Puhul a bankmentő csomag
További Magyar cikkek
A parlament ebben az ügyben fõbizottságának számító költségvetési és pénzügyi bizottsága ma tárgyalta a bankmentõ csomagként elhíresült törvényjavaslathoz beérkezett második körös módosító indítványokat, és azok nagy részét nemcsak a bizottság ítélte a törvénybe beépítendõnek, hanem a kormányt képviselõ pénzügyminisztériumi fõosztályvezetõ is elfogadásra érdemesnek gondolta. Márpedig ezek a módosítók barátságosabbá teszik a hitelintézetek számára a bankmentõ csomagot, az állami segítség igénybevételéül szabott feltételeket lényegesen, tovább enyhítik. Emlékeztetõül: egy hete beszámoltunk róla, hogy már az elsõ körös módosító indítványok nagy része már ebbe az irányba mutatott, és azok szintén élvezték a bizottság többségének és a kormánynak a bizalmát.
A ma támogatásra ítélt indítványok között egy igazán fajsúlyosat (pdf-formátum) is találunk. Az eredeti törvényjavaslat-szöveg rendelkezik arról, hogy az állam bizonyos feltételek mellett feltételes tulajdonosi irányítási jogot biztosító elsõbbségi részvényt szerezhet, és ezen keresztül akár a részvénytársasági formában mûködõ bank legfõbb döntéshozó szervének, a közgyûlésnek a jogait, hatáskörét magához vonhatja. Az eredeti törvényjavaslat úgy fogalmazta meg a feltételeket, hogy az állam viszonylag könnyen szert tehet ilyen tulajdonosi jogot biztosító részvényre. Egy ma támogatott indítvány ezeket a feltételeket megváltoztatná, aminek révén az állam egyrészt nehezebben juthatna tulajdonosi irányítási joghoz, másrészt idõben sokkal inkább korlátozottan gyakorolhatná ezt a jogát.
Az eredeti törvény értelmében már akkor is tulajdonosi irányítási jogot biztosító részvényhez juthatott volna az állam - akár bíróság segítségével -, ha az érintett bank három napig igénybe veszi a jegybank rendkívüli likviditási hitelét. Szakértõk ezt a pontot is - több másikkal egyetemben - keménynek találták, azzal érvelve, hogy nemcsak egy bajba jutott hitelintézet esetén fordulhat elõ, hogy rövid ideig rászorul a jegybank rendkívüli likviditási hitelére, hanem normál üzletmenetet folytató banknál is elõfordulhat ilyen. A ma támogatott indítvány 20 napra emeli ezt a határt, ami már biztosítaná, hogy valóban csak a bajba jutott bankokban szerezhessen tulajdonosi irányítást biztosító részvényt az állam.
A kormány rendeletet alkot akkor, ha a bank 20 napnál hosszabb ideig szorul rá a rendkívüli likviditási hitelre. Ám csak akkor és addig szerezhet a fent említett, tulajdonosi irányítási részvényt, ha fennáll az a feltétel is, hogy a bank igénybe vesz állami garanciát, de a garancia alapján történõ kifizetést harminc napon belül nem törleszti vissza késedelmi pótlékkal növelten. Ha a bank tehát kénytelen igénybe venni az állami garanciát és azt érvényesíti is, de a pénzt visszaadja az államnak harminc napon belül, akkor az állam tulajdonosi irányítási jogát biztosító részvény már érvényét veszti.
A módosító indítvány szabályozza azt is, hogy a kormányrendeletet a bank részvényese megtámadhatja bíróságon, illetve arról is rendelkezik az indítvány, hogy a részvényes mennyi ideig és milyen, az eredeti törvényjavaslatban foglaltaknál számára lényegesen kedvezõbb feltételek mellett gyakorolhatja részvényeladási jogát a magyar állammal szemben.
A költségvetési és pénzügyi bizottságban ma történek megerõsítik azokat a jeleket, amelyek szerint a hitelintézetek számára az eredetinél jóval vonzóbb bankmentõ csomagot fogadhat el az Országgyûlés. Lapunkat tájékoztató bizottsági tagok is ezt valószínûsítik. Ennél biztosabbat hétfõn lehet mondani, amikor a parlament szavaz a módosító indítványokról, az ügy végére pedig december 15-én, az országgyûlési zárószavazáskor kerülhet pont.