Délben felfüggesztették a sztrájkot

2008.02.01. 10:14
Pénteken nem tudott megállapodni a a MÁV és a VDSZSZ, szombat háromkor újra tárgyalnak. Először úgy volt, a sztrájk addig folytatódik, ám a szakszervezet bejelentette: hétfőig felfüggesztik a munkabeszüntetést. Az első órák tapasztalatai alapján a vártnál sikeresebb a sztrájk. Bár a vasút és a szakszervezet számháborúzik a támogatottságáról, tény, hogy megbénult a vasút. A vonatforgalom akadozik, az utastájékoztatás nem működik, a budapesti főpályaudvarokon és a nagyobb városok pályaudvarain megállt az élet.

Péntek délben felfüggeszti a sztrájkot a VDSZSZ – értesült az Index. A szakszervezetnél megerősítették: noha nem tudtak megállapodni a MÁV-val, hétfőig felfüggesztik a sztrájkot. Hogy mi lesz a jövő hét első munkanapján, azt nem közölték.

A MÁV bejelentette: reményeik szerint a péntek délután megnövekedett utazási igényeket már ki tudják elégíteni, és szombat hajnalra helyreállhat a menetrend szerinti közlekedés. Sigulinszki Tibor szóvivő az Index kérdésére azt mondta: a déli időponthoz időpontjához közelebb eső vonatok indultak el először. A vasúttársaság azzal számol, hogy az elővárosi közlekedés a péntek esti, míg a távolsági gyorsvonat és IC-közlekedés a szombat reggeli üzemkezdésre fog helyreállni, míg a nemzetközi vonatoknál 24 óra kell a menetrend helyreállításához.

Korábban úgy tűnt, több mint 36 órás lesz a vasúti sztrájk, miután péntek délelőtt nem született megállapodás a MÁV és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete között a vasutasok követeléséről. A tárgyalások szombat délután folytatódnak.

Képek a Déliből

A VDSZSZ tíz százalékos béremelést követel a MÁV-ból kiszervezett cégek dolgozóinak, valamint nettó 250 ezer forintot a MÁV argo-eladás bevételéből a MÁV-csoport valamennyi dolgozójának. A tíz százalékos béremelésnek 4-5 milliárd forintos költsége lenne, a két és félhavi munkabér értékéről vita van: a MÁV szerint 50, a VDSZSZ szerint 20-22 milliárd forintról van szó. A MÁV-nak egy totális sztrájk esetén – vagyis ha egész nap egyetlen vonat sem közlekedik – napi 700 millió forintos kiesése lenne. (Részletek a szakszervezet és a MÁV harcáról itt.)

Káosz a vasúton

A hajnali háromkor kezdődött sztrájk nyolcadik órájában tökéletes tanácstalanság és káosz van a vasúton. A MÁV azt közölte, hogy a reggeli műszakváltás után a dolgozók 80 százaléka felvette a munkát – a VDSZSZ viszont azt, hogy az egyes szakmákban 50-90 százalék között van, átlagosan pedig 75 százalékos a sztrájk támogatottsága.

Spontán sztrájk a román vasúton

Megbénult a vasúti forgalom Románia területén, miután péntek reggel hét órától a vasúti dolgozók nagy része "spontán" sztrájkot szervezett. A bukaresti pályaudvaron a vonatok nagy része nem indult el, az utasokat leszállították. A román államvasutak (CFR) alkalmazottai azért álltak le a munkával, mert zsákutcába jutottak a kormány és a szakszervezetek közötti béremelési tárgyalások.

Mivel azonban nem az érdekvédelmi szervezetek által meghirdetett akcióról van szó, Ludovic Orban közlekedési miniszter illegálisnak minősítette a sztrájkot. A sztrájk bérvita miatt robbant ki: a szakszervezetek a tavaly decemberi fizetéshez viszonyítva két lépcsőben akartak volna 11, illetve 14 százalékos emelést elérni, a kormány viszont csak 4-4 százalékot ajánlott.

A MÁV és a szakszervezet számháborújából az utasok azt tapasztalják meg, hogy néhány óra alatt komoly káosz alakult ki a vasúton. A vonatközlekedés esetlegessé és kiszámíthatatlanná vált – miután a MÁV és VDSZSZ az elégséges szolgáltatásokról sem tudott megállapodni – ennek következtében az utastájékoztatás lényegében összeomlott.

