Magyar találmány, amit kevesen használnak

2008.06.16. 09:42
Beköszöntött a nyár, sokan már jól megérdemelt szabadságukat töltik. Az utazók csak akkor érezhetnék magukat biztonságban, ha utasbiztosítást is kötnek, ezzel a lehetőséggel azonban nagyon kevesen élnek.

Sokan nem is tudják, az utasbiztosítás kialakulása magyar eredetű. Egészen pontosan 1907. május 9-én alapította meg Cserkúti Engel Miksa a világon első, utazások biztosítására szakosodott biztosító társaságát, az Európai Útipodgyászbiztosító Rt.-t. Sikereire jellemző, hogy még ugyanezen évben leányvállalatot alapított Bécsben, Münchenben és Prágában, egy évtizeddel később pedig 17 leány működött Európa-szerte.

Az államosítások azonban erre a biztosításra is rányomták bélyegüket, az utasbiztosítások ma ismert formája csupán 1989-ben tért vissza a magyar piacra. Most is kevesen választják azonban, pedig nem kerül sokba – írja a Pénzcentrum.

Kevesen kötnek utasbiztosítást

Annak ellenére kevesen kötnek utasbiztosítást nyaralásuk előtt, hogy a konstrukció nem tekinthető drágának. Ráadásul megkötni sem kerül túl nagy fáradtságba, sok helyen pedig bankkártya mellé kapjuk ajándékba, igaz ez utóbbi konstrukciónak is megvan a maga hátránya, ugyanis kisebb fedezetet nyújt a különböző balesetekből fakadó károkra.

A hagyományos (nem bankkártyához kapcsolt) utasbiztosítási termékek általában egyszeri díjas konstrukciók, azonban a szolgáltatáscsomag igen széles palettát ölel fel, egyéni igényektől függően számos összeállítás közül válogathatunk.

A fizetendő díj, mint már oly sok biztosítási terméknél tapasztalhattuk, több tényező függvénye. Utasbiztosítások esetén egyrészt függ attól, hogy mit tartalmaz a csomag, milyen esetekre és mekkora összeghatárig teljesít a biztosító kifizetést. Emellett a díjszabás attól is függ, hová utazunk, s mennyi időre.

A csomagok elemei között megtalálható egészségügyi-, baleset-, poggyászbiztosítás, de bizonyos esetekben nagy hasznát vehetjük a jogvédelmi elemeknek. Egyes termékek emellett magukban foglalnak utazási segítségnyújtási biztosítást. Ez utóbbi például az idő előtti hazautazásra, vagy az elveszett, ellopott mobiltelefon, bankkártya pótlására nyújtanak fedezetet. Akad olyan biztosítás, amely felelősségbiztosítási elemet is tartalmaz.

Mindemellett a nagy baráti társasággal vakációzók nem árt, ha tudják, hogy az egyéni utasbiztosítások mellett köthető csoportos biztosítás is.

Mire kell figyelni?

Az utasbiztosítás jelentősége még inkább szembetűnő, ha figyelembe vesszük a QBE Atlasz Biztosító nemrégiben kiadott jelentését, amelyből kiderül, hogy tavaly 20-25 százalékkal többen szenvedtek sérülést, vagy egyéb egészségkárosodást alkoholfogyasztás miatt, mint öt évvel ezelőtt.

Mint minden biztosítási konstrukciónál, úgy az utasbiztosítások esetében is kiemelten fontos, hogy tisztában legyünk azzal, a szerződési feltételek milyen kizárásokat tartalmaznak, azaz mely esetben nem teljesíti kifizetést, nyújt szolgáltatást a biztosító.

A hazai termékek esetében például kizárják a veszélyes sportokkal járó kockázatokat. Ezek az autó- és motorsportversenyek (teszttúrák és raliversenyek is), a szikla- és hegymászás, a légi járművek vezetése, ejtőernyős ugrások végrehajtása, barlangászat, extrém sportok gyakorlása, valamint az ezekkel kapcsolatos edzéseken való részvétel is.

Az extrém sportok kedvelőinek sem kell csüggednie, hiszen ma már ezekre is köthető biztosítás, amely vagy külön módozat, vagy az alap utasbiztosítás pótdíj fejében kiterjeszthető az ezen kategóriába tartozó bizonyos sportokra.

Hol és mennyiért?

Az utazás előtt állókban vélhetően felmerült a kérdés, hol lehet megkötni az ilyen biztosításokat. Erre több lehetőség is nyílik, besétálhatunk egy bankfiókba, de segítenek nekünk az utazási irodákban, a biztosítók ügyfélszolgálatain is. Emellett talán meglepő, de több pénzváltónál is lehet utasbiztosítást kötni, sőt ma már az internet segítségét is igénybe vehetik az utazni vágyók. A kötéshez a legtöbb esetben elég egy útlevél (vagy egyéb, személyazonosságot igazoló okmány).

Amikor egy utasbiztosítás megkötése mellett döntünk, nem annak díját kell figyelembe venni, hanem a célország költségszínvonalát. Gondoljuk csak végig, minél drágább az ország, annál magasabb fedezetre lesz szükség. Mindemellett természetesen az utazás körülményeit, s az alatt folytatott tevékenységeket is figyelembe kell venni.