Bakot lőttek a szlovákok a roncsprémiummal
Lubomír Jahnátek, szlovák ipari miniszter Pozsonyban újságíróknak nyilatkozva elmondta az MTI tudósítása szerint, hogy a roncsprémium két hullámában a szlovák állam összesen 55,3 millió eurót (vagyis 15 milliárd forintot) fizetett ki, amellyel 44200 személygépkocsi vásárlását támogatta. (A tárca kimutatása szerint ebből július végéig már 36,6 ezer gépkocsit megvettek, illetve megrendeltek az állampolgárok. A roncsprémiumot a szabályok szerint az év végéig lehet érvényesíteni.) Az intézkedést nagyon sikeresnek minősítette a miniszter.
Az adatok azonban nem igazán támasztják alá a tárcavezető értékelését. Ugyanis a már eladott, illetve megrendelt gépkocsik mindösszesen 9,19 százalékát, 2654 darabot gyártották Szlovákiában. Ennek legnagyobb részét, 1712 autót a zsolnai Kia autógyár termékei teszik ki. A második legnépszerűbb márka a Peugeot volt, 800 eladott gépkocsival.
A szlovákiai autógyártók nyilatkozataik szerint szintén pozitívnak tekintik a roncsprémium bevezetését, és elégedettek az eredménnyel is. A szlovák ipari minisztérium arra számít, hogy a Szlovákiában gyártott autók aránya a roncsprémiumos autókon az év végéig legalább 10 százalékra emelkedik.
A szlovákiai ellenzék ugyanakkor bírálja azt a tényt, hogy az eladott gépkocsik között alig tíz százalék a hazai gyártmányú kocsik aránya. Mellesleg a szlovák állam bevételei a roncsprémium következtében az idén 12,3 milliót eurót tesznek ki. Vagyis bőven mínuszos a szaldó. Ráadásul a jövő évben 22,6 millió euróval csökkennek az adóbevételek – ismeri el a minisztériumi elemzés. Szlovákiában a roncsprémium harmadik hullámát egyelőre nem tervezik.
A szlovák eredményeknek van hazai vonatkozása is. Idehaza ugyanis év elején kemény lobbiharc folyt azért, hogy a magyar kormány is hirdesse meg a roncsprémium-programot, több más országhoz hasonlóan. Lapunknak nyilatkozó szakértők nem tartották jó ötletnek ezt a projektet idehaza, mivel indoklásuk szerint az inkább az importot gerenálná, a külföldön gyártott gépkocsik megvételét ösztönözné, és nem járulna hozzá érdemben az itteni autógyártásban foglalkoztattak munkahelymegtartásához. A kormány végül elvetette az ötletet.
Ahol pedig bevezették a roncsprémiumot, mint például a németek, csehek, ott sok visszaélésre derült fény.