Hétfőn újra leáll a vasút

2008.02.03. 14:19
Miután a hétvégi egyeztetéseken nem született megegyezés a szakszervezetek és a vasúttársaságok között, hétfőn hajnali háromkor újraindul a VDSZSZ által pénteken kezdett, majd még aznap fel is függesztett sztrájk. Gaskó Istvánék tíz százalékos béremelést és fejenként nettó 250 ezer forintot követelnek a MÁV-tól kiszervezett dolgozóknak. A sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásokról nincs megállapodás, így ismét káosz várható.

Szombaton és vasárnap is hiába tárgyalt egymással a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, valamint a MÁV és a személyszállítást végző MÁV Start, nem tudtak megállapodni a munkavállalók követeléseiről. Ezért vasárnap délután a VDSZSZ elnöke, Gaskó István bejelentette: hétfőn hajnali háromkor folytatják a sztrájkot; azt továbbra sem mondták meg, hogy meddig.

"A hétvégi tárgyalásokon a VDSZSZ dokumentumokkal igazolta a követelései jogosságát. Úgy tűnik, a MÁV végre megértette, mit kérünk, de a követelések teljesítésében nem volt előrehaladás" – mondta Gaskó. A szakszervezeti elnök szerint nem irreális a követelésük, és Heinczinger István korábbi szavaival szemben hűtlen kezelésre sem bújtogatják a MÁV vezérkarát.

A vonat nem jön, a káosz igen

Miután az úgynevezett elégséges szolgáltatásokról sem tudtak megállapodni, hétfőn várhatóan ismét káosz alakul ki a vasúti közlekedésben. Akik hétfőn akartak volna utazni, jobban teszik, ha még vasárnap elindulnak, mert – főként nagyobb távolságokra – holnap már aligha tudnak zökkenőmentesen eljutni. Ha el is indul egy vonat, korántsem biztos, hogy célba ér: egy olvasónk írta, hogy pénteken órákat állt a pécsi IC Iváncsán a vasútállomáson, a falutól négy kilométerre.

Úgy tűnik egyébként, hogy az utasok sem kockáztatják meg a hétfői utazást: a televíziók esti híradói szerint a fővárosi pályaudvarokon a vasárnap megszokottnál is nagyobb a zsúfoltság. A MÁV emellett a Volán társaságokkal tárgyal arról, hogy hétfőn a buszok besegítsenek a vasútnak. Arról már született is megállapodás, hogy a Volánbusz járatain, a budapesti régióban – ahol a főpályaudvarok lezárása miatt a legnagyobb problémát okozhatja a sztrájk – hétfőn elfogadják a vasúti bérleteket is. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy szóban már megállapodtak erről a BKV-val is, valamint tárgyalnak több vidéki Volán-társasággal.

Gaskó – aki azt mondta, egyre inkább tapasztalják az utasok türelmetlenségét – nem ígért könnyű napot azoknak, akik vonattal utaznának hétfőn. Azt mondta: "bárki kimegy, senkinek nem tudjuk garantálni, hogy az általa kiválasztott vonat elindul-e, és ha igen, a célállomásra odaér-e". A szakszervezeti vezető szerint ők reggel 8 és 10, valamint délután 5 és 7 között valamennyi menetrend szerinti vonatot leközlekedteték volna, ami napi 350-400 vonatot jelent. A MÁV azonban a VDSZSZ tájékoztatása szerint ragaszkodott a nemzetközi vonatok közlekedtetéséhez is, ami majdnem 2000 vonatot jelentett volna.

A pénteki sztrájk képei - kattintson

Miről vitáznak?

A VDSZSZ két követelésről tárgyal a vasúttal. Egyrészt azt szeretnék elérni, hogy a MÁV-tól leányvállalatokba kiszervezett cégek dolgozói tíz százalékos béremelést kapjanak, másrészt azt, hogy a MÁV Cargo eladásából származó bevétel terhére minden nem cargós dolgozó – ők ugyanis részvénycsomagot kapnak – nettó 250 000 forintban részesüljön.

Előbbi kérést arra alapozzák, hogy a kiszervezett cégeknél dolgozók egzisztenciája romlott a "piaci kitettség" miatt, például csökkent a munkabiztonságuk vagy a szociális juttatásaik köre. A Cargo-bevétel kapcsán Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszternek egy 2005. májusában tett ígéretére hivatkoznak; Gaskó István ennek kapcsán meg is szólította Kókát, nyilvánosan vállalja fel az akkori ígéretét.

Minden negyedik vasutas VDSZSZ-tag

A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én – amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak – 29 985 munkavállalóból 5863, a MÁV Startnál a 4894 munkavállalóból 2506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV Cargónál 2112 munkavállalóból 1031-en tagjai a Gaskó vezette szakszervezetnek. (MTI)

A vasúttársaság szerint a privatizációs bevételt törvényi tiltás miatt sem lehet ilyen célra fordítani. A VDSZSZ szerint a tárgyalásokon a privatizációs törvényre hivatkozva azzal is érvelt a MÁV menedzsmentje, hogy a Cargo eladásából származó árbevételt az államadósság törlesztésére kell fordítani. A MÁV Cargót egyébként 102,5 milliárd forintért adta el a MÁV, miközben az előzetes piaci becslések 60-80 milliárd forint közötti vételárat valószínűsítettek.

Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója csütörtökön az Index kérdésére azt mondta: a VDSZSZ cargós követelése akár 50 milliárd forintba is kerülhet, míg a tíz százalékos béremelés 4-5 milliárd forint pluszkiadást jelent. Ezzel szemben Gaskó István azt nyilatkozta lapunknak, hogy a Cargo-pénz adómentes béren kívüli juttatásként történő kifizetése legfeljebb 20 milliárd forinttal terhelné meg a MÁV kasszáját, később már arról beszélt, hogy a követelésük mindössze 8 milliárd forintnyi kiadást jelent a vasútnak.

Ez utóbbit erősítette meg vasárnapi sajtótájékoztatóján is, amikor azt mondta: a MÁV Cargo dolgozói nettó 750 ezer forintot kaphatnak a privatizációt kísérő részvényjuttatásnak köszönhetően. A többi MÁV-dolgozónak eredetileg csak bruttó 700-750 ezer forintot kértek, ezt módosították nettó 250 ezer forintra, amit "kreatív, de törvényes módon" kifizetve is elfogadnának. A követelésekről egyébként hétfőn tovább tárgyalnak előbb a MÁV-val, majd a MÁV Starttal.

A MÁV egyébként egy egész napos, totális sztrájkkal – tehát ha üzemkezdettől üzemzárásig egyetlen vonat sem indulna el – nagyjából 700 millió forintot bukna. A vasúttársaság szóvivője, Sigulinszki Tibor pénteken azt közölte: a kilencórás sztrájk az előzetes becslések alapján 142 millió forintos kárt okozott.

Felfüggesztették, újrakezdik

A VDSZSZ péntek hajnali háromkor kezdte meg a határozatlan idejű, általános munkabeszüntetést, amelyet délben felfüggesztettek. Mivel a szakszervezet és a vasúttársaság az úgynevezett elégséges szolgáltatásokról sem tudott megállapodni, a vasúton néhány óra alatt káosz alakult ki.

Sztrájkdömping

A VDSZSZ-nek tavaly október óta ez a negyedik munkabeszüntetése. Korábban kétszer tartottak figyelmeztető sztrájkot, majd december 17-én határozatlan idejű sztrájkot hirdettek a 38 szárnyvonal bezárása, a nyugdíjreform és az egészségügy átalakítása ellen. Mivel az utóbbiról szóló törvényt az országgyűlés aznap mégis elfogadta, a reggel hatkor kezdett sztrájkot este nyolc után befejezték.

A budapest főpályaudvarok leálltak, azokban csak egy-két vonat elővárosi vonat közlekedett a sztrájk óráiban. Kelet-Magyarországon szinte a teljes vasúti forgalom megbénult, de a távolsági közlekedés az egész országban akadozott. Elsősorban forgalmisták és kocsivizsgálók sztrájkoltak, de sok helyen nemcsak a VDSZSZ dolgozói, hanem más vasutasok is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez. A Nyugati pályaudvaron például az információ és a jegypénztárak sem nyitottak ki.

A vasúti káosz azzal vált teljessé, hogy – az elégséges szolgáltatásokról való megegyezés hiányában – az utastájékoztatás is összeomlott. Az internetes Elvira menetrend a kezdeti órákban nem utalt a sztrájkra: nemcsak az adatbázisba nem nyúltak bele – azt már korábban jelezte a MÁV, hogy erre nincs is lehetőség –, de a délelőtti órákig még egy figyelmeztető mondatot sem helyeztek el a nyitólapon.

Később annyit írtak ki, hogy a sztrájk miatt fennakadások és vonatkimaradások várhatóak, a vonatok indulásáról a 06 40 49 49 49 telefonszámon lehet érdeklődni. De nem lehetett, a bárhonnan helyi tarifával hívható kék szám általában foglalt volt, és ha fel is vették, nem tudtak érdemi válaszokat adni. Ahogyan a pályaudvari információkon sem, amelyek meg is nyitottak, ott sem tudtak semmit mondani arra a kérdésre, hogy mikor hová indul vonat.

Az utasoknak fizet a MÁV

A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza. A megvásárolt menetjegyek, IC/IP pótjegyek visszatérítése a sztrájkot megelőző nap 0 órától, a sztrájk lemondását követő harmadik nap 24 órájáig igényelhető kezelési költség nélkül, közölte a MÁV Start.

Klikk!

A MÁV emellett költségtérítést fizet a bérleteseknek, ha azok más tömegközlekedési eszközzel jutnak munkába, ezt a lehetőséget a január és február hónapra félhavi bérlettel, havibérlettel, vasutas félhavi bérlettel, vasutas bérlettel, tanuló félhavi bérlettel, tanuló bérlettel rendelkezők vehetik igénybe. Ha a bérlettel rendelkező utas a sztrájk ideje alatt más tömegközlekedési vállalat helyközi közlekedési szolgáltatását veszi igénybe, az átadott menetjegyek darabszámának megfelelő mennyiségű, a vasúti bérlet kilométer távolságával megegyező, dolgozók esetében teljesárú, tanulók esetében 50 százalékos, másodosztályra szóló vasúti menetjegy árának megfelelő összeget térít meg. Egy utas naponta egy oda és egy vissza útra szóló menetjegy alapján igényelheti a költségtérítést.

Ha valaki a nemzetközi vonat elmaradása miatt mond le az utazásról, a Magyarországon váltott nemzetközi menetjegy árának és a helybiztosítási díj kezelési költség levonása nélküli visszatérítésére jogosult. Más vasút által kiállított menetjegyek árának visszatérítésére nincs lehetőség. Az ilyen jegyeket a kiadó vasút általi visszatérítéshez igazoltatni kell.