További Magyar cikkek
Ha az amerikai fogyasztás, ami az USA GDP-jének 70 százalékát teszi ki, lassul - márpedig emögött elég komoly hitelfelvétel volt -, akkor minden lassul a világon. Az USA GDP-je több mint 25 százaléka a világ teljes GDP-jének, és azon belül beszélünk 70 százalékról. Ez mindenre kihat: az import-export viszonylatokra, a fizetési mérlegekre, a világ egészének termelésére – mondta még szeptember végén, az amerikia másodlagos jelzálogpiacról indult pénzügyi válság várható hatásairól az Indexnek adott interjúban Jaksity György. A Concorde Értékpapír Zrt. vezetője hangsúlyozta: erről leghamarabb számot sajnos akkor látunk, amikor a Wal-Mart jelenti, hogy a hálaadás előtti és utáni napokban mi volt a boltokban. "Ez a kulcs, addig nem lesz igazságtétel. Lehet, hogy öt európai bank csődbe megy, de az a világ GDP-je szempontjából mindegy: az, hogy a Wal-Martban az amerikai lakosság mennyit költ, meghatározó lesz, ebből az adatból kiindulva már lehet következtetéseket levonni" – hangsúlyozta a pénzügyi szakember.
Végleges adatok persze még nincsenek, de a vásárlási láz első napjain túl vagyunk. Az amerikai elemzők eltérőképpen értékelik, hogy a hálaadás utáni nagy ünnepi vásárlási szezon kezdete, a forgalom alakulása a fogyasztói bizalom csökkenéséről tanúskodik-e vagy sem.
Az amerikai áruházak, nagy üzletláncok a sokéves hagyomány szerint már péntek kora hajnaltól óriási akciókkal és árengedményekkel csalogatták a vásárlókat. Az év végi vásárlási idény a hálaadás napja után kezdődik. A csütörtöki ünnepnapon a legtöbb bolt zárva volt.
A gazdasági elemzők különös figyelemmel kísérik az ünnepi forgalmat, amely a "fekete pénteken" kezdődik; sok cég ettől a naptól kezdve tesz szert nyereségre, vagyis írta régen könyvelésében fekete tintával a számokat. A közgazdászok a forgalmi adatok alapján szondázzák a közvéleményt arról, hogy milyennek ítéli a gazdasági környezetet.
Langyosnak mondják
Az NPR rádió összefoglalója szerint a hálaadás utáni vásárlási láz idén meglehetősen langyos volt, meglehet, sok helyen ebben az évben is rohammal válaszoltak a vevők a meghirdetett kedvezményekre. A The New York Times is úgy értékelte, hogy bár a fogyasztók elözönlötték a boltokat az olcsóbb cikkek után vadászva, az előző öt évben tapasztalt zabolátlan vásárlási vágyakat pragmatikusabb visszafogottság váltotta fel. A bizonytalan gazdasági helyzetet, az ingatlanpiac lanyhulását és az benzinárak emelkedését érző vásárlók ezúttal is gyorsan bevették a Wal-Mart, a Target, a Best Buy és a többi kiskereskedelmi hálózat üzleteit, kezükben lobogtatva a márkaengedményre jogosító szórólapokat. Az előző évekkel szemben elkerülték viszont a drágább boltokat, nem volt roham például a Nordstrom, a Coach vagy a Abercrombie and Fitch áruházaiban.
A Times szerint jellemző az olyan vásárló, aki idén szűkösebb karácsonyi költekezést engedhet meg magának. A columbusi (Ohio)Theresa Johnston például elmondta: korábban a Macy,s és a J.C. Penney üzleteiben vásárolt, idén azonban két nagy lépcsőfokot lejjebb lépett, és már az olcsóbb Big Lost termékei között kénytelen válogatni. Több kiskereskedő és elemző az ünnepi szezon kezdete alapján arra következtet, hogy öt éve az idei lesz a leggyengébb év végi forgalom.
Más kutatók viszont erőteljes kezdést emlegetnek. Az országos helyzetet felmérő ShopperTrak szerint a fekete pénteki forgalom elérte a 10,3 milliárd dollárt, s ez több mint az egy évvel ezelőtti 9,5 milliárdos adat. A ShopperTrak 4-5 százalékos növekedést jósol. A washingtoni Országos Kiskereskedelmi Szövetség szerint 4 százalékos forgalomnövekedés várható a november-decemberi vásárlási periódus egészét tekintve, ami valószínűleg a legalacsonyabb mutató lesz a 2002-es 1,3 százalékos adat óta. Tavaly 4,6 százalékkal rögzítettek a megelőző évi időszakhoz képest nagyobb forgalmat.