Új éttermek nyílnak a sztrádák mellett

2008.09.16. 13:27
A nagyobb külföldi autópálya-éttermek közül egyelőre csak a Marché jelent meg a Mollal együttműködve, a többiekről egyelőre a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ sem tudnak. Egyelőre be kell érnünk a haza kínálattal.

Nemrég arra kértük olvasóinkat, írjanak nekünk, mely éttermeket szeretik a sztrádák mellett, illetve várják-e a külföldi nagy láncok megjelenését itthon. A beérkezett levelekből kiderül, hogy az Autogrill, a Rosenberg és a Ladzeit a kedvencek a külföldiek közül, de a fehérvári lehajtónál lévő magyar tulajdonú éttermet is sokan említették.

Olvasóink legnagyobb fájdalma, hogy itthon "miért nem lehet ilyen kulturált helyen friss és klassz kajákat enni". Sokan vallották meg, hogy utazásaik során rendszeresen megállnak ilyen autópálya-éttermeknél. Egyikük azt írja, "a magyarországi szendvicses kínálat szánalmas az ottani színvonalhoz és kínálathoz képest". A legtöbben a friss salátákat, a meleg ételeket, frissensülteket hiányolják a hazai autópályák mellől.

A várakozás ellenére szkeptikusak is olvasóink. "Kell egy jelentős forgalom, ami alatt kizárt dolog, hogy olyan friss gyümölcs, saláta és egyéb kajaválasztékot gazdaságosan fent lehetne tartani. Ausztriában egy-két kivételtől eltekintve mindenhol az adott pihenő mindkét irányból elérhető, az autópálya két oldalán egymással szemben lévő, két kisebb egység már lehet, hogy ott sem élne meg. Másrészt itthon nehezen elképzelhető, hogy a kisebb távolságok, és az alacsony keresetek miatt sokan megállnának egy 800 forintos kávéra, 900-1000 forintos sütire" – írja egy olvasónk. Egy másik levelező is hasonló problémát lát, a "magyarok országon belül biztos, hogy nem költenénk el annyi pénzt egy éjszakai étkezésre, mint mondjuk egy külföldi nyaralás alkalmával, amikor ugyebár a pénz nem számít".

Sokan említettek azért magyarországi autópályák melletti éttermeket is, a legtöbben az M7-esen, a fehérvári lehajtónál lévő éttermet dicsérték. "Igaz, kissé szocreál hangulatú az épület, a választék viszont tényleg pazar, akár egy friss, meleg péksüteményt, akár meleg ebédet szeretne az ember" – írták többen is. Az étterem vezetője az Indexnek elmondta, hogy egy új egységet építenek a régi mellé, ezzel együtt a szolgáltatásokon is újítanának. Az AlbaParkot nem egyszerűen étteremként szeretnék bevezetni a piacra, hanem valódi komplex pihenői szolgáltatásokat nyújtanának. Ha kedvező a fogadtatása az új pihenőnek, akkor máshol az országban is megjelennének a jövőben.

De nemcsak a sztrádák melletti éttermek hiányoznak a magyar utazóknak. Többen jelezték, hogy "a fent említett büfékben nem is az ételkínálatot, hanem az 50 centtel működő - és azt utólag levásárolható - vécéket szeretik a legjobban. Valóban tiszták, az ember mindig tudja, mire számítson."

Az első kifejezetten autópályákra specializálódott étteremlánc a Marché volt Magyarországon. Ilyen étterem jelenleg az M1-es 162. kilométernél van, és a tervek szerint az M0-s 37. km-nél és az M7-es 138. km-nél létesül a jövőben – tudtuk meg Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtól. A Marché International egyébként a Mövenpick cégcsoport tagja, öt nyugat-európai országban nyolcvan éttermet üzemeltet.

A magyar autópályák melletti pihenőhelyek kialakítására éttermek is jelentkezhetnek, sőt az M0-s és M7-es autópályák esetében már jelentkeztek is, a Mol-Marché együttműködésen kívül is volt hasonló törekvés, mely végül nem valósult meg. Pihenőhelyek kialakítására nem csak benzinkutak jelentkezhetnek, jelenleg nyolc helyszínre írtak ki kifejezetten étterem pályázatot. Arra kell figyelni, hogy Magyarországon az egyszerű pihenőkben nem lehetnek töltőállomások, komplex pihenők esetében viszont a kút alapvető feltétel.