Bérbe veszi
A két fő tulajdonost ugyanis köti az a megállapodás, amely szerint részesedésüket csak együttesen értékesíthetik. Úgy tudjuk, éppen ezért a kormányzat már csak arra törekszik, hogy kisebbségi tulajdont szerezzen az AKA Rt.-ben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) bevonásával, igaz, az értesülést hivatalosan a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, a kormányszóvivő titkárságán, illetve az MFB-nél sem erősítették meg. Ennek megvalósulása esetén a többségi tulajdonosi jogokat továbbra is a Bau Holding és a Bouygues gyakorolhatná az AKA Rt.-ben úgy, hogy az M5-ös továbbépítésének jogát is ismét megkapná a sztrádacég.
A végső konstrukció ugyanakkor még kedd délután is kérdéses volt, ugyanis a tulajdonosok finanszírozási oldalról több olyan garanciális hiányosságot is felvetettek, amely a későbbiekben hátráltathatná a sztráda továbbépítésének megkezdését. A Világgazdaság úgy tudja, ehelyett a tulajdonosi oldal egy olyan - hónapokkal ezelőtt már felmerült, majd elvetett - alternatívát szorgalmaz, hogy a kormányzat az AKA Rt.-ben történő tulajdonszerzés helyett inkább vegye bérbe az autópályát, amellyel az állam elkerülhetné az újabb hitelek felvételét. A hivatalos kormányzati tájékoztatás szerint a hét végére már elkészült egy parafált szerződés, s március 12-én a jelenlegi fizetőkapus díjrendszert fel fogja váltani a matricás rendszer, ám pillanatnyilag csak az tűnik bizonyosnak, hogy a kormány mai ülésén kiemelten foglalkozik az M5-ös autópálya ügyével.