Bukásra áll a McDonald's Japánban

2002.08.05. 10:48
Hiába jelentette be több alkalommal, hogy kizárólag importált marhahúst használ, az óvatos japán fogyasztók a jelek szerint nem hisznek a McDonald's-nak és nem hajlandók hamburgerezni. A szakértők kockázatosnak tartják, hogy a gyorsétteremlánc válaszul 25 százalékkal csökkenti árait.

Feleződött a cégérték

Tőzsdei bevezetése óta sohasem volt ennyire alacsony az amerikai vállalat helyi leánycégének árfolyama: a papír tavaly júliusi debütálása óta hétfőre értékének 47 százalékát elvesztette.

A McDonald's jó ideje jelen volt már Japánban, amikor tavaly nyáron tőzsdére vitte papírjait, bejelentve egyúttal, hogy hatalmas terjeszkedésbe fog és megháromszorozza éttermeinek számát. A hagyományos étkezdéken kívül árusítóhelyeket terveztek nyitni iskolákban, kórházakban és a híres Shinkanzen szuperexpresszen.

Nem indult be a kisgömböc

Ám a lendületes tervek megvalósítása helyett ma már a végső összezsugordás ellen küzd a lánc: hétfőn jelentetteék be a drasztikus, 25 százalékos árleszállítást. Az iparág szakértői kételkednek abban, hogy a lépés nem robbant ki veszélyes árháborút. A Lotteria nevű konkurens mindenestre azonnal bejelentette, hogy ugyanennyival viszi le árait tizedikétől.

A McDonald's tehát kénytelen volt feladni hatalmas ambícióit, ám még ebben a helyzetben sem áll le teljesen a terjeszkedéssel: a korábban tervezett évi 250-450 új gyorsétteremmel szemben idén körülbelül 90 nyitását tervezik.