Tatabányára jöhet a Hyundai

2003.07.02. 12:01
A dél-koreai Hyundai telephelyet keres magának a visegrádi országok valamelyikében. Többek között Tatabányával is tárgyalnak egy esetleges magyarországi letelepedésről. Egy pozsonyi napilap szerint Szlovákia lesz a befutó. Ha így történik, Tatabánya már a negyedik autógyárról marad le.
Egy prágai üzleti lapra hivatkozva adott hírt arról a Napi Gazdaság, hogy a kelet-közép-európai országok egyikében létesítene új telephelyet a dél-koreai Hyundai autógyártó. A Hyundai új gyártósoráért komoly versenyben van Tatabánya is, amely korábban már lemaradt a BMW-ről, a Toyotáról, valamint legutóbb a francia PSA Peugeot-Citroenről is.

A dél-koreaiak szerint a csehekkel versengünk

A dél-koreai cég a múlt év végén azt közölte, hogy várhatóan az idei első félévben dönt arról, hazánkban vagy Csehországban építse-e fel új, évi kétszázezres kapacitású gyárát. Egy pozsonyi lap viszont most azt közölte, hogy a PSA nyomdokain haladva a koreaiak is Szlovákiát választják.

Tatabánya tárgyal, a minisztérium titkolózik

"Tatabánya jelenleg is több autógyártó vállalattal, illetve vállalat-csoporttal tárgyal. Azonban előzetes megállapodásunk szerint a gyártók jogosultak arra, hogy eldöntsék: ezekről a tárgyalásokról mikor és mit kívánnak nyilvánosságra hozni" - közölte kérdésünkre Lévai Ferenc alpolgármester. A városvezető a Hyundai-jal kapcsolatos faggatózásunkra annyit elárult: ez a cégcsoport is a tárgyalópartnereik között van.

A tatabányai alpolgármesterhez hasonlóan meglehetősen szűkszavúak voltak a gazdasági minisztérium sajtóosztályán is. Megerősítették, hogy a Hyundai valóban szeretne letelepedni a térségben - Dél-Korea legnagyobb autógyárának egyáltalán nincs európai üzeme -, és valóban folynak tárgyalások magyarországi helyszínről is. Ennél többet azonban nem közöltek, üzleti és egyéb titkokra hivatkozva arra sem adtak választ, hogy mikorra várható az autógyártó döntése.

Negyedszerre összejön?

A tatabányaiak óvatossága érthető. Az elmúlt mintegy három évben a város három, autógyárért folyó versenyt is elveszített. A BMW kisautóinak gyártása iránt mintegy 250 európai város érdeklődött, a tatabányaiak 2001 májusában, az utolsó előtti körben estek ki. A BMW végül "hazai pályán" maradt, Lipcsét választotta. A Toyota, amelyért szintén versengett a magyar város, végül a csehországi Kolinba ment.

A legnagyobb kudarc azonban minden bizonnyal a PSA Peugeot-Citroen "elvesztése" volt. A franciák tavaly ősszel közölték, hogy egymilliárd eurós beruházásuk egyik lehetséges helyszíne hazánk. Bársony László, a városi akkori szocialista alpolgármestere jónak nevezte esélyeiket, Medgyessy Péter miniszterelnök pedig határozott kormányzati támogatásról biztosította a várost. A franciák ennek ellenére idén januárban közölték: az autógyár Szlovákiában épül fel.

A szlovákok magabiztosak

Egy pozsonyi lap szerint északi szomszédunknak most is jó esélyei vannak, hogy magukhoz édesgessék a dél-koreaiakat. Ám éppen a franciák januári döntése hozhatja most kedvezőbb helyzetbe hazánkat. A Peugeot-Citroen ugyanis kikötötte, hogy száz kilométeres körzetében nem üzemelhet újabb autógyártó. A Dzurinda-kormány ezért Kelet-Szlovákiába vinné a gyárat, ám Pozsonyból Kassára várhatóan csak 2010-ben ér el az autópálya.

A tatabányai reményeket táplálhatja az is, hogy a Dea Won Suh, a Koreai Köztársaság nagykövete áprilisban úgy fogalmazott: Magyarország, amely erős kandidáló, egyike azon országoknak, amelyekben lehetséges a befektetés megvalósítása. A nagykövet arról azonban nem beszélt, mely országokkal folynak még tárgyalások.