Kiborultak a bringások az új Városliget-tervtől
Még nem dőlt el, hogyan helyettesítik az Olof Palme sétányt
Tegnap mutatták be a Városliget győztes parktervét, amely általában kedvező visszhangot kapott, nekem is tetszett. Viszont a Magyar Kerékpárosklub szerint komoly probléma van vele: megszüntetné az Olof Palme sétányt, amely elég fontos ütőere a budapesti bringaforgalomnak.
Ez valóban így van, ahogy a kommentekben felhívták a figyelmet, akár a sportcélú tekerést rögzítő Starva, akár a városi bringázást követő Cycling365 applikációját nézzük, igen nagy a forgalom rajta. Ez a szakasz köti össze ugyanis a Stefániát (és ezen keresztül Zuglót és Kelet-Pestet) a Hősök terével (vagyis Észak-Pesttel és az Andrássyn keresztül a Belvárossal).
A Városliget Zrt. kicsit értetlenül áll a most kirobbant felháborodás előtt, ők ugyanis annak idején meghívták a Kerékpárosklubot is azok közé a civil szervezetek közé, akik előkészítették a döntést a szakmai zsűrinek. Halász Áron, a klub szóvivője szerint viszont olyan feltételekkel vehettek volna csak részt ebben a munkában, amit nem tudtak volna elfogadni.
Ennél többet vártak
Részt vett viszont az előkészítésben a Coffee Ride csoport, akik elsősorban sportkerékpárosként használják a Ligetet. Mint a vezetőjük Németh Ádám elmondta, nekik annyi feladatuk volt, hogy kiemeljék a tervekből azokat az elemeket, amiket jóknak tartanak. Sajnos elég kevés ilyet találtak.
Azt hitték, 2016-ban evidencia, hogy számolnak a bringával, de a hétből talán két terv, ha foglalkozott a témával. Örültek, hogy egyáltalán volt olyan pályamű (amúgy pont a győztes), amely számolt az utak két oldalán elhelyezett egyirányú kerékpársávokkal, és nem egy oldalon futó kerékpárutat akart építeni. Igaz, ez is csak a Dózsán és az Ajtósin valósulna meg, a Herminán már egyik oldalon futó kétirányú kerékpárút lenne.
Hiányolták viszont, hogy a Városligetben a gyalogosoktól jól elkülönülve lehessen kerékpározni, anélkül, hogy a nagy sebességgel haladó biciklisek veszélyeztetnék a járókelőket.
Sajnos a döntés-előkészítésben csak azt tudták kidomborítani, mik azok, amik tetszenek nekik, a negatívumokat nem építhették bele a véleményükbe.
Nem lehetne helyettesíteni?
A helyzet amúgy sok szempontból emlékeztet a Kós Károlyon átmenő autós forgalomra. Itt is azért van szükség a Városligeten áthaladó útra, mert egyszerűen nekivezetik a forgalmat a Ligetnek.
A különbség csak annyi, hogy a gépkocsik elvezetését már kétszer is megoldották, egyszer a Hungária és egyszer az M0 megépítésével. Valószínűleg semmi probléma nem lenne, ha lezárnák végre a sétányt.
Az Olof Palme sétány bringás népszerűségének az a legfőbb oka, hogy a Stefánián végighúzó nagy forgalom nekimegy a Ligetnek. Kérdés, hogy ennek a Stefánián kell-e mennie? Életemben már többször tekertem át csak azért a Ligeten, mert az Örs vezér tér felől nincs értelmesebb útvonal a belváros felé - vagyis ez sokaknak egy óriási kerülőút.
Vajon nem lehetne helyettesíteni ezt a forgalmat ügyes forgalomszervezéssel? Halász Áron szerint "az ügyes forgalomszervezés lényege a fenntartható közlekedési módok segítése,
a város egyik bringás ütőerének elvágása minden csak nem okos döntés.
Fontos, hogy legyenek más útvonalak is, az Olof Palme sétány viszont nem helyettesíthető, enélkül Zugló és a belváros legfontosabb kapcsolata szűnne meg."
Szerencsére úgy tűnik nincs veszve semmi. A Kerékpárosklub és a Városliget Zrt. is megerősítette az Indexnek, hogy a jövő héten leülnek és átbeszélik, mik a problémás részek a tervvel, miben lehetne változtatni azon. Legyünk tehát bizakodók. A beruházó emellett azt is kiemelte, hogy
Ígéretük szerint egyáltalán nem úgy fog kinézni a végleges változat, ahogy az a tegnap közzétett térképen szerepel. Hogy mi mindent hasznosítanak az egyes tervekből, az még nem dőlt el.
Kíváncsi vagy, hova milyen bringás infra épül Budapesten? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon