További Magyar cikkek
Tímár Gyula a személyi változásokat azzal indokolta, hogy a reorganizációs folyamatot kívánják ezekkel a lépésekkel felgyorsítani. A Népszabadság ugyanakkor úgy tudja, hogy nemcsak a cégvezér távozik, hanem ennél nagyobb érvágással is meg kell küzdenie a Transelektrónak, miután a motorvonatgyártó Stadler kedden felbontotta az érdekházasságot a GTK Rt.-vel.
Nem teljesített a Transelektro
A napilap szerint a Stadlernél nem vették jó néven, hogy magyar partnerük - korábbi megállapodásukkal ellentétesen - nem adott tájékoztatást súlyosbodó pénzügyi nehézségeiről. A szakításban szerepet játszhatott az a tény is, hogy a Stadler megítélése szerint a GTK nem teljesítette vállalásait, bár Dunai Zoltán, a Stadler Trail Magyarország Kft. ügyvezetője a GTK vezetőinek átadott levél tartalmáról és indokaikról elfoglaltságára hivatkozva nem volt hajlandó nyilatkozni. A Népszabadság cikke >>
A Stadler vélhetően azt nehezményezte, hogy a pénzügyi nehézségekkel küzdő cég nem szerzett tulajdonrészt a 15 motorvonat összeszerelésére kiszemelt MÁV Északi Járműjavító Kft.-ben. A Transelektro korábbi főtulajdonosa, Székely Péter decemberben az ezzel kapcsolatos kifogásokat azzal hárította el, hogy amíg nincs végleges szerződés a Stadler és a MÁV között, nekik nincsenek tulajdonszerzési és beruházás-előkészítési kötelezettségeik.
Az Északi Járműjavító megszerzése azért lett volna fontos, mert az az egymilliárd forintos üzletrészvásárlás teremtette volna meg a lehetőséget arra, hogy a járműjavító telephelyén felépítsék a 73 méter hosszú járművek összeállításához szükséges szerelőcsarnokot.
Elveszhet az állami garancia
Bár Hónig Péter és a Stadler távozása is okozhat elég fejfájást, a Transelektrót sújtó csapások sorozata ezzel még nem ért véget. A Magyar Hírlap arra is felhívta a figyelmet, hogy a cégcsoport elveszítheti az állami hitelgaranciát. A banki kölcsön több hetet késik, miután kiderült, hogy a csoport a projekthiteleket nem vagy nem egészében a beruházásokra fordította, hanem például bért fizetett a kölcsönből. A lap értesülései szerint a tízmilliárd forintot is elérheti a most kétségessé váló garancia nagysága. A Magyar Hírlap cikke >>