Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Drasztikusan drágulhatnak a vonatjegyek

2006.11.07. 10:53
Nyáron októberre, most november végére ígérte Kóka János, hogy a gazdasági tárca elkészíti és a kormány meghatározza a 2007-es tömegközlekedési tarifarendszer alapjait. A legfőbb problémát a vonatjegyek jelentik: az eddig elkészült, de elvetett tervezetek szerint 45-70 százalékkal drágulhat a vasúti utazás, vagy az állami kiadásokat terheli százmilliárd forinttal az egységes tarifarendszer. A miniszter szerint a vonatjegyek árát eddig mesterségesen tartották alacsonyan, de azt nem árulta el, mennyivel fognak emelni.

A vasúti reformhoz nemcsak az elkötelezettség, de a költségvetési forrás is rendelkezésre áll. A MÁV tőkéjének emelésére 111,6 milliárd forintot biztosít a költségvetés, ehhez jön még 102,9 milliárd forint a személyszállításra és a pályahasználatra, továbbá 8,4 milliárd forint a fővárosi északi összekötő vasúti híd felújítására - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a keddi kormányszóvivői tájékoztatón.

Fél éve tart a verbális reform

A reform iránti elkötelezettségről már a nyáron beszélt a miniszter, ám azóta érdemi lépések alig történtek. A Volán társaságok ugyan a nyár közepén bejelentettek szerint mostanra átkerültek az ÁPV-től a közlekedési tárca kezelésébe, ám a beharangozott intézkedések megvalósításáról mit sem tudni. Kóka azt vállalta: megszüntetik a vasúti és közúti személyszállítás közötti párhuzamosságokat - egyebek mellett 28 vasútvonal felszámolásával, azaz a személyszállítás felfüggesztésével -, valamint októberre megteremtik a 2007-től érvényes egységes személyszállítási tarifarendszert.


Kattintson a nagyításhoz!

Októberre azonban még ennek tervezete sem készült el, nemhogy kormánydöntés született volna. A problémát az jelenti, hogy a vasútnál és a közúti közlekedésnél eltérő kilométerenkénti jegyárak biztosítják a gazdaságos működést, ráadásul a két tarifatáblázat jelenleg ennél is nagyobb mértékben tér el egymástól.

A számok nyelvére lefordítva: a jelenlegi működési költségekkel számolva a MÁV nagyjából 19, míg a Volán társaságok 16 forintos kilométerenkénti jegyárakkal működhetnének nullszaldósan. A Volánoknál nagyjából ezt az üzemi nullszaldót biztosító jegyárrendszert alkalmazzák, a MÁV-nál azonban nem: a teljes árú belföldi vonatjegyek mindössze 11 forintba kerülnek kilométerenként. (A tarifa nem egészen lineáris, a rövidebb, de legalább 20 kilométeres jegyek még olcsóbbak.)

A hó végéig döntenek

Az Index információi szerint három terv készült az új tarifarendszerre, ám egyiket sem fogadták el. Az egyik tervezet szerint jövőre mégsem lenne egységes tarifarendszer, a vonatjegyeket két év alatt emelnék a buszjegyek árának szintjére, a kilométerenkénti 19 forintra. Egyszerre ekkora ugrás túl nagy lenne, de két év alatt sem kevés a több mint 60 százalékos drágítás a mostani tarifákhoz képest. Egy 200 kilométeres, egyszeri utazásra szóló teljes árú vonatjegy így a mostani 2204 forint helyett körülbelül 3800 forintba kerülne.

A másik, az ezzel foglalkozó minisztériumi bizottságban leginkább támogatott tervezet a vonat- és a buszjegyek árát is a kilométerenkénti 16 forintos szint, vagyis a mai buszjegyárak közelében határozná meg. A vonatozást ez vagy 45 százalékkal drágítaná. (A példában szereplő vonatjegy ebben az esetben nagyjából 3200 forintba kerülne). A harmadik variáció azzal számolt, hogy a vonat- és a buszjegyek árát egységesen kilométerenként 11 forintban állapítják meg, magyarán a kétfajta közlekedési eszköz tarifáját lényegében úgy egységesítik, hogy a Volánok árait leviszik a vasút szintjére. (Kisebb korrekció elképzelhető a MÁV-nál is, például teljesen lineáris lenne a az árrendszer, lenne 15 kilométeres jegy is.) Ennek azonban több mint százmilliárdos állami kiadásnövekedés lenne a következménye.

Úgy tudjuk, a gazdasági minisztériumban egyik tervezetet sem tartották elfogadhatónak, vagy gazdaságossági, vagy politikai okokból. Kóka János az Index kérdésére azt mondta: november végére születik döntés a 2007-es tarifákról. Annak várható mértékéről jóslatokba nem bocsátkozott, csak annyit mondott: a vonatjegyek árát mesterségesen tartják alacsonyan, ami tovább nem vállalható. "Az utasok átlagosan mindössze 18 forintot fizetnek 100 forintnyi vasúti utazás költségéből, a további 82 forintot az állam adja. A költségekhez képest alacsony úgynevezett teljes árat is csak nagyon kevesen fizetik ugyanis meg. Ez a rendszer nem tartható fenn" - fogalmazott a miniszter.

A kedvezményeket lefaragják

Az új tarifarendszer éppen ezért nemcsak a jegyárakat szabályozza majd, hanem a kedvezmények rendszerét is. Kóka korábban arról beszélt, hogy januártól terveik szerint nem kilométerre, hanem településtől településig lehetne megváltani a jegyeket. Ez forgalomszámlálási okokat szolgálna - a túlzott kapacitások későbbi leépítése érdekében -, ugyanakkor kizárná a valóban ingyenes utazás lehetőségét: az arra jogosultaknak is váltaniuk kellene ugyanis jegyet, és a jegykiállításnak az utazás hosszától független fix díját ki kellene fizetni.

Ami biztos: a kormány jövőre már kevesebbet költene a közúti és vasúti tömegközlekedés fogyasztói árkiegészítésére, vagyis a tárca a kedvezmények lefaragásával számol. Idén a költségvetésből 126 milliárd forintot meghaladó összeget fordítottak erre a célra, a 2007-es büdzsé tervezete azonban már csak 120 milliárddal számol. A csökkentés nominálisan is 4,76 százalék, ami az inflációs hatással együtt reálértéken 10 százalék körüli mínuszt jelent.