További Világ cikkek
A Texas Pacific Group 7 milliárd dollárt adna a Swissair maradékáért |
Első nagy sikere éppen egy légitársaság, a csődre megérett Continental Airlines átvétele és "rendbetétele" volt. Azóta is több légitársasággal foglalkozott, de többségi részesedései vannak az élelmiszeripartól (Del Monte) a Ducati olasz motorkerékpárgyáron át egészen a svájci Bally bőráru-kereskedelmi láncig.
A szakszervezet szerint sokkal több elbocsátás várható
A szakszervezetek szerint a svájci Swissair csoportnál a bejelentett 9000-nél lényegesen több elbocsátásra lesz szükség. Csak Svájcban akár 16 ezer, de a repülőtér és a beszállítók munkatársait is figyelembe véve 50 ezer munkahely is megszűnhet. A szociális tervhez pedig három milliárd frankra lesz szükség, amelyet a kormánytól és a bankoktól várnak.
Az érdekképviseletek szerint Mario Corti vezérigazgató korábbi bejelentése, amely szerint világszerte 9000 munkahelyet építenek le, máris elavult, de elképzelhető, hogy csupán nyugtatásnak szánta.
Mi kell a Crossairnek a csődtömegből?
Az elbocsátások száma jelentős mértékben attól függ, hogy az egykori leányvállalat, a Crossair - melybe a tervek szerint október végétől kimenekítik a csődbe ment Swissair nyereséges részlegeit - végül hány repülőgépet vesz át a Swissair légitársaságtól.
|
Az új társaság üzleti tervei még kidolgozás alatt állnak. A Crossair korábban 26 tengeren túli és további 26 rövidebb útvonalakra való gép átvételéről beszélt, most azonban visszatáncolt. Legújabb álláspontja szerint az átvett gépek száma üzleti számításaitól függ majd.
A szakszervezetek meg nem nevezett forrásokat idézve arról számoltak be: nem kizárt, hogy a Crossair mindössze tíz repülőgépet vesz át.
A szakszervezetek figyelmeztettek
A VPOD légiközlekedési szakszervezet a kérdésben a kormány bírálta, amely szerinte hamis előfeltevésekből indult ki, s nem konzultált az érdekképviseltekkel, noha azok már október 2-án írásban jelezték: lehetséges, hogy a Swissairnek a Crossair új koncepciójában nem jut hely.
A szakszervezet követelte, hogy a kormány kezdjen tárgyalásokat a Swissair, a Crossair és a leányvállalatok felelőseivel.
Nem tudni, ki finanszírozza a szociális tervet
Az érdekképviseletek azt is felvetették, hogy a munkáltatóknál nincs meg a pénz a szociális terv megvalósítására, ezért a becslések szerint szükséges három milliárd frankot a bankoknak és a kormánynak kell rendelkezésre bocsátania.
Végül a szakszervezetek azt követelik, hogy a munkáltatók, a munkavállalói szervezetek és Zürich kanton részvételével az elbocsátandók számára hozzanak létre egy úgynevezett transzfer-szervezetet. Ez a szervezet az utcára kerülőknek átmenetileg szerződést nyújtana, fizetné bérük 80-85 százalékát és társadalombiztosításukat, biztosítaná át- és továbbképzést, valamint segítséget nyújtana az álláskeresésben.