékos növekedést tudott felmutatni a söripar. Ez azt jelenti, hogy a sörszövetség négy tagja (Borsodi Sörgyár, Dreher Sörgyrak, Brau Union Sörgyárak, Pécsi Sörgyárak) növelte piaci részesedését, ami ma már meghaladja a kilencven százalékot. A magyarországi sörfogyasztás évek óta stabilnak mondható, fejenként hetven liter körüli. Ennek jelentős része a hagyományos márkák közül kerül ki. A fogyasztás szerkezetében továbbra is a legolcsóbb kategória növekszik a leggyorsabban. Az utóbbi években azonban nőtt a prémium kategóriájú sörök értékesítése is, ez elsősorban a sörgyárak tudatos márképítési stratégiáinak köszönhető - magyarázta Sivó Imre.

Bár növekszik az eldobható fémpalackok eladása (a 2005-ös 16 százalékról 23 százalékra), még mindig igen magas a környezetbarát visszaváltható üvegek forgalma. Az eladott sör 62 százalékát visszaváltható üvegekben adják el, és ezeket ténylegesen vissza is viszik. Csökken az alkoholmentes sörök értékesítése, annak ellenére, hogy valamennyi sörgyár árul ilyeneket. Alkoholmentes sörből 2005-ben 171 ezer hektolitert adtak el, tavaly 154 ezer hektolitert.

Szezonnyitás

Bár sokan jósolták, hogy a sörfogyasztás is visszaesik az általános fogyasztáscsökkentés mellett, ez az év első felében nem következett be. De a fogyasztók árérzékenysége nőtt , a legolcsóbb kategóriájú sörökből vesznek egyre többet, így a fogyasztás szerkezete változik. Ebben a szegmensben van a legkevesebb profit üvegenként, ezért ez nem jó hír a gyártóknak.

A fogyasztás legnagyobb része a nyári hónapokban realizálódik, így a sörgyártók is kiváncsian várják, milyen lesz a nyár. A nagy hőségben ugyanis sokkal több sör fogy, mint a hűvösebb nyarakon. Nagyobb sportesemény, mint olimpia, futball-világbajnokság vagy Eb, nem lesz az idén, így emiatt nem ugrik meg a fogyasztás.

Kampányok, programok

A szövetség kereskedelmi önszabályozó kódexet is elfogadott, ennek elveihez a gyártók tartják is magukat. Ez alapján koordinálják kampányaikat, illetve a médiamegjelenéseket. Tavaly is megismételték Jófej (Józan Felelős Járművezető) kampányukat, amellyel az ittas járművezetés veszélyeire hívják fel a figyelmet. Az európai szabályozáshoz képest a magyar sokkal szigorúbb, hiszen a gépjárművezetők megengedett véralkoholszintje nulla. Nyáron a sörszövetség hoszteszei járják Budapest, Siófok és Pécs legforgalmasabb szórakozóhelyeit, itt felhívják figyelmet az ittas járművezetés veszélyeire, illetve megjutalmazzák azokat, akik autóval érkeztek, de nem fogyasztottak alkoholt.

Társadalmi szerepvállalási programjának keretében a szövetség 2006-ban elkészítette a fiatalkorúak és ittas egyének kiszolgálását tiltó feliratot. A tagvállalatokkal szerződésben álló eladhelyek vállalták, jól láthatóan kihelyezik a táblákat és persze tartják is magukat hozzá.

A szövetség az idén először tartja meg a Szent Arnold sörnapot, sörkóstolással, sörtörténelmi bemutatóval, kiállításokkal, koncertekkel. A jövőben hagyományt szeretnének teremteni ennek, minden évben június 24-én tartják majd a sörkultúra napját. A legenda szerint a középkori pestitsjárvány idején egy Arnold nevű szerzetes megtiltotta híveinek, hogy vizet igyanak, inkább az általa árult sört ajánlotta. Mivel a sörfőzés alatt felforralt vízből kipusztultak a baktériumok, akik megfogadták a tanácsát, nem betegedtek meg. Ezért lett Arnold a sörgyártók védőszentje.