A Norbi részvényesek egy álmot vesznek drágán
További Pénz beszél cikkek
- Húsz éve nem térül meg a világ egyik legerősebb márkájának felvásárlása
- Elkerülhetetlen volt Kína lépése, de a következményeket még senki sem látja
- Vidéken akár már az egyetemi évek alatt megtérülhet az ingatlanbefektetés
- Örülhetnek az euróban befektetők, elkezdődtek a kamatkifizetések
- Az MBH elárulta, milyen jövő vár a Magyar Telekomra
A blogról
Szeretem a teniszt, nézni és játszani is. Szép sport, kemény sport, szellemi és fizikai kihívás. Kell hozzá sok gyakorlás, profizmus és persze több-kevesebb szerencse is. A teniszben az is jó, hogy nincs csalás, nincs zsűri, nincs szubjektív értékelés, a nem egyértelmű helyzetek is kideríthetőek (challenge). Nincs marketing, nincs más, csak hit, megnyert és elvesztett pontok, és a végén a jobbnál a győzelem és az öröm.
A tőzsde más, komoly dolog, a pénz teszi komollyá. Ami hasonlatossá teszi a teniszhez, az a hit és a nyerési vágy, az ahhoz vezető út viszont más képességeket kíván. Kérdés, megvannak-e ezek a képességek a hazai lakossági befektetőkben az Update IPO megítélésével kapcsolatban?
A Norbi sztori szép és csúnya, romantikus és profán, kiváló médiaesemény.
Norbi hiteles aerobikedző, példakép. 2012 áprilisában a Life.hu-nak adott interjújában mondja el, hogy már 12 éves korában 70, 15 éves korára pedig 105 kiló volt. A szakközépiskolai tornatanára inspirálta, segítette a fogyás útján, amelyet a szénhidrátok elhagyása mellett az egyre több futás segített, így érte el ideális súlyát. A 90-es évek elejétől ad órákat és kezdett ismertté válni. Tehát igazi self-made man, akiben joggal hisznek azok, akik fogyni vágynak, hiszen saját történetét állíthatja példaként eléjük. Magyarországon pedig nagy szükség van az efféle segítő szolgáltatásokra, hiszen országunk előkelő helyet foglal el a világ legelhízottabb nemzetei rangsorában.
A romantika végigkíséri a Schobert házaspár nyilvánosság előtt zajló életét. A Norbi style-t Schobert Réka teszi teljessé, egy csapatot alkotva, rendszeresen tájékoztatva a hírekre kiéhezett közönséget életük minden apró mozzanatáról, együtt építve imázsukat.
Norbi tehetséges, hiszen ismeri és hatékonyan használja a világ olcsó és elsődleges kommunikációs csatornáját, a Facebookot, ismeri rajongóit, ismeri önmagát, és ismeri a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának elképesztő hiányosságait is. És éppen ez a kommunikációs háttér teheti bizakodóvá, hiszen valójában ez egy transzformálási kísérlet: ha Norbi sikeres fitneszedző, szeret minket, bízunk benne, sikeresnek kell lennie cégvezetőként is, és végre itt van valaki, aki ebbe a sikerbe minket is beenged, együtt gazdagodhatunk vele.
És ez a sztoriban a csúnya és profán, ugyanis a tényszámok és a konstrukció jellege mást mutatnak.
A tőzsdére kerülő cégnek csak rövid távú pénzügyi múltja van, 2013. május 22-én lett bejegyezve, tehát az értékelhetőség kritériumainak minimális szinten felel meg. A társaság saját tőkéje 2013 végén 52 millió forint volt, nettó árbevétele 425 millió, adózás előtti eredménye 104 millió.
A teljes siker esetén, vagyis ha minden részvényt megvesznek a befektetők, a két részvényes 1,2 milliárd forinttal gazdagodik, mivel vállalták, hogy a befolyt tőke 84 százalékát, de maximum 840 millió forintot tőkeemelésre fordítanak. Ez mit jelent? Hogy a minimális jegyzés esetén körülbelül 120 millió forint marad a jelenlegi részvényeseknél. A jegyzés sikerétől függően tulajdoni hányaduk 86 százalék és 64 százalék közé csökken.
Milyen áron?
A leglényegesebb kérdés a részvények kibocsátási árfolyama, hiszen van olyan ár, ahol a jelentős kockázatok ellenére a professzionális befektetők is elgondolkoznak a beszálláson.
Az árképzésnek több módja létezik, esetünkben a diszkontált cash flow modellt használják mind a független, mind a kibocsátást szervező cég elemzői. A modell gyakorlatilag a jövőbeli eredménytervek alapján kalkulálható pénzáramlás tőkeköltségekkel csökkentett jelenlegi értékét becsüli, amely alapján meghatározható egy elméleti cégérték.
A kibocsátást szervező cég modelljében az alap változat szerint a cégérték meghaladja a 10 milliárd forintot. Ehhez persze az kell, hogy az árbevétel a 2014-re 2,7 szeresére növekedjen 2013-hoz képest (425 millióról 1152 millióra) és a dinamika tovább folytatódjon a következő években is, már 2016-ra megközelítve a 2 milliárd forintos árbevételt. A mérsékelten pesszimista modell 4 milliárd forinttal alacsonyabb cégértéket határoz meg. (Brutális a különbség!)
Agassi költségeinek nagy részét, mintegy 600 millió forintot 2014-ben fizetnek ki, de extra marketing beruházásként 2015-ben is 200 millió forintot állítottak be. A cég fair piaci árát mindezek alapján 1025 forintban határozták meg.
A kibocsátástól független piaci szereplők is foglalkoztak a témával, az én elképzeléseimhez leginkább az ebben az elemzésben rögzített metodika áll közel, ahol a részvény fair értékeként 570 forintos árat kalkulálnak.
Norbiék pedig szinte kockázatmentes üzletet kötnek, hiszen ha a részvény jegyzés minimálisan is sikeres (800 millió forint folyik be), abból pont fedezhető Agassi költsége, ha pedig több részvény fogy el, abból arányosan növelhetik cégen kívüli magánvagyonukat is. Ebből következően a Norbi Update részvényei jellemzően egy kockázati tőkebefektetésnek tekinthetőek, kérdésként merülhet fel, ezen befektetői csoportok miért nem érdeklődtek a cégben történő tulajdonszerzés iránt?
Rovataink a Facebookon