További Világ cikkek
Nem sikerült pótlólagos forrást találnia az amerikai MAXjet Airwaysnek, ezért a karácsonykor bejelentett csődvédelmi kérvény élesbe fordult, így a cég végképp eltűnik a piacról. A kizárólag üzleti utasokra épített működési modell a jelek szerint nem állta ki a próbát.
A két éve alapított vállalat London, illetve több észak-amerikai város (New York, Los Angeles, Las Vegas) között ingázott, ám működési költségei tartósan meghaladták a bevételeket. Az üzleti év első felében 49,5 millió dollárra nőtt a veszteség a megelőző év azonos időszakában rögzített 30,4 millió dollár után, október végén Washingtont már kivették a kiinduló állomások sorából. A MAXjet két legnagyobb tulajdonosa (a Citadel Equity Fund Ltd. és a Wells Fargo Advantage Asia Pacific Fund) várhatóan nem jut majd befektetett pénzéhez, és hasonló sorsa juthat a két legnagyobb hitelező, az izraeli Aircraft 2,4 millió dollárral, illetve az Alitalia Servizi egymillió dollárral.
Nem volt kifizetődő a kényelem
A MAXjet vezetői az egy év alatt 52 százalékkal drágult üzemanyaggal, valamint azzal magyarázták a csődöt, hogy a versenytársak korszerűbb gépeket használnak, emellett az üzleti utasokat is szállító hagyományos légitársaságok jelentősen csökkentették áraikat, így elszívták a cég forgalmának jelentős részét. Ráadásul a Nyitott Égbolt egyezmény értelmében egyre több szolgáltató jelenik meg az észak-atlanti légipiacon, erősítve ezzel a versenyt.
Julius Maldutis, az Aviation Dynamics Inc. ágazati tanácsadó cég vezetője további csődöket és felvásárlásokat jósol a következő hónapokra. Tapasztalatai szerint a kiélezett helyzetben sok társaságot hátrányosan érint, hogy nem feltétlenül kevesebbet fogyasztó új járművet használ, illetve nem jól tervezi üzemanyag-felhalmozását.
A MAXjetéhez hasonló helyzetbe került az év végén a minneapolisi Big Sky Airlines is. A MAXjet öt, 92-102 utas befogadására alkalmas Boeing-767-200 repülőgépet üzemeltetett, a fedélzeten kanapék, koktélok és négyfogásos menü várta az utasokat. Érdekes, hogy a közvetlen versenytárs Eos és a Londonhoz közeli lutoni központú Silverjet sokkal kevésbé kényeztette el a járataira jegyet váltókat. A Silverjet részvényesei egyébként december közepén 22 millió fontos tőkeemelést hagytak jóvá. Az Eosnak december legvégén sikerült 50 millió dollárnyi friss tőkét szerezni. Azt is közölte, hogy a flottájában lévő Boeing-757-es járművei számát az év végéig nyolcra növeli.
Eközben Európában
Közben Európában folytatódik az olcsó légitársaságok közötti egyesülési és felvásárlási harc: az 1978-ban alapított, jelenleg Németország második legnagyobb légitársaságának számító Air Berlin megvenné a turistautakra szakosodott Condort. Az Air Berlin rohamtempóban terjeszkedik: a Condor az idén már a harmadik akvizíciója lehet, a DBA és az LTU diszkont-légitársaság megszerzését követően.
Kapacitáscsökkentést jelentett be az elmúlt napokban a charterpiac egy másik jelentős szereplője, a TUI Fly: a 2008-as nyári menetrendben az eddigi 56 helyett csak 48 géppel végeznék az utasok fuvarozását, így az eddigi 11 helyett csak 10 millió lesz az eladásra kínált összes repülőjegy száma.
Az európai kontinens fapados szolgáltatóinak a kihívásával szembenézve saját olcsó légifuvarozót alapít a cseh nemzeti légitársaság, a CSA. A Click4Sky 1990 koronás (nagyjából 18 ezer forint) egységáron repítené utasait oda-vissza 22 ország 36 városába. A jegyárban a járulékos költségek, a repülőtéri díjak és a kerozinfelár is benne van, feltétel viszont, hogy legalább három napot kell a célállomáson tölteni a visszaút előtt. A legnagyobb fapadosokkal ellentétben a Click4Skynak nincs saját flottája: anyavállalata, a CSA gépeit venné igénybe, és a normál járatokon kihasználatlan helyeket is értékesítenék az interneten. Ettől a konstrukciótól a CSA évente több százmillió koronás pluszbevételt vár.