További Világ cikkek
A kiadásból 10 millió az új részvény, vagyis 60 millió euró friss tőkét vonnak be a fejlesztés finanszírozására. A régi részvényesek között, akik most 2,98 millió részvényüktől megválnak - ők adják a túljelentkezésre félretett részt - ott van a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) vezette befektetők csoportja (a kibocsátás előtt 43 százalékkal), a BA-CA intézményi befektetők nevében (a kibocsátásig 40 százalékkal) és az alapítók (a kibocsátásig 17 százalékkal).
Terjeszkednek
A SkyEurope-ot 2001. szeptemberben alapította a cég vezetője, Christian Mandl és Alain Skowronek belga üzletember. Az utasszállítást egyetlen szlovákiai belföldi útvonalon kezdték 2002. februárban. A cég telephelye Pozsony, Bécs, Budapest, Krakkó és Varsó, ahonnak most 54 járattal harminc célállomást szolgálnak ki 18 európai országban. A cég saját magát piacvezetőnek tartja az olcsó jegyes légitársaságok között Közép- és Kelet-Európában, és az első volt a térségben. Jelenleg 15 repülőgépük van, 2009 jelentősen terjeszkedni akarnak, nemrég rendeltek 32 új, következő generációs Boeing 737-700-as gépet.
A SkyEurope 481 302 utast szállított júliusban és augusztusban, 93 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A foglaltság elérte a 90 százalékot a két nyári hónapban. A SkyEurope árbevétele az előző üzleti évben 63 millió euró volt az egy évvel korábbi 13,1 millió után. Az utasok száma az egy évvel korábbi 4,5-szörösére, 955 933-ra emelkedett tavaly. A foglaltság átlagosan 74,6 százalékra javult 71 százalékról. Az utasok több mint fele, 50,9 százaléka Pozsonyból, 30,1 százaléka Budapestről, 11,5 százaléka pedig Varsóból indult útnak tavaly. Az idén márciussal zárult üzleti félévben 36 millió eurós nettó bevétel után 22 millió eurós üzemi vesztesége volt a vállalatnak, a fejlesztés költségei miatt.
A Wizz Air még nem tőzsdézik
A magyar Wizz Air olcsó jegyes légitársaság még jó ideig nem készül a tőzsdére, de még egy nyilvános kibocsátás előtt mégis megjelenhet a tőkepiacon, ha egyik-másik versenytársa tönkremegy, és a Wizz számára növekedési lehetőség nyílik, írta a múlt héten a Reuters hírügynökség. Váradi József, a társaság vezérigazgatója szerint a magas üzemanyag-költségek meg fogják gyorsítani a konszolidációt az ágazatban. - Úgy gondoljuk, hogy az üzemanyagkérdés jó nekünk, mert gyorsítani fogja a folyamatot - idézte szavait a hírügynökség. Szerinte az olcsójegyes társaságok száma hamarosan 4-6-ra csökken, miután egyesek tönkremennek, mások egyesülnek.
Azt mondta, hogy a Wizz Air fajlagos költségei 30-40 százalékkal alacsonyabbak, mint a versenytársaknál, és üzemanyagfelárat is bevezethettek. Ezt csökkenteni fogják, ha 80 százalék körül sikerül tartani a foglaltságot, írta a hírügynökség.