A világ legértékesebb márkaneve a Google, ami 114 milliárd dollárt ér - derül ki a Millward Brown piackutató vállalat szerdán közzétett, több mint egymillió fogyasztó véleménye alapján készített BrandZ elnevezésű márkaerő listájából.
A fogyasztói preferenciákat pénzügyi mutatókkal kombináló kutatás a dobogó második helyére az IBM-et juttatta, a bronzot pedig az Apple vihette el. Ez utóbbi egyébként sokat erősödött az elmúlt évben: 83 milliárd dolláros értéke 32 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. Az Apple növekedése azonban nem egyedüli, a felmérésből kiderül: a válság ellenére a vezető márkák együttes értéke folyamatosan növekszik, a Samsung márkanév például egyenesen 80 százalékkal ér többet, mint 2009-ben.
A listát alapvetően a technológiai cégek uralják, de azért az első tíz helyezet között találjuk a Marlboro-t, a Coca-Colát és a McDonald's-ot is. Meglepőbb lehet ezeknél a China Mobile szép eredménye, a kínai mobiltársaság ugyanis bár valamelyest gyengült tavalyhoz képest, még így is a világ nyolcadik legerősebb márkájának bizonyult. Felkerült a listára az első indiai márka: a 45. helyen debütáló ICICI még 1955-ben jött létre közép és hosszú távú projektek finanszírozására . Ezzel egyébként olyan márkákat utasított maga mögé, mint a Canon, a Nivea, a Yahoo és az Ikea, amelyek idén már be sem kerültek a száz legerősebb közé.
Eileen Campbell, a Millward Brown vezérigazgatója szerint ez a rangsor megmutatja, hogy a világ legnagyobb vállalatai számára milyen sokat ér a márkanév. Szerinte a vezérigazgatóknak, és a pénzügyi vezetőknek azt a kérdést kellene feltenniük a marketingosztályoknak, hogy hogyan hasznosítsák úgy a márkanevet, hogy az részben konzerválja, részben növelni is tudja az üzleti eredményességet.