Az Egyesült Államok legnagyobb élelmiszergyártói és gyorsétteremláncai, köztük a Coca-Cola, a PepsiCo, a McDonald's, a Kraft Foods, a Mars, az Unilever és a Cadbury Adams, úgy döntöttek, korlátozzák vagy akár meg is szüntetik a 12 éven aluli gyermekeknek az egészségtelen ételek reklámozását. A Kellogg, a General Mills és a Kraft Foods cégek megegyeztek, hogy nem reklámoznak gyerekeknek olyan gabonapelyheket, amelyekben 12 grammnál nagyobb a cukortartalom – írja a MarketWatch.
Az üdtőitalgyártók, mint például a Coca-Cola, a PepsiCo, a Campbell Soup, szintén csatlakoztak a megegyezéshez. A cégek részt vesznek az egészségügyi hivatalok munkájában is. A Coca-Cola tartja magát eddigi szokásához, és nem készít reklámokat a 12 év alatti korosztálynak. A McDonald's bejelentette, hogy a csirkemellhúsos gyerekmenüt fogja előtérbe tolni. Azt is megígérték, hogy a reklámokban a 600 kalória alatti ételeket fogják népszerűsíteni.
Összesen 11 cég csatlakozott a megállapodáshoz, hatása mégis nagy lehet. A hirdetők évi egymilliárd dollárt költenek gyerekeknek szóló televíziós étel- és italreklámokra. Az önkorlátozást bejelentő cégek költik el ennek az öszegnek a kétharmadát – írja az ABC News.
Az amerikai egészségügyi hatóságok már 2005-ben felszólították az érintett vállalatokat, hogy tegyenek valamit az ilyen reklámok visszaszorítására. Tavaly novemberben a cégek beleegyeztek abba, hogy felére csökkentik hirdetési büdzséjüket a 12 év alatti gyerekeknek szóló hirdetéseknél, vagyis kevesebb reklámot készítenek kifejezetten nekik.
A probléma azért vált égetően fontossá az utóbbi időben, mert egy 2003-2004-ben készült felmérésből kiderült, a 6-11 év közötti amerikai gyerekek ötöde túlsúlyos. Egy korábbi, 1971-74 közötti hasonló felmérés szerint akkor még csak a hasonló korú gyerekek négy százaléka volt elhízott.
A hirdetők most a gyerekek körében népszerű karakterekkel próbálják rávenni őket az egészségesebb ételek fogyasztására. Az egészséges ételek piaca is egyre nagyobb, egyre több cég próbál ilyen termékeket gyártani.