További Világ cikkek
Gazdasági recesszióban is szükség van ideológiára ahhoz, hogy igazoljuk a fogyasztói mentalitást, vagy ha úgy tetszik, a konzumidiótaságot. Persze több százezer dolláros jelzáloghitel-törlesztés, vagy éppen a lakásunk elárverezése közben elég abszurd lenne több ezer dolláros Gucci vagy Anya Hindmarch kiegészítőket vásárolni. Erre a nagy empátiával rendelkező, prémium kategóriás termékeket gyártó, híres tervezőházak is jól ráéreztek, így másod-vagy harmadvonalbeli kollekciókkal rukkolnak elő, amelyek igénytelenebb, ám jóval olcsóbb anyagokból készülnek. A recesszió előtti fashionisták tehát, akik mára recesszionistákká "avanzsáltak", továbbra is divattudatosak maradhatnak azáltal, hogy nem kényszerülnek a prémium márkák feladására, hanem csak az igénytelenebb verzióját veszik.
Vagyis selyem Gaultier estélyi helyett poliészter Gaultier-dresszben mennek majd fogadásokra a divattudatos idióták. A lényeg, hogy továbbra is presztízsterméket fogyaszthatnak. Mert recesszionistának lenni a legújabb trend. A francia Bourjois nevű kozmetikai márka már piacra is dobta a "Recesszionista kollekciót", a dizájnerek pedig egy új marketingstratégia szellemében nem csak luxusáruházakban jelennek meg, hanem elárasztják másod- és harmadvonalbeli ruháikkal a recesszionisták által oly kedvelt olcsó plázákat is, hogy az új célközönséget teljesen meghódítsák.
A fashionisták a múltban élnek, míg a recesszionisták a jelenre koncentrálnak, vagy a jövőbe tekintenek és várják, hogy hamarosan depresszionisták lehessenek. Így nem csoda, hogy ezek az egyszerre recesszió-és divattudatos fogyasztók elítélően nyilatkoznak Sarah Palin 150 ezer dollár összértékű ruhakollekciójáról, melynek darabjai a luxus dizájner ruhákat áruló Neiman Marcus és Saks áruházakból származnak.
Grant Barett amerikai szótárszerkesztő szerint ez a játékos neologizmus pontosan arra jó, hogy megideologizálja a recesszió által kikényszerített új fogyasztási szokásokat. Az új szavakra és szleng kifejezésekre szakosodott Barett szerint az új jelentéssel felruházott kifejezés központi üzenet az, hogy: "Még mindig tök O.K, ha folyamatosan fogyasztasz.
A "recesszionista" kifejezést - amit pénzügyi szakemberek eredetileg olyan személyekre használtak, akik gazdasági recessziót prognosztizáltak, illetve úgy gondolták, hogy egy recesszió a gazdaság hosszú távú érdekeit szolgálja - direkt azért használják ebben az új értelemben, hogy ne kelljen szégyenkezni a Gucci boltban amiatt, hogy már nem telik az 5 ezer dolláros nagyestélyire, hanem csak a 300 dolláros poliészter változatára. Mert csóróként költekezni hirtelen nagyon sikkes lett. És ezt Milánótól kezdve, Tokión és Párizson át, egészen New Yorkig az egész divatvilág tudja. Sőt, ha a recesszióból depresszió lesz, akkor jönnek a depresszionisták. Tetőtől-talpig 100 százalék poliészterből készült Gucci-zsákokba burkolózva.