Autópályatrükk félpénzért

2005.01.04. 09:18
A vártnál kisebb megtakarítást hozhat a kormány számára 2005-ben az autópályák koncesszióba adása - írja a Népszabadság. A napilap szerint a tervek részleges meghiúsulása az idei költségvetést is veszélybe sodorhatja.
Az ünnepek alatt nem voltak egyeztetések a gazdasági és a pénzügyi tárca, valamint a Központi Statisztikai Hivatal között az autópálya-építések koncesszióba adását lehetővé tevő elképzelésekről - tudta meg a Népszabadság. Történt ez annak ellenére, hogy december közepéig nem sikerült megoldást találni a problémára. A tervek szerint az autópályák költségvetésen kívülre kerülése 2005-ben összesen 300 milliárd forintot - 137 milliárd forint bevételt és 163 milliárd forint megtakarítást - hoz az államkasszának.

Ötletek és gondok

A legegyszerűbb megoldás a szakértők szerint az, ha az épülő autópályákat - a magánkoncessziós társaságok helyett - az Állami Autópálya Kezelő Rt. venné át a Nemzeti Autópálya Rt.-től. A Népszabadság szerint emellett az szól, hogy az autópálya kezelőt a sztrádatrükkbe egyszerű bevonni.

Gondot jelent azonban, hogy az uniós költségvetés-statisztikai rendszer előírásai szerint a kormány csupán olyan autópályák koncesszióba adásával számolhat, amelyek építési kockázatát a koncessziós társaság viseli. Ez azt jelenti, hogy a már forgalomba helyezett autópálya-szakaszokat az ÁAK éppen úgy nem veheti át az NA Rt.-től, mint a magánbefektetők által alapított koncessziós társaságok - írja a Népszabadság.

Borulhat az idei költségvetés

Mindez a szakértők számításai szerint 60 milliárd forintot vehet el abból a 300 milliárd forintos keretből, amit a kabinet az autópályák költségvetési körön kívülre helyezésétől vár. A KSH szerint különböző uniós szabályok miatt az épülő autópálya-szakaszok koncesszióba adását sem számolhatja el teljes egészében a költségvetés. Ezzel pedig további több tízmilliárd forintnak mondhat búcsút az állam.

A kormánynak legkésőbb január végéig el kell döntenie, hogy az épülő, illetve a már előkészített autópálya-beruházások költségvetésen kívülre helyezésében milyen szerepet szán a magánbefektetőknek. A döntés után ugyanis hosszú tárgyalássorozat kezdődik, mely áthúzódhat 2006-ra is. Ezt pedig azt jelenti, hogy a koncesszióba adástól várt pénzek csak a jövő évi költségvetésbe kerülnek be, pedig a kormány már az ideiben is számolt ezzel az összeggel.

Ha nem folyik be ez a pénz, a költségvetési terv tarthatatlanná válhat.