Összeomlás előtt a Transelektro?

2006.03.29. 11:04
Lehet, hogy végnapjait éli a magyar gazdaság nagymúltú iparvállalata, a Transelektro. Az év végén likviditási zavarba került holding éléről távozott Hónig Péter, az alig egy hónapja kinevezett elnök-vezérigazgató. Lapinformációk szerint baj van az állami hitelgaranciával is, valamint elhagyta a céget a motorvonatgyártó Stadler.
Szerda délelőtt Tímár Gyula, a Transelektro-csoport egyik cégében, a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Zrt.-ben nemrégiben többségi tulajdont szerzett Vegyépszer elnök-vezérigazgatója megerősítette azt a lapértesülést, hogy távozik posztjáról a csoport alig egy hónapja kinevezett vezére, Hónig Péter. A Transelektro igazgatóságának elnökévé Tímárt választották, a vezérigazgatói teendők ellátásával átmenetileg Sarlós Tibort, a GTV ZRt. eddigi vezérigazgató-helyettesét bízták meg.

Tímár Gyula a személyi változásokat azzal indokolta, hogy a reorganizációs folyamatot kívánják ezekkel a lépésekkel felgyorsítani. A Népszabadság ugyanakkor úgy tudja, hogy nemcsak a cégvezér távozik, hanem ennél nagyobb érvágással is meg kell küzdenie a Transelektrónak, miután a motorvonatgyártó Stadler kedden felbontotta az érdekházasságot a GTK Rt.-vel.

Nem teljesített a Transelektro

A napilap szerint a Stadlernél nem vették jó néven, hogy magyar partnerük - korábbi megállapodásukkal ellentétesen - nem adott tájékoztatást súlyosbodó pénzügyi nehézségeiről. A szakításban szerepet játszhatott az a tény is, hogy a Stadler megítélése szerint a GTK nem teljesítette vállalásait, bár Dunai Zoltán, a Stadler Trail Magyarország Kft. ügyvezetője a GTK vezetőinek átadott levél tartalmáról és indokaikról elfoglaltságára hivatkozva nem volt hajlandó nyilatkozni. A Népszabadság cikke >>

A Stadler vélhetően azt nehezményezte, hogy a pénzügyi nehézségekkel küzdő cég nem szerzett tulajdonrészt a 15 motorvonat összeszerelésére kiszemelt MÁV Északi Járműjavító Kft.-ben. A Transelektro korábbi főtulajdonosa, Székely Péter decemberben az ezzel kapcsolatos kifogásokat azzal hárította el, hogy amíg nincs végleges szerződés a Stadler és a MÁV között, nekik nincsenek tulajdonszerzési és beruházás-előkészítési kötelezettségeik.

Az Északi Járműjavító megszerzése azért lett volna fontos, mert az az egymilliárd forintos üzletrészvásárlás teremtette volna meg a lehetőséget arra, hogy a járműjavító telephelyén felépítsék a 73 méter hosszú járművek összeállításához szükséges szerelőcsarnokot.

Elveszhet az állami garancia

Bár Hónig Péter és a Stadler távozása is okozhat elég fejfájást, a Transelektrót sújtó csapások sorozata ezzel még nem ért véget. A Magyar Hírlap arra is felhívta a figyelmet, hogy a cégcsoport elveszítheti az állami hitelgaranciát. A banki kölcsön több hetet késik, miután kiderült, hogy a csoport a projekthiteleket nem vagy nem egészében a beruházásokra fordította, hanem például bért fizetett a kölcsönből. A lap értesülései szerint a tízmilliárd forintot is elérheti a most kétségessé váló garancia nagysága. A Magyar Hírlap cikke >>