Tízezer kilométernyi nagy sebességű vasutat épít Kína

2007.03.19. 09:43
Két, összesen 350 millió eurós szerződést írt alá az Alstom, a már 25 éve működő szuperexpressz, a TGV gyártója a kínai vasúthálózat fejlesztésére. A távol-keleti ország 2010-ig csaknem tízezer kilométernyi nagy sebességű vasútvonalat épít, ezzel 1 milliárdosról 2 milliárdosra növeli személyszállítási kapacitását.

Kínában jelenleg évi 1 milliárd fő a vasúti kapacitás, az ázsiai ország ezt 2010-ig 2 milliárdra növelné. Ennek érdekében nagyszabású vasútfejlesztési programot indítanak, amelynek részeként 9800 kilométernyi nagy sebességű, személyszállításra is alkalmas vasútvonalat épít. Ezeken a vonalakon akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnek a vonatok.

Ötszáz új mozdony

A vasúfejlesztési program egyik nyertese a budapesti 4-es metró szállítója, az Alstom, a több mint negyedszázada működő francia szuperexpressz, a TGV gyártója. A cég az elmúlt napokban két nagy értékű szerződést írt alá az Alstom a kínai közlekedési minisztériummal. Az első megrendelés alapján kínai partnercégével közösen összesen 500 darab kétszer háromtengelyes tehervonati villanymozdonyot gyárt és szállít.

A mozdonyok az Alstom Transport Prima 6000 típusú családjának technológiájára épülnek. A szerződés értelmében az új mozdonyokat az Alstom tervezi és fejleszti. A kiemelkedően nagy szerződés összértéke 1,1 milliárd euró, amelyből az Alstom 310 millió euróval, kínai partnere, a Datong Electric Locomotives körülbelül 800 millió euróval részesedik.

Villamosított vasútvonal 189 kilométeren

A második, összesen 42 millió euró értékű megállapodás révén az Alstom a Shi-Tsi nagy sebességű vasútvonalat villamosítja. Ez a vonal összesen csupán 189 kilométer hosszú, a Pekingtől mintegy 600 kilométerre dél-nyugatra fekvő Shijiazhuang és Taiyuan városokat köti össze. A fejlesztés eredményeként a vonalon a vonatok akár a 250 km/h sebességet is elérhetik. A vonal villamosítása várhatóan 2008 végére készül el.

Az Alstom szállítja a vasútvonal elektromos felsővezetékeit és biztosítja az üzembe helyezéshez szükséges technikai szolgáltatásokat, így a műszaki segítséget és a szerelésfelügyelet is. Az Alstom a felszereléseket 2007 vége és 2008 közepe között szállítja le.