Nem fáj a lex VW a Molnak

2007.10.24. 14:06
A Mol esetében a részvényesek maguk döntöttek arról, hogy szavazatkorlátozást vezetnek be. Az ilyen típusú alapszabályi előírásokat, amelyekkel számos európai cég él, az EU éppen a közelmúltban ismerte el – hangsúlyozza a Mol. A társaság szerint az OMV összemossa ezt a kérdést a lex VW ügyével. Ez utóbbit az unió bírósága azért kifogásolta, mert nem a részvényesek írtak elő korlátozást, hanem az állam.

Mesterséges és hamis az OMV által vont párhuzam a VW és a Mol között a részvényesek szavazati erejének korlátozása ügyében – jelentette ki Somlyai Dóra, a Mol Magyar Gáz- és Olajipari Nyrt. magyarországi kommunikációs igazgatója. Emlékeztetett, hogy a Molban a 10 százalékos szavazati korlátot nem törvény szabályozza, hanem a társaság alapszabálya rögzíti azt.

Európa számos nagyvállalatánál használnak a Molhoz hasonló szavazati korlátokat, s éppen nemrégiben jelentette be a belső piacokért felelős EU-biztos, hogy a minden befektető számára transzparens szavazati korlátok összhangban vannak az európai uniós jogrenddel – tette hozzá az igazgató.

Somlyai Dóra az OMV újabb akcióját a szokásos félrevezetésnek minősítette, mivel olyan dolgokat mos össze, amelyeknek nincs közük egymáshoz.

Az OMV korábban azt állította, a VW-törvény ügyében született EU-bírósági döntés az ő álláspontját támogatja a Mollal kapcsolatban felvetett szavazatijog-korlátozás kérdésében. .

Megtartják a részvényeket

Csalódottan, de higgadtan fogadták Németországban a Volkswagen-törvénnyel kapcsolatos európai bírósági ítéletet. A berlini igazságügyi minisztérium szóvivője megerősítette, hogy a luxembourgi székhelyű bíróság által kifogásolt cikkelyeket a jövőben nem alkalmazzák. Közölte továbbá, hogy ennek megfelelő törvénymódosítást kezdeményeznek. Emlékeztetett ugyanakkor arra: a német kormány továbbra is azon a véleményen van, hogy a Volkswagen-törvény összeegyeztethető az EU-joggal. Az alsó-szászországi tartományi kormány szóvivője hangsúlyozta, hogy a tartomány az ítélet után is kitart eddigi részesedése mellett. A részvények 20 százalékának megtartására mindenekelőtt azért van szükség, hogy biztosítsák a munkahelyek megtartását. Egyidejűleg cáfolta azokat az értesüléseket, amelyek szerint a részvényhányad állítólagos növelésére törekvő Porsche nagyarányú elbocsátást tervezne.

Az Európai Bíróság kedden mind a szavazati jogok 20 százalékban történő limitálását, mind a "blokkoló kisebbség" 20 százalékban történő megállapítását az úgynevezett Volkswagen-törvényben ellentétesnek ítélte az EU előírásaival. Az OMV közölte: az a bírósági állásfoglalás, amely szerint a részvényesek szavazati jogának a korlátozása törvénytelen, párhuzamba állítható a Mollal szemben felvetett kifogással, nevezetesen alátámasztja a nézetet, hogy az olyasfajta szavazatijog-korlátozás, mint amilyen a Mol alapszabályában is szerepel, akadályozza a szabad tőkemozgást. Az OMV szerint a korlátozást nyilvánvalóan még azelőtt léptették életbe a Molnál, hogy a vállalatot privatizálták volna, így különösen érvényesnek tekinthető a párhuzam.

Az osztrák konszern a közelmúltban szándéknyilatkozatot tett közzé, amelyben bejelentette, hogy kész vételi ajánlatot tenni a Molra részvényenként 32 000 forintos áron, de előbb két akadályt el kell hárítani az útból: a szavazati jog 10 százalékos korlátozását és a Mol-vezetés birtokolta, 40 százalékra becsült sajátrészvény-csomagot.