További Magyar cikkek
Délután jött a hír
Érdeklődésünkre egy budapesti irodában azt közölték, hogy a központ délután 2 után értesítette őket a bezárásról. Két fiókban is azt a felvilágosítást kaptuk, hogy új út ettől a pillanattól nem indul, de a már befizetett utak ellenértékét az ügyfelek hiánytalanul vissza fogják kapni. Egy alkalmazott úgy kommentálta az eseményeket, hogy "igen, elindult a felszámolás". Állítása szerint az éppen úton lévőknek nem kell aggódniuk, mert gond nélkül hazahozzák őket.
Volt biztosítás?
Egy másik irodában azt közölték, hogy az Allianz Hungária Biztosító "áll helyt az utasok felé" - bár azt nem tudták elmagyarázni, minek van szükség erre, ha a West Travel vissza képes fizetni az összegeket - és a tervezett nyaralásokat így át lehet foglaltatni más céghez.
A West Travel központjában egyik telefont sem nem vették fel, így a cégvezetéstől nem tudtunk információt szerezni.
Partnerproblémák
Egy kárvallott utas kérdésünkre elmondta, hogy múlt hét péntekén fizettek be kétszázezer forintot egy kétszemélyes útra, amely ezen a héten pénteken indult volna. Az utazást nem a West Travelnél fizették be, hanem egy partnerirodánál, fizették be, ez az iroda hívta fel a névtelenül nyilatkozó utasokat kedden délelőtt, hogy fizetésképtelenné vált a cég. Az utat értékesítő iroda munkatársa úgy tájékoztatta őket, hogy "holnap kezdik felhívogatni az embereket, kiküldeni a leveleket, hogy nem lesz utazás".
Az utazási iroda az Allianz Hungária Biztosító irodájába küldte a pórul járt utasokat mondván, a biztosító visszatéríti pénzüket. A biztosító kirendeltségén azonban azt közölték a kárvallott utasokkal, hogy nem tudnak fizetni, mivel a papírokon nem a West Travel, hanem egy másik iroda, a Relax Holiday neve áll.
A biztosító egyedi elbírálás alapján fizet
Az Allianz Hungária Biztosítónál kérdésünkre elmondták, hogy már megkezdték a kárigények felmérését, és egyedi elbírálás alapján térítik meg a keletkezett kárt az utasoknak. Az elbírálásnál nem számít, hogy ha valaki nem a West Travelnél, hanem partnerirodánál fizetett be az útra - közölte a biztosító képviselője. A cég vállalja, hogy ha az iroda nem tud mindenkit hazahozni, akkor megszervezi a hazautaztatást.
Névváltoztatás fű alatt
A kormányportálon elérhető elektronikus cégjegyzék szerint a West Travel idén április 9-én nevét Relax Holiday Kft.-re változtatta. A változtatást azonban sehol nem publikálták, valamennyi katalógusban West Travel néven szerepelnek, az irodákat is így hívják.
Garanciák?
Az elmúlt évek botrányait követően egyébként kormányrendeletben szabályozták az utazási irodák által nyújtandó vagyoni biztosítékokat, amivel elvileg elkerülhető, hogy az utasok külföldön rekedjenek, illetve biztosítható, hogy a befizetett előleget vagy részvételi díjat visszakapják. A biztosíték többek között bankgarancia vagy biztosítóval kötött kezesi biztosítási szerződés lehet, amely az utazási iroda fizetésképtelensége esetén fedezetet nyújt az előleg, illetve a részvételi díj visszafizetésére, és szükséghelyzetben a hazaszállítás és a kényszerű kinn tartózkodás költségeire. A vagyoni biztosíték mértéke az utazási iroda tervezett éves árbevételének 12 százaléka, de legalább kétmillió forint.
Nem fizettek
A HVG július 20-ai cikke szerint "ingatagnak tűnik a WT pénzügyi helyzete", olyannyira, hogy az iránta korábban érdeklődő Travel Service részben anyagi természetű okokból állt el vételi szándékától. A Travel Servicenek egyébként komoly pénzbeni követelései voltak a West Travellel szemben - vélhetően ezek vezethettek a hirtelen csődhöz - hiszen az utazási iroda - szintén a hetilap szerint - nem fizetett még ki 50 millió forint sztornódíjat az idei évre leszerződött, de be nem indított járatok után. Szintén követelt a WT-től az Eurotours iroda, mivel az előbbi nem fizette ki 2,1 milliós, elismert tartozását. Az Eurotours ezért felszámolási kérelmet adott be a Fővárosi Bíróságon. A West válasza viszontkereset volt 4,9 millió forint értékben, de a bíróság első fokon az Eurotoursnak adott igazat.