Kiborultak a bringások az új Városliget-tervtől

Még nem dőlt el, hogyan helyettesítik az Olof Palme sétányt

2016.05.21. 09:45

Tegnap mutatták be a Városliget győztes parktervét, amely általában kedvező visszhangot kapott, nekem is tetszett. Viszont a Magyar Kerékpárosklub szerint komoly probléma van vele: megszüntetné az Olof Palme sétányt, amely elég fontos ütőere a budapesti bringaforgalomnak.

13232912 1218646118146091 265984237896598191 n?oh=59167b8c3622e3
Fotó: I bike Budapest / ligetbudapest.org / Cycling365
13164492 1218677478142955 7992399464422815326 n?oh=5d89f1827ee02
Fotó: I bike Budapest / Starva

Ez valóban így van, ahogy a kommentekben felhívták a figyelmet, akár a sportcélú tekerést rögzítő Starva, akár a városi bringázást követő Cycling365 applikációját nézzük, igen nagy a forgalom rajta. Ez a szakasz köti össze ugyanis a Stefániát (és ezen keresztül Zuglót és Kelet-Pestet) a Hősök terével (vagyis Észak-Pesttel és az Andrássyn keresztül a Belvárossal).

A Városliget Zrt. kicsit értetlenül áll a most kirobbant felháborodás előtt, ők ugyanis annak idején meghívták a Kerékpárosklubot is azok közé a civil szervezetek közé, akik előkészítették a döntést a szakmai zsűrinek. Halász Áron, a klub szóvivője szerint viszont olyan feltételekkel vehettek volna csak részt ebben a munkában, amit nem tudtak volna elfogadni. 

Ennél többet vártak

Részt vett viszont az előkészítésben a Coffee Ride csoport, akik elsősorban sportkerékpárosként használják a Ligetet. Mint a vezetőjük Németh Ádám elmondta, nekik annyi feladatuk volt, hogy kiemeljék a tervekből azokat az elemeket, amiket jóknak tartanak. Sajnos elég kevés ilyet találtak. 

Azt hitték, 2016-ban evidencia, hogy számolnak a bringával, de a hétből talán két terv, ha foglalkozott a témával. Örültek, hogy egyáltalán volt olyan pályamű (amúgy pont a győztes), amely számolt az utak két oldalán elhelyezett egyirányú kerékpársávokkal, és nem egy oldalon futó kerékpárutat akart építeni. Igaz, ez is csak a Dózsán és az Ajtósin valósulna meg, a Herminán már egyik oldalon futó kétirányú kerékpárút lenne.

Hiányolták viszont, hogy a Városligetben a gyalogosoktól jól elkülönülve lehessen kerékpározni, anélkül, hogy a nagy sebességgel haladó biciklisek veszélyeztetnék a járókelőket. 

Sajnos a döntés-előkészítésben csak azt tudták kidomborítani, mik azok, amik tetszenek nekik, a negatívumokat nem építhették bele a véleményükbe. 

Nem lehetne helyettesíteni?

A helyzet amúgy sok szempontból emlékeztet a Kós Károlyon átmenő autós forgalomra. Itt is azért van szükség a Városligeten áthaladó útra, mert egyszerűen nekivezetik a forgalmat a Ligetnek. 

A különbség csak annyi, hogy a gépkocsik elvezetését már kétszer is megoldották, egyszer a Hungária és egyszer az M0 megépítésével. Valószínűleg semmi probléma nem lenne, ha lezárnák végre a sétányt.

A környék kerékpáros tehermentesítő fejlesztései viszont sehol sincsenek.

Az Olof Palme sétány bringás népszerűségének az a legfőbb oka, hogy a Stefánián végighúzó nagy forgalom nekimegy a Ligetnek. Kérdés, hogy ennek a Stefánián kell-e mennie? Életemben már többször tekertem át csak azért a Ligeten, mert az Örs vezér tér felől nincs értelmesebb útvonal a belváros felé - vagyis ez sokaknak egy óriási kerülőút.

Vajon nem lehetne helyettesíteni ezt a forgalmat ügyes forgalomszervezéssel? Halász Áron szerint "az ügyes forgalomszervezés lényege a fenntartható közlekedési módok segítése,

a város egyik bringás ütőerének elvágása minden csak nem okos döntés.

Fontos, hogy legyenek más  útvonalak is, az Olof Palme sétány viszont nem helyettesíthető, enélkül Zugló és a belváros legfontosabb kapcsolata szűnne meg."

Szerencsére úgy tűnik nincs veszve semmi. A Kerékpárosklub és a Városliget Zrt. is megerősítette az Indexnek, hogy a jövő héten leülnek és átbeszélik, mik a problémás részek a tervvel, miben lehetne változtatni azon. Legyünk tehát bizakodók. A beruházó emellett azt is kiemelte, hogy 

nem véletlenül vásároltak meg több pályaművet, az egyes tervekből a legjobb elemeket válogatják össze.

Ígéretük szerint egyáltalán nem úgy fog kinézni a végleges változat, ahogy az a tegnap közzétett térképen szerepel. Hogy mi mindent hasznosítanak az egyes tervekből, az még nem dőlt el.

Kíváncsi vagy, hova milyen bringás infra épül Budapesten? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!