Óriási a szakadék az F1-pilóták fizetése között

2022.03.19. 11:38

A blogról

A bejegyzések a szerzők személyes véleményét, nem a cégek álláspontját tükrözik, és semmilyen formában nem minősülnek befektetési ajánlatnak.
Van, aki csak 750 ezer dollárt keres, más azonban több 10 millió dollárt visz haza évente, de bármi is a helyzet, a csapatok örülnek, hogy a 140 millióra rövidített költségvetési plafonba nem tartozik bele a pilóták fizetése. A Haasnál kikerült a képből az orosz szál, a beszámolók szerint azonban aggodalomra nincs ok. Vasárnap rajtol a Forma–1 idei szezonja, megnéztük, ki mennyit keres, és mennyiből lehet gazdálkodni.

A legtöbb F1-es pilóta minden szezonban dollármilliókat keres, miközben bejárják a világot, hogy a rajongókat szórakoztassák. Az olyanok bajnokok, mint Lewis Hamilton és Max Verstappen, kanyarokkal előzik a fizetési ranglistán a rajtrács végén tanyázókat.

Gyakorlatilag a komplett tavalyi szezont egy flúgos futamként jellemezhetjük, ennek következtében rengeteg – főleg szabálybéli – változást hoz a 2022-es idény. A csapatoknál azonban nem történt túl nagy mozgás, így a tavalyi és az idei fizetések közötti ingadozás viszonylag kicsi.

Jelenleg a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton a legjobban fizetett pilóta az F1-ben évi 50 millió dollárra becsült fizetésével, őt érte most utol Max Verstappen, aki frissen kötött szerződése értelmében körülbelül ugyanannyit keres, mint a Mercedes pilótája.

Az egyik legnagyobb váltás Valtteri Bottas nevéhez fűződik, aki a Mercedestől az Alfa Romeóhoz igazolt, s ugyanannyit, 10 millió dollárt fog keresni, mint 2021-ben. George Russell ült Bottas helyére, az ex-williamses fiatal éves fizetése Toto Wolff istállójában évi 5 millió dollárra ugrott fel.

Norrisnak kinyílt a pénzeszsák

Érdekes, hogy Verstappen csapattársa, Sergio Pérez még a 10 millió dolláros küszöböt sem éri el (mindössze 8 milliót keres), pedig tavaly a nagy fináléban mindent megtett, hogy a hollandot bajnoki címhez segítse. Ehhez képest olyan pilóták előzik meg a fizetési rangsorban Pérezt, mint Lance Stroll (10 millió), aki karrierje során mindössze 3 dobogóval és egy pole pozícióval büszkélkedhet, de Pérez előtt van Ricciardo (15 millió), Sainz (10 millió) és Leclerc (12 millió) is.

Jól keres azonban a két veterán bajnok, a visszatérő Fernando Alonso az Alpine-nál 20 millió dollárt, míg Sebastian Vettel az Aston Martinnál 15 milliót tehet zsebre. A két közönségkedvenc viszont még együtt sem keres annyit, mint Hamilton egymaga.

Nagyot szakít viszont a McLaren üdvöskéje: Lando Norris tavaly kötött új szerződést, s ennek alapján évente körülbelül 20 millió dollárt vihet haza.

csapat / versenyző millió dollár
Alfa Romeo Racing   
Valtteri Bottas 10
Guanyu Zhou 1
Alpine   
Fernando Alonso 20
Esteban Ocon 5
Aston Martin   
Sebastian Vettel 15
Lance Stroll 10
Haas   
Kevin Magnussen 6
Mick Schumacher 1
McLaren   
Lando Norris 20
Daniel Ricciardo 15
Mercedes   
Lewis Hamilton 50
George Russel 5
Red Bull   
Max Verstappen 50
Sergio Pérez 8
Williams   
Alexander Albon 2
Nicolas Latifi 1
Alpha Tauri   
Pierre Gasley 5
Yuki Tsunoda 0,75
Ferrari   
Charles Leclerc 12
Carlos Sainz 10

Nem mindenki lubickol a pénzben

Míg az élcsapatoknál és a top pilótáknál őrült összegeket látunk, addig vannak olyan versenyzők is, akik nem, vagy épphogy csak elérik az 1 milliós határt. Az Alpha Tauri japánja, Yuki Tsunoda keresi a legkevesebb pénzt a száguldó cirkuszban, mindössze 750 ezer dollárt fizet neki a kettes számú Honda-csapat.

A Williamsnél Latifi, a Haasnál Michael Schumacher fia, Mick, és az Alfa Romeo kínai újonca, Guanyu Zhou 1 milliót visz haza évente. Latifi és a „kis Schumi” esete azért is érdekes, mert a 2022-es szezonra mindketten új, visszatérő csapattársat kaptak: a Williams Alexander Albont, míg a Haas Kevin Magnussent reaktiválta – előbbi 2, míg utóbbi 6 millió dolláros éves szerződéssel ül be újra az F1-be.

Steiner: sokan érdeklődnek a Haas iránt

A Haasnál Kevin Magnussen gyakorlatilag az utolsó pillanatban került a fedélzetre, Günther Steiner csapata az orosz–ukrán háború miatt ugyanis megvált orosz pilótájától, Nikita Mazepintől. Ennél nagyobb gondot jelent, hogy Mazepin édesapja is kikerült a képből: az orosz műtrágya-cégtulajdonos volt az istálló főszponzora, az Uralkali nagyon komoly összeggel támogatta a csapatot.

Steiner szerint azonban nincs őrült gond, nyilatkozatából kiderült, hogy nagyon sokan érdeklődnek a Haas iránt, s bár későn kezdtek el tárgyalni, minden bizonnyal megoldódik a helyzetük. Hozzátette, hogy bár amerikai csapatról lévén szó, nem könnyű az Egyesült Államokban F1-szponzort szerezni, de ez nemcsak erre a szériára vonatkozik, a NASCAR-nál is vannak ilyen problémák.

Vékonyabb a pénztárca

2021-ben bevezették, idén pedig tovább kurtították a költségvetési plafont. 2022-ben 145-ről 140 millió dollárra csökkentették a csapatok éves költségvetését, ebből a pénzből lehet idén gazdálkodni, a FIA fejesei pedig vasszigorral ellenőrzik a költségeket.

Ebbe a büdzsébe azonban nem tartozik bele a pilóták bére, a három legtöbbet kereső dolgozó fizetése és a marketingköltségek. Örülnek is ennek a csapatok, hiszen az új fejlesztések miatt sok műszaki hibára, balesetre számítanak, így egészen biztos, hogy az említett kivételeken felül bőven lesz mire költeni idén.