A MÁV korábban azt mondta, hogy a (40) 49-49-49-es, bárhonnan helyi tarifával hívható kék számon próbál információkat közölni a sztrájk idején közlekedő vonatokról. Az Index próbálkozott, de lényegében hiába: a telefon általában foglalt, és ha fel is veszik, hiába kérnek információt, a vasút nem tud mit mondani az utasoknak.

Az internetes Elvira menetrend ugyanakkor egyáltalán nem utal a sztrájkra: nemcsak az adatbázisba nem nyúltak bele – azt, hogy az Elvirát nem tudják a rendkívüli helyzethez szabni, előre jelezték –, de nyolcig még csak egy figyelmeztető mondatot sem helyeztek el a nyitólapon. Ezt követően annyit már feltüntettek: "VDSZSZ sztrájk miatt fennakadások és vonatkimaradások várhatóak. Kérjük, a vonatok indulásáról érdeklődjenek a 06 40 49 49 49 telefonszámon".

Nemcsak telefonon és interneten, személyesen sem kaphatnak az utasok felvilágosítást, legalábbis ezt tapasztalta munkatársunk a Nyugati pályaudvaron. A hangosbemondó azt közli, hogy a sztrájk miatt a személyforgalomban kimaradások lehetnek, amelyekről részletesebb tájékoztatást az információ ad, míg a kimaradó vonatok miatt a jegypénztárban visszaválthatók a jegyek. Csakhogy a sztrájk miatt az információ és a pénztárak is zárva vannak. (Hajnali körképünk itt.)

Lézengő utasok, kuka információs

A két budapesti főpályaudvaron, a Déliben és a Nyugatiban, amelyeken – a Keletihez hasonlóan – ma eddig csak két-három vonat közlekedett, egyébként csak lézengenek az utasok. A Nyugatiba 10.20-kor érkezett egy vonat nagyjából ötven utassal Vác-Szob felől, amely 10.40-kor indul vissza, de öt perccel az indulás előtt nem volt rajta több tíz utasnál.

Egyes vidéki állomásokon – például a pécsi pályaudvaron – jóval többen gyűltek össze, mint a korábbi sztrájkok idején. Hajnalban Pusztaszabolcson össze is vesztek az utazni vágyók a vasutasokkal, bár atrocitás végül nem történt.

A Nyugatiban nagyjából húsz embert látott a munkatársunk, vasutast egyet sem. Az utazni vágyók többsége arra számít, hogy a sztrájk néhány órán belül véget ér – korábban olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy a VDSZSZ kilenckor lefújja a sztrájkot –, és akkor elindulhatnak.

A Déliben, ahová 10.30 körül Dunaújvárosból érkezett egy vonat tíz utassal, szintén csak lézengenek az emberek. Bár itt a pénztárak és az információ is nyitva van, utóbbinak nincs sok haszna. Ahogyan munkatársunk fogalmazott, "kuka volt teljesen" az ott ülő vasutas, amikor megkérdezte tőle, hogyan tudja eljutni Szombathelyre. Azt mondták neki, nem tudják, hogyan juthat el oda, csak azt, hogy a hatos és a kilences vonat nem indult el.

Vidéken is áll a MÁV

A hírügynökségek országos körképeiből az derül ki, hogy vidéken is lebénította a sztrájk a vasúti közlekedést. A távolsági vonatközlekedés akadozik, a vonatok csak lokálisan járnak, például Szeged-Rókus és Orosháza között vagy az Újszeged-Makó-Mezőhegyes vonalon.

Vannak olyan megyék – ilyen Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg – ahol lényegében mindenki sztrájkol. Nincs vonatközlekedés Hatvan, Sátoraljaújhely, Miskolc, Szerencs térségében sem. Az ország keleti részén a nagyobb pályaudvarok mindegyikén sztrájk van, egyes nyugat-magyarországi nagyvárosokban, így például Győrben, a vonatoknak nagyjából a fele közlekedik. Az észak-balatoni vonalon eddig szintén nem közlekedtek a vonatok.

Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője azt közölte fél tizenkettőkor, hogy a vasúti közlekedésben a reggeli állapotokhoz képest nem történt változás. A Budapestre érkező vonatok továbbra is csak a külső állomásokig közlekednek, a főpályaudvarok csak elvétve fogadnak és indítanak a vonatokat. A Dunántúlon még mindig több vonat jár, mint a keleti országrészen. Mivel keleten minden nagyobb állomás sztrájkol, így ott alig közlekednek a vonatok.