Albert, Lipót
3 °C
12 °C

Nem fáj a lex VW a Molnak

2007.10.24. 14:06
A Mol esetében a részvényesek maguk döntöttek arról, hogy szavazatkorlátozást vezetnek be. Az ilyen típusú alapszabályi előírásokat, amelyekkel számos európai cég él, az EU éppen a közelmúltban ismerte el – hangsúlyozza a Mol. A társaság szerint az OMV összemossa ezt a kérdést a lex VW ügyével. Ez utóbbit az unió bírósága azért kifogásolta, mert nem a részvényesek írtak elő korlátozást, hanem az állam.

Mesterséges és hamis az OMV által vont párhuzam a VW és a Mol között a részvényesek szavazati erejének korlátozása ügyében – jelentette ki Somlyai Dóra, a Mol Magyar Gáz- és Olajipari Nyrt. magyarországi kommunikációs igazgatója. Emlékeztetett, hogy a Molban a 10 százalékos szavazati korlátot nem törvény szabályozza, hanem a társaság alapszabálya rögzíti azt.

Európa számos nagyvállalatánál használnak a Molhoz hasonló szavazati korlátokat, s éppen nemrégiben jelentette be a belső piacokért felelős EU-biztos, hogy a minden befektető számára transzparens szavazati korlátok összhangban vannak az európai uniós jogrenddel – tette hozzá az igazgató.

Somlyai Dóra az OMV újabb akcióját a szokásos félrevezetésnek minősítette, mivel olyan dolgokat mos össze, amelyeknek nincs közük egymáshoz.

Az OMV korábban azt állította, a VW-törvény ügyében született EU-bírósági döntés az ő álláspontját támogatja a Mollal kapcsolatban felvetett szavazatijog-korlátozás kérdésében. .

Megtartják a részvényeket

Csalódottan, de higgadtan fogadták Németországban a Volkswagen-törvénnyel kapcsolatos európai bírósági ítéletet. A berlini igazságügyi minisztérium szóvivője megerősítette, hogy a luxembourgi székhelyű bíróság által kifogásolt cikkelyeket a jövőben nem alkalmazzák. Közölte továbbá, hogy ennek megfelelő törvénymódosítást kezdeményeznek. Emlékeztetett ugyanakkor arra: a német kormány továbbra is azon a véleményen van, hogy a Volkswagen-törvény összeegyeztethető az EU-joggal. Az alsó-szászországi tartományi kormány szóvivője hangsúlyozta, hogy a tartomány az ítélet után is kitart eddigi részesedése mellett. A részvények 20 százalékának megtartására mindenekelőtt azért van szükség, hogy biztosítsák a munkahelyek megtartását. Egyidejűleg cáfolta azokat az értesüléseket, amelyek szerint a részvényhányad állítólagos növelésére törekvő Porsche nagyarányú elbocsátást tervezne.

Az Európai Bíróság kedden mind a szavazati jogok 20 százalékban történő limitálását, mind a "blokkoló kisebbség" 20 százalékban történő megállapítását az úgynevezett Volkswagen-törvényben ellentétesnek ítélte az EU előírásaival. Az OMV közölte: az a bírósági állásfoglalás, amely szerint a részvényesek szavazati jogának a korlátozása törvénytelen, párhuzamba állítható a Mollal szemben felvetett kifogással, nevezetesen alátámasztja a nézetet, hogy az olyasfajta szavazatijog-korlátozás, mint amilyen a Mol alapszabályában is szerepel, akadályozza a szabad tőkemozgást. Az OMV szerint a korlátozást nyilvánvalóan még azelőtt léptették életbe a Molnál, hogy a vállalatot privatizálták volna, így különösen érvényesnek tekinthető a párhuzam.

Az osztrák konszern a közelmúltban szándéknyilatkozatot tett közzé, amelyben bejelentette, hogy kész vételi ajánlatot tenni a Molra részvényenként 32 000 forintos áron, de előbb két akadályt el kell hárítani az útból: a szavazati jog 10 százalékos korlátozását és a Mol-vezetés birtokolta, 40 százalékra becsült sajátrészvény-csomagot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?