További Világ cikkek
A világ első, szériában gyártott, enyhén hátranyilazott szárnyú, a szárnyai alá épített gázturbinás sugárhajtóművekkel repülő gépe, az orrkerekes Messerschmitt Me-262 1944 tavaszán emelkedett először a levegőbe. Hatvanegy évvel később, most márciusban lesz a legújabb ilyen felépítésű repülőgép, az Airbus A380-as "premierje".
Összefogás
A Super Jumbo-nak is nevezett A380-as első példányát az angol, a francia, a német és a spanyol kormányfő jelenlétében január 17-én gördítették ki a számára külön épített óriási szerelőcsarnokból, jelezve, hogy a gépet európai összefogással építi az Airbus Industries. (Csupán a hajtóműveket rendeli majd esetleg néhány légivállalat amerikai gyártóktól, és nem a brit Rolls-Royce-tól.) Az óriásgép kifejlesztése tízmilliárd euróba került.
Az első négy átadott repülőgép a tesztelést szolgálja majd, kettő pedig főleg demonstrációs és reklám-célú repüléseket végez. A hetediket azonban - várhatóan jövőre - már kereskedelmi forgalomba állítja a Singapore Airlines légitársaság. A Super Jumbora január végéig már 149 rendelés futott be - 11 utasszállító légitársaságtól - a gyártókhoz, akik arra számítanak, hogy a 2008-ra tervezett 250-ik gép leszállításakor már megtérül a fejlesztésbe fektetett rengeteg pénz. A gyártók szándékai szerint az óriásgépből 750 darabot fognak majd eladni.
iKészül majd belőle hosszú- ill. rövidtávú, luxus, három osztályos, turista, és teherszállító változat is. A gépet koktélbárral, biliárd teremmel és több tusolóval is felszerelhetik, ha a vevő úgy kívánja.
Gazdságosabb
A légiforgalmi vállalatok a nagy távolságokra - a komfortfokozattól függően - 555-853 utast is elszállítani képes óriásgéptől azt remélik, hogy jelentősen csökken az egy utasra számított, fajlagos üzemeltetési költség. A nagyobb reptereken máris gondokat okozó csúcsforgalom irányítói pedig arra számítanak, hogy egyszerűsödik a feladatuk, mert egy-egy A380-as akár 3-5 kisebb gép utasait is elviszi, és a radarernyőkön csak egyetlen gépet kell figyelniük. A terminálokon ugyan jóval nagyobb beálló helyet igényel, mint a most legnagyobb Boeing 747-es és Antonov 224-es, de csak egyet.
Az A380-as vitathatatlan előnyei mellett gondok is akadnak. Főleg a földi kiszolgálásával, mert a 73 méter hosszú, 24,2 méter magas géphez speciális karbantartó hangárokat, eszközöket, mosó, feltöltő és kiszolgáló gépeket kell kialakítani. A rengeteg utas gyors ki-beszállásához pedig az emeleti ajtókhoz is felérő lépcsőket, illetve teleszkópos alagutakat. A frankfurti és a londoni reptérre várható majd a legtöbb Super Jumbo, az Airbus Rewiew közlése szerint a brit légikikötőben máris csaknem 700 millió eurót költöttek az óriásgépek fogadásához szükséges átalakításokra. Szerencsére a jelenlegi felszállópályák és gurulóutak legtöbbje megfelel az üzemeltetésükhöz.
A rivális cég, a Boeing közben teljes erőbedobással dolgozik a 450 férőhelyes 747-es "Advanced" típusának modernizálásán, hogy ne kerüljön teljes hátrányba riválisával szemben. Az új típus a 747-400-as 419 férőhelyes standard kivitellel összevetve 10-15 százalékkal alacsonyabb költségekkel lesz üzemeltethető